Konsolidējas gan globālais alus tirgus vispār, gan atsevišķi lielākie tā spēlētāji; arī Latvijā pieaug dārgais gals, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pasaulē ceturtais lielākais alus brūvētājs dāņu Carlsberg paziņojis, ka atlaidīs 2000 darbinieku jeb 15% no visiem. Iemesls ir konsolidācija grupas iekšienē, ko diktē sevišķi neveiksmes Krievijas un Ķīnas tirgū, raksta The Wall Street Journal. Pārstrukturēšanas programma nozīmē virkni pasākumu, ne atlaišanas vien, un tās mērķis ir 1,5 mljrd. līdz divu mljrd. DKK (200 milj. līdz 270 milj. EUR) ietaupījumi līdz 2018. gadam.
Iet uz dārgo
Kompānijas «jaunā slota» Kēss Harts, kas vadītāja krēslā sēdās pirms pieciem mēnešiem, intervijā Bloomberg saka, ka no Krievijas līdz šim gūta puse no ienākumiem, bet nu tās daļa sadilusi līdz 20%. Carlsberg Krievijā, kas ir trešā lielākā alus ražotāja valsts pasaulē un ceturtais lielākais bairīša noieta tirgus, ir vadošie brūvētāji. Alus pārdošanas apjoms trešajā ceturksnī vien Krievijā krities par 11%. Tam par iemesliem tiek minēts gan Rietumu un Kremļa sankciju karš, kas pasliktina vispārējo ekonomikas klimatu, gan rubļa straujā devalvācija un līdz ar to pirktspējas pasliktināšanās, gan valdības cīņa par alkohola patēriņa samazinājumu. Kā negatīvs faktors tiek minēts arī konflikts Austrumukrainā. Austrumeiropā Carlsberg tirdzniecības apjoms trešajā ceturksnī krities par 16%, bet neto ienākumi pat par 30% – līdz apmēram 230 milj. EUR. Galvenokārt tajā tiek vainotas valūtas kursu svārstības.
Trešajā ceturksnī Carlsberg neto zaudējumi bijuši 600 milj. EUR apmērā, kas ir pamatīgs kontrasts pēc 280 milj. EUR peļņas šai periodā pērn. Krievijas un Ķīnas zīmoli kopā sagādājuši 1,03 mljrd. EUR zaudējumus. Krievijā Carlsberg pieder arī Latvijā pazīstamais zīmols Baltika, kas tur aizņem 38% no tirgus. Kompānija jau pērn samazināja 15% no ražošanas jaudas Krievijā.
K. Harts Bloomberg saka, ka citviet Āzijā miestiņa noiets ir labs, kas daļēji kompensē iztrūkumu un vieš cerības. Tāpat kompānija maina biznesa stratēģiju nozīmīgajā Lielbritānijas tirgū, kur iecelta jauna vadība, notikusi biznesa pārstrukturēšana, un jaunā stratēģija ir iet uz dzērienu ražošanu sortimenta dārgajā galā līdzšinējās stratēģijas vietā, kas lika uzsvaru uz apjomu. Carlsberg grupā ietilpst arī Latvijas Aldaris, Lietuvas Švyturys–Utenos Alus un Igaunijas Saku. A/s Aldaris valdes locekle Laura Krastiņa DB norāda, ka, skatoties starptautiski, katram noieta tirgum ir savas īpatnības, un pat divās blakus esošās valstīs tas var atšķirties. Piemēram, Latvija ir soli priekšā savām kaimiņvalstīm tieši tā saucamajā craft beer segmentā, kas veido nu jau ap 10% no kopējā alus tirgus Latvijā. Viņa arī skaidro, ka craft beer alus ir jaunā tendence, kas pārņem visu pasauli, kā var spriest arī pēc Carlsberg jaunās stratēģijas pie britiem.
Visu rakstu Alus atlaiž pamatīgi lasiet 13. novembra laikrakstā Dienas Bizness.