Kamēr privātajiem uzņēmējiem ir jāpierāda, ka tie darba spēkratus neizmanto privātajām vajadzībām, ierēdņi dara kā pašiem liekas pareizāk, šodien raksta Dienas bizness.
Latvijā uzņēmumiem, kuri darba vajadzībām izmanto automašīnas ir divas iespējas, vai valstij maksāt tā dēvēto dienesta automašīnu nodokli, vai arī pierādīt, ka spēkrati netiek izmantoti privātām vajadzībām, kur talkā nāk dažādas auto ierīces. «Es domāju, ka būtu tikai loģiski, ja arī valsts institūcijas pierādītu, ka brauc tikai darba vajadzībām. Savādāk šobrīd komercstruktūras ir nostādītas mazliet citādā situācijā, kad valsts tām netic uz vārda,» DB uzsvēra Latvenergo transporta nodaļas vadītājs Edgars Utāns. «Uzskatu, ka valsts iestādēm noteikti vajadzētu izmantot GPS. Tad nebūtu spekulācijas par automašīnu izmantošanas atbilstību dienesta vajadzībām un, braucot no Rīgas uz Daugavpili nevarētu uzpildīt degvielu Jelgavā,» līdzīgās domās ir Lattelecom Transporta nodaļas vadītājs Jānis Rapa.
Lai valsts un pašvaldību iestāžu mašīnas aprīkotu ar auto GPS sekošanas sistēmām, Latvijas uzņēmums Jāņa sēta izrādīja iniciatīvu un pirms kāda laika vērsās Finanšu ministrijā (FM), DB pastāstīja Jāņa sēta līdzīpašnieks Jānis Turlajs. Uzņēmums piedāvāja kādā no valsts institūcijām ieviest pilotprojektu, lai tās autoparku aprīkotu ar šādām auto ierīcēm, un tādējādi tās varētu izvērtēt, vai un cik liels rodas ekonomiskais efekts, kā arī tiktu iegūta valsts resursu izmantošanas caurskatāmība. «Bez tam plašsaziņas līdzekļos pēdējo gadu laikā arī ir konstatēti atsevišķi gadījumi, kad valsts vai pašvaldību amatpersonas izmanto dienesta autotransportu vajadzībām, kas nav saistītas ar darba pienākumiem. Modernu sekošanas sistēmu ieviešana dotu sabiedrībai iespēju būt drošai, ka valsts autotransports tiek izmantots gan efektīvi, gan atbilstoši tā izmantošanas mērķiem,» pamatoja J. Turlajs.
Jā, FM speciālisti bija tikušies ar Jāņa sētas pārstāvjiem, DB apliecināja FM Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis. Jāņa sēta piedāvāja pilotprojektu, taču, ja valsts iestāde uzskatītu par nepieciešamu ieviest šādas auto ierīces, tad iestādei vajadzētu izsludināt attiecīgu iepirkumu, lai piedāvājumus varētu iesniegt visi tirgus dalībnieki. Kopumā šobrīd FM rīcībā ir piecas automašīnas, no kurām trīs ir ministrijas īpašumā, informēja A. Jarockis, vienlaikus paskaidrojot, ka saistībā ar automašīnu izmantošanu FM ir ļoti stingra uzskaite. Proti, ja kāds darbinieks vēlas kaut kur doties ar dienesta transportu, tam atbildīgajai personai ir jādod visas atskaites, kas pieraksta plānoto maršrutu, nepieciešamo degvielas patēriņu un citus rādītājus. Tāpēc FM spēkratus nav nepieciešams aprīkot ar šādām auto ierīcēm, pamatoja A. Jarockis. Viņš pilnībā izslēdz gadījumu, kad FM dienesta mašīna varētu tikt izmantota privātajām vajadzībām un atskaitēs dota cita informācija, jo darba dienās pēc plkst. pieciem spēkrati tiek novietoti pie FM un bieži vien ņemot vērā lielo FM darbinieku skaitu viņi braucienus apvieno vienā.