Eiropas Komisija (EK) banku praksē, kas saistās ar savu klientu informēšanu un konsultēšanu, saskata daudzas problēmas. Īpašo problēmu skaitā ir necaurredzami maksājumi par banku pakalpojumiem, un tas, ka klienti reti maina banku.
Ziņojumā norēķinu kontu cenu struktūras raksturotas kā «ļoti nepārredzamas, tāpēc patērētājiem ir gandrīz neiespējami noteikt, cik daudz viņi maksā, un salīdzināt piedāvājumus».
66% no pētījumā aplūkotajām bankām maksa par pakalpojumiem bija tik neskaidra, ka ekspertiem, kas sagatavoja ziņojumu, vajadzēja atkārtoti vērsties pie bankas pēc paskaidrojumiem, lai noskaidrotu konta reālās izmaksas. Austrijā, Francijā, Itālijā un Spānijā ir slikta banku pakalpojumu izmaksu pārredzamība; tās arī ir valstis, kurās banku konti izmaksā visvairāk.
ES tirgus ir sadrumstalots un neļauj patērētājiem izmantot ES iekšējā tirgus priekšrocības. Tikai 9 % ES patērētāju 2007.―2008. gadā mainīja norēķinu kontu.
«Bankas nerūpējas par saviem [..] klientiem. Daudzi fakti liecina, ka netiek ievēroti patērētāju tiesību pamatprincipi, proti, konstatētas problēmas, sākot no sarežģītas cenu noteikšanas līdz slēptām izmaksām un beidzot ar neskaidru un nepilnīgu informāciju,» norāda ES patērētāju komisāre Meglena Kuneva.
«Šajā patēriņa tirgus pētījumā atspoguļotas grūtības, ar kurām patērētāji kā klienti saskaras saistībā ar finanšu produktiem un pakalpojumiem. Komisija ir nolēmusi risināt šīs problēmas. Tas nozīmē noteikt pārredzamības ievērošanu, izmantojot saprotamu un salīdzināmu informāciju un paredzot uzņēmējdarbības veikšanas pamatnoteikumus,» iekšējā tirgus komisārs Čārlijs Makrīvijs.
EK veiktā pētījumā atklātie fakti:
- Bieži izmaksu struktūras par norēķinu kontu ir necaurredzamas. Gandrīz trešdaļa apsekoto patērētāju nebija spējīga salīdzināt norēķinu kontu piedāvājumus. Tiešsaistē pieejamā informācija par cenām ir nepilnīga.
- Divos no trim gadījumiem (66%) ekspertiem, kuri sagatavoja ziņojumu par banku pakalpojumu izmaksām, vajadzēja atkārtoti vērsties pie bankas, lai noskaidrotu, kā tiek noteikta maksa. Pat šādos gadījumos bankas daudzkārt piedāvāja informāciju par tarifiem tikai mutiski un nevēlējās atsūtīt tarifu sarakstus.
- Aptuveni 10% bankām mājas lapās ir pieejama ierobežota informācija par cenām vai tās nav vispār, savukārt 33% ir nepilnīga informācija par tarifiem.
- Dažās ES valstīs norēķinu konti patērētājiem izmaksā ievērojami vairāk, nekā pārējās valstīs. Cenas par kontiem ar vidēju izmantošanas pakāpi svārstās no tikai 27 eiro Bulgārijā līdz 253 eiro Itālijā, kas uzskatāma par lielu cenu.
- Tajās valstīs, kurās ir necaurredzamas cenu struktūras, patērētāji par banku kontiem lielākoties maksā vairāk.
- Daudzos gadījumos patērētāji uzskata informāciju, ko saņem pirms līguma noslēgšanas, par grūti saprotamu; «nesaprotama» un «nepietiekama» informācija ir nozīmīgākie šķēršļi finanšu pakalpojumu pārrobežu iegādē.
- 79% ES iedzīvotāju vēlas saņemt skaidru un salīdzināmu standartizētu informāciju, kā paredzēts, piemēram, jaunajā direktīvā par patēriņa kredītlīgumiem.
- Ir arvien vairāk pierādījumu tam, ka patērētāji bieži nesaņem pienācīgas konsultācijas par finanšu pakalpojumiem. Piemēram, Vācijas dati liecina, ka patērētāji pirms termiņa pārtrauc 50 līdz 80 % no visiem ilgtermiņa ieguldījumiem, jo nesaņem pienācīgas konsultācijas; tas rada zaudējumus, kuru summu lēšama līdz pat 30 miljardiem eiro gadā.
- Tiem, kas pārdod finanšu produktus, acīmredzot nav pietiekamas izpratnes par tiem, lai varētu efektīvi konsultēt patērētājus. Banku darbinieki bieži saskaras ar interešu konfliktu.
- Bankas maiņa norēķinu konta dēļ joprojām ir maz izplatīta parādība, proti, 2007. un 2008. gadā to veica tikai 9 % klientu salīdzinājumā, piemēram, ar automobiļu apdrošināšanu, kur šis rādītājs ir 25%.