Pēc uzņēmēju domām, efektīvākie veidi, kā veicināt strauju ekonomikas attīstību, ir darbaspēka nodokļu samazināšana un ražošanas attīstīšana, liecina jaunākais Citadele Index pētījums. Kopumā Latvijas uzņēmēju noskaņojums jau otro ceturksni pēc kārtas turpina būt drīzāk pesimistisks, pēdējā ceturksnī uzlabojoties pavisam nedaudz.
Uzņēmēji uzskata, ka efektīvākie veidi, kā valdība varētu veicināt strauju Latvijas ekonomikas attīstību jeb ekonomikas izrāvienu, ir darbaspēka nodokļu samazināšana, tā norādījis 71% respondentu, ražošanas attīstīšana Latvijā - 61%, atbalsta sniegšana uzņēmumiem, lai tie varētu ražot produktus un sniegt pakalpojumus ar augstāku pievienoto vērtību - 46% un atbalsts eksportam - 37%.
Eksportējošo uzņēmēju noskaņojums ierasti bija daudz optimistiskāks par neeksportējošo, bet 2014. gada ceturtajā ceturksnī eksportējošiem uzņēmumiem tas ir ievērojami pasliktinājies un kļuvis drīzāk pesimistisks, pietuvinoties neeksportējošo uzņēmumu noskaņojuma līmenim. Nākotnē neeksportējošie uzņēmēji skatās pat nedaudz pozitīvāk nekā eksportējošie.
«Eksportējošie uzņēmumi domā, kā palielināt eksporta apjomu un tie, kas neeksportē, plāno eksporta uzsākšanu, kam ir būtiska arī kredītlīdzekļu pieejamība,» saka Citadele MVU apkalpošanas daļas vecākais klientu darījumu vadītājs Guntis Mincis, atklājot, ka pēc Citadele Index datiem katrs piektais eksportējošais uzņēmums tuvākā pusgada laikā plāno kādā bankā ņemt aizņēmumu.
Kopumā 2014. gadu 4% uzņēmēji vērtē kā ievērojami labāku nekā 2013. gadu, 32% kā nedaudz labāku, savukārt 22% kā nedaudz sliktāku un 7% kā ievērojami sliktāku, savukārt 34% kā tādu pašu. 2015. gadu 35% paredz tādu pašu kā 2014. gadu, 31% kā nedaudz labāku, 13% kā nedaudz sliktāku.
«Pagājušais gads biznesa vidē ir bijis pārbaudījumiem pilns, tāpēc daudziem uzņēmumiem īpaši nācās padomāt par efektivitātes palielināšanu un jaunu tirgu apgūšanu,» norādīja G. Mincis
Kā galvenos izaicinājumus saviem uzņēmumiem 2015. gadā uzņēmēji min jaunu klientu piesaistīšanu vai jaunu noieta tirgu apgūšanu (64%), uzņēmuma saglabāšanu jeb izdzīvošanu (38%), jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādāšanu un ieviešanu (36%), darba ražīguma paaugstināšanu (29%) un darbinieku noturēšanu uzņēmumā (29%).
«Kopējais tirgus noskaņojums un virkne izaicinājumu, ar kuriem šogad sastapsies piena nozare, mums liek mobilizēties un būt piesardzīgiem, prognozējot būtisku izaugsmi. Pērnā gada notikumi ir pierādījuši, cik svarīga ir dinamika un elastība – uzņēmuma spēja piemēroties neparedzamām pārmaiņām, veikt ātrus un rezultatīvus soļus,» komentē AS Rīgas piena kombināts (Food Union grupas) valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs.