Pēdējais Citadele Index pētījums atklāj, ka 54% uzņēmējiem ir biznesa plāns 2016. gadam, tiesa rakstveidā tas sagatavots vien 19% uzņēmumu, bet «galvā» ir 35% uzņēmumu. Savukārt 46% nav izstrādāts biznesa plāns 2016. gadam. Visbiežāk biznesa plānu izstrādā ražošanas uzņēmumi, bet visretāk – būvnieki, informē bankas Citadele Ārējās komunikācijas vadītāja Baiba Ābelniece.
Jaunākais Citadele Index pētījums liecina, ka savu uzņēmējdarbību uz biznesa plānu visbiežāk balsta ražošanas uzņēmumi – tā atzina 65% šīs nozares uzņēmēju, tostarp rakstveidā tas sagatavots 27% nozares pārstāvju. Savukārt visretāk biznesa plānu izstrādā būvnieki – rakstveidā biznesa plāns ir vien 12% jomas uzņēmumu un «galvā» 23%, bet vispār nav – 66% būvnieku.
Bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš uzskata, ka «gan ražotājiem, gan būvniekiem nepieciešama rūpīga uzņēmējdarbības plānošana. Uzņēmējiem ir jāzina tirgus, jāplāno izejmateriālu iegāde, jāpiesaista darbinieki. Ražotājiem, paredzot ražošanas izmaksas un iespējamo produkcijas realizācijas apjomu, efektīva apgrozāmo līdzekļu un krājumu plānošana var būtiski uzlabot uzņēmuma naudas plūsmas un finanšu darbības rezultātus. Turpretim būvniecību ietekmē daudzi ārējie faktori, tāpēc iespējas saplānot gadu uz priekšu ir sarežģīti. Latvijā būvniecības nozarē papildu privātajam sektoram lielu lomu spēlē valsts un pašvaldību pasūtījums. Tas savukārt lielākoties saistīts ar Eiropas Savienības finansējuma pieejamību. Stabilitātes trūkums šo līdzekļu apguvē arī liedz uzņēmējiem izstrādāt objektīvi pamatotu biznesa plānu, pēc kura iespējams plānot attīstību.»
«Biznesa plāns ir svarīgs, lai attīstītos. Bez precīza biznesa plāna nozīmīga summa bankas kredītā nav pieejama, kas ir būtiski būvniekiem un ražotājiem, īstenojot lielus projektus. Mazākiem uzņēmējiem, kam nepieciešams neliels bankas finansējums, to iespējams saņemt arī bez biznesa plāna un nodrošinājuma. Banka šādu kredītu piešķiršanai vērtē reālo uzņēmuma apgrozījumu, nevis biznesa plānu,» skaidro M. Āboliņš.
Citadele Index pētījums apliecina, ka, jo lielāks ir uzņēmums, jo biežāk tam ir arī biznesa plāns. Lieliem uzņēmumiem ar darbinieku skaitu virs 250 darbiniekiem biznesa plāns ir gandrīz vienmēr – tāda nav vien 3% uzņēmumu. Uzņēmumos ar darbinieku skaitu no 50 – 249 biznesa plāns nav 12% uzņēmumu, bet uzņēmumos ar 10-49 darbiniekiem biznesa plāns nav izstrādāts 23% uzņēmumu. Savukārt maziem uzņēmumiem ar 1-9 darbiniekiem biznesa plāns nav 49% uzņēmumu.
Salīdzinoši biežāk biznesa plāns ir izstrādāts eksportējošiem uzņēmumiem – 66%, bet uz vietējo tirgu orientētiem uzņēmumiem biznesa plāns ir izstrādāts 51% uzņēmumu.