Kaut arī pagaidām izziņota divu veikalu atklāšana, Zviedrijas apģērbu mazumtirdzniecības kompānijai Hennes and Mauritz (H&M) tāda izmēra pilsētā kā Rīga trīs veikali būtu minimums.
To šodien Latvijas Tirgotāju asociācijas rīkotajā diskusijā par zīmola ienākšanu Rīgā atzina asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs, BPT Asset Management vadītājs Andžejs Neguliners un Retail Baltic eksperts Zulfukars Tosuns.
Neguliners uzsvēra, ka Rīgā vēsturiski izveidojušies trīs lielākie tirdzniecības centri - Galerija Centrs, kas tendēta uz galvaspilsētas tūristu plūsmu, Alfa un Spice, ko iecienījuši attiecīgi abu Daugavas pušu iedzīvotāji.
«Veikala atvēršana Spicē būtu nākamais loģiskais solis,» sacīja Tosuns.
Neguliners uzskata, ka H&M ienākšanas dēļ konkurentu bankroti nav gaidāmi, jo Rīga uzskatāma par miljonu pilsētu, taču, visticamāk, tiktu samazināta atsevišķu veikalu klientu plūsma, piemēram, Vecrīgā.
«H&M neietekmēs Armani veikalu,» sacīja Neguliners, taču viņš arī norādīja, ka pārējie veikali būs spiesti biežāk veikt akcijas, lai konkurētu, jo veikals darbosies cenu jūtīgā kategorijā.
Tosuns arī piebilda, ka H&M ienākšana apgrūtināšot darbu mazākiem spēlētājiem ar zemas kvalitātes zīmoliem, jo konkurence būs lielāka un nāksies vairāk investēt mārketingā, taču konceptu veikali iespaidu nejutīšot.
Kā H&M stiprās puses Tosuns minēja faktu, ka apģērbs sešu nedēļu laikā nonāk no dizaina izstrādes līdz veikalu plauktiem, līdz ar to esot iespējams daudz laicīgāk sekot pasaules modes tendencēm. Turklāt H&M ražošanai izmanto ārpakalpojumus, kas garantē zemāku apģērbu cenu.
Kopumā H&M reklāmai tērējot aptuveni 4% no ieņēmumiem, taču atklāšanas laikā tie, protams, būšot lielāki, un, visticamāk, Rīgā plaši tikšot izmantota vides reklāma.
Danusēvičs akcentēja, ka H&M Rīgas pircējiem nodrošināšot dažādāku piedāvājumu, kā arī palielinās iepirkšanās iespējas, jo cilvēki, kuri iepirkties brauca uz ārzemēm, nu varēs to darīt arī pašmājās, kā arī tikšot piesaistīti tūristi no citām valstīm.
Asociācijas vadītājs arī pauda cerību, ka H&M, līdzīgi kā citās valstīs, arī Latvijā attīstīs tirdzniecību internetā, kas vēl vairāk varētu ļaut plaukt mazumtirdzniecības sektoram Latvijā.
Viņš arī norādīja, ka pozitīvi vērtējams fakts par H&M ienākšanu ar tiešajām investīcijām Latvijā, nevis uz franšīzes līguma pamata, kas nozīmēšot zemāku cenu apģērbiem atšķirībā no citiem veikaliem, kuru vidū aptuveni 90% zīmolu esot pārstāvēti tieši uz franšīzes pamata.
Jau ziņots, ka H&M nodibinājusi Latvijas meitasuzņēmumu SIA H&M Hennes & Mauritz. Tā daļas pilnībā pieder Zviedrijas H&M, un pamatkapitāls ir 2000 latu. Kā uzņēmuma juridiskā adrese reģistrēta Rīga, Elizabetes iela 15-1.
Kā ziņots, H&M daudzstāvu veikalu izveidei Rīgas tirdzniecības centros Alfa un Galerija Centrs plānots investēt aptuveni piecus miljonus eiro (3,5 miljonus latu).
Pirmo H&M veikalu, kas būs zīmola vizītkarte Rīgā, plānots atvērt septembrī Galerijā Centrs. Otru zīmola veikalu rudenī atvērs Alfā.
Investīcijas tiks ieguldītas abu tirdzniecības centru pārbūvē, attīstībā un jaunu veikalu konceptu izveidē, lai izvietotu H&M, ko plānots sākt martā.
H&M veikals Alfā būs izvietot divos līmeņos aptuveni 2430 kvadrātmetru platībā, Galerijā Centrs - trīs līmeņos, aptuveni 2150 kvadrātmetros. Veikali pilnībā atbildīšot zīmola globālajam konceptam, piedāvājot gan sieviešu, gan vīriešu un arī bērnu apģērbu kolekcijas.