Lai gan, vērtējot Eiropas kontekstā, Latvijā un Rīgā nav sliktākā gaisa kvalitāte, mūsu galvaspilsētas situācija radījusi bažas Eiropas Komisijā (EK), kur nav pārliecības, ka Latvija spēs laikus tikt galā ar gaisa kvalitātes prasībām, ceturtdien raksta laikraksts Diena.
Savukārt EK direktīvu neievērošana, pēc dažādos medijos lēstā, soda naudās var izmaksāt pat pusmiljonu eiro.
«Piesārņojumu varētu novērst tikai tad, ja visi pārietu uz elektriskajām mašīnām. Bet tāpat būtu putekļi no riteņiem,» Dienai ironizē Rīgas domes (RD) Mājokļu un vides departamenta eksperts Jānis Kleperis. «Pilsētvidē noteikta piesārņojuma pakāpe būs vienmēr,» piekrīt arī Veselības inspekcijas (VI) eksperte, higiēnas ārste Maija Šnepste.
Aptaujātie eksperti gan atzīst, ka piesārņojumu var un ir nepieciešams samazināt. Tomēr vienlaikus atgādina, ka rūpnīcas un transports ir neatņemama ekonomiski aktīvas pilsētas sastāvdaļa. Tāpat gaisa kvalitāte ir cieši saistīta ar iedzīvotāju ekonomisko labklājību – mazturīgie iedzīvotāji brauc ar vecām, videi nedraudzīgām automašīnām. Un, kā var secināt no Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2014. gada sākumā tikai desmitā daļa no vairāk nekā pusmiljona Latvijā reģistrēto auto bija jaunāki par pieciem gadiem. «Tagad drusku atkopjamies no krīzes – mašīnu paliek vairāk,» piesārņojuma pieauguma tendenci pēdējos gados apraksta J. Kleperis. Zemākais piesārņojuma līmenis bija 2009.–2011. gadā.
EK pārstāvji norāda, ka gaisam īpaši kaitīgas ir dīzeļdzinēja automašīnas. Latvijā, kā rāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati, 2015. gada sākumā bija reģistrētas 305 612 dīzeļdzinēja automašīnas, bet gaisam draudzīgākās benzīna – 300 124.
Tomēr visa vaina nav noveļama tikai uz automašīnām. Pagājušā gada nogalē Eiropas Vides aģentūra (EVA) nāca klajā ar apgalvojumu, ka ES rūpnīcas ik gadu nodara vairākus miljardus eiro lielus zaudējumus – pasliktinot gaisa kvalitāti, izraisa pāragru nāvi, darba spēju samazināšanos un lauksaimniecības ražas sarukumu. Gaisa piesārņojums un siltumnīcefekta gāzu izmeši no elektrostacijām, naftas pārstrādes rūpnīcām un metālapstrādes 2012. gadā vien izmaksāja no 59 līdz 189 miljardiem eiro. Turklāt slikta gaisa kvalitāte rada apburto loku – mazāk turīgie iedzīvotāji pērk sliktākus auto un lej lētāku degvielu, kā rezultātā gaisa kvalitāte vēl vairāk pasliktinās, nelabvēlīgi ietekmējot veselību un samazinot darba spējas, kas savukārt ietekmē gan individuālo, gan valsts ekonomiku.
Plašāk lasiet rakstā Bez piesārņojuma nevaram ceturtdienas, 12.marta laikrasktā Diena (11.lpp)!