Saeimas Preses dienests sadarbībā ar Saeimas komisiju priekšsēdētājiem un konsultantiem apkopojis informāciju par 8.Saeimas komisiju veikumu 8.Saeimas sasaukuma laikā (no 2002.gada 5.novembra līdz 2006.gada 7.novembrim).
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija
Komisijas priekšsēdētāja - Ingrīda Circene (JL)
Komisijas 323 sēdēs izskatīti 49 likumprojekti
Nozīmīgākie Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas pieņemtie likumi 8.Saeimas sasaukuma laikā:
1) Tiesībsarga likums (Saeimā pieņemts 2006.gada 6.aprīlī; stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī)
Lai paplašinātu Valsts cilvēktiesību biroja darbības jomas un sekmētu labas pārvaldības principu ievērošanu, Valsts prezidente piedāvāja jaunu - Tiesībsarga biroja likumprojektu (21.07.2004.). Tiesībsarga institūcija veiks starpnieka funkciju starp valsti un tās iedzīvotājiem. Tiesībsargam būs tiesības ne tikai izskatīt iedzīvotāju sūdzības, veikt pārbaudes, pieprasīt informāciju, dokumentus, ierasties iestādē u.c., bet arī ierosināt pārbaudes lietas pēc personīgās iniciatīvas, vērsties tiesā personu aizstāvībai.
2) Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums (Saeimā pieņemts 2004.gada 17.jūnijā)
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija kā Bērnu un ģimenes lietu ministrijas pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde tika izveidota, lai īstenotu bērnu tiesības uz sociālo nodrošinājumu, garantējot minimālo uzturlīdzekļu apmēru bērniem, kurus apgādā tikai viens no vecākiem, jo otrs vecāks tiesas nolēmumu maksāt savai atvasei ikmēneša uzturlīdzekļus nepilda.
3) Publisko izklaides un svētku pasākumu drošības likums (Saeimā pieņemts 2005.gada 16.jūnijā)
Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likums nosaka publisku pasākumu rīkošanas un norises tiesiskos pamatus, pasākuma organizatora, kā arī citu publiskā pasākumā iesaistīto personu tiesības, pienākumus un atbildību, lai nodrošinātu sabiedrisko kārtību un drošību šāda pasākuma laikā.
Tika pieņemti vairāki likumi, kuru mērķis ir grozīt jau esošus likumus, saskaņojot tos ar Eiropas Savienības direktīvām vai pilnveidojot. Tie ir grozījumi Repatriācijas likumā, grozījumi Patvēruma likumā, grozījumi Reklāmas likumā, grozījumi Sabiedrības integrācijas fonda likumā, grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā, grozījumi likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem".
Strādājot pie Diskriminācijas novēršanas likumprojekta (1.lasījumā pieņemts 2004.gada 7.aprīlī), Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija konstatēja, ka minēto likumprojektu ir nepieciešams būtiski pilnveidot, ņemot vērā likumprojekta ietekmi uz Latvijas likumdošanu un to piemērošanu plašās privāto un publisko tiesību jomās. Komisija lūdza īpašu uzdevumu ministru sabiedrības integrācijas lietās vēlreiz apspriest likumprojekta normas darba grupā, kuras sastāvā tika iekļauti arī citu ministriju pārstāvji, un pārstrādāt likumprojektu, ņemot vērā Saeimas Juridiskā biroja viedokli.
Komisija pieņēma zināšanai Ministru kabineta 2005.gada 10.maija lēmumu atsaukt 2004.gada 7.aprīlī Saeimā pirmajā lasījumā pieņemto Diskriminācijas novēršanas likumprojektu.
Lai pildītu Eiropas Padomes Direktīvu prasības diskriminācijas jautājumos tika izstrādāti vairāki grozījumi attiecīgo nozaru normatīvajos aktos. Tika izstrādāti grozījumi likumos, pie kuriem komisija ir strādājusi arī kā līdzatbildīgā komisija: grozījumi Civillikumā (reģ.nr.1291; reģ.nr.1698); grozījumi Darba likumā (likums Saeimā otrreiz caurlūkots un pieņemts 2006.gada 21.septembrī); grozījumi likumā "Par sociālo drošību" (Saeimā pieņemti 2005.gada 1.decembrī); grozījumi Valsts civildienesta likumā; grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā; grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā; grozījumi likumā "Par Valsts cilvēktiesību biroju" (Saeimā pieņemti 2005.gada 29.decembrī); grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā; grozījumi Krimināllikumā.
Sabiedrisko raidorganizāciju likumprojekts un Radio un televīzijas likumprojekts konceptuāli 1.lasījumā tika atbalstīti 2005.gada 16.jūnijā; priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 2005.gada 30.augusts. Sabiedrisko raidorganizāciju likumprojekta 2.lasījumam komisija saņēma 121 priekšlikumu, bet Radio un televīzijas - 256 priekšlikumus. Lai varētu skatīt šos priekšlikumus, bija konceptuāli jāizlemj (jāpieņem politisks lēmums) vairāki jautājumi:
1) par attieksmi pret abonentmaksu ieviešanu;
2) par raidorganizāciju padomes izveidošanu un tās statusa noteikšanu,
3) par sabiedrisko mediju finansējumu un pārraudzību u.c.
Vairākās komisijas sēdēs skatot iesniegtos priekšlikumus, deputāti atbalstīja Sabiedrisko raidorganizāciju likumprojekta un Radio un televīzijas likumprojekta izskatīšanas atlikšanu 8.Saeimas laikā.
Strādājot pie grozījumiem likumā "Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām" (reģ.nr.221 - par 15.maija noteikšanu par Starptautisko ģimenes dienu un reģ.nr.1036 - par 24., 25. un 26.decembra noteikšanu par Ziemassvētkiem), komisija saņēma vairākus papildu priekšlikumus par grozījumiem likumā, proti,
1) noteikt par valsts svētkiem pareizticīgo un vecticībnieku reliģisko konfesiju svētkus;
2) par atzīmējamu dienu 12.maiju - Starptautisko māsu dienu;
3) ka gadījumā, kad svētku diena sakrīt ar sestdienu vai svētdienu, par brīvdienu noteikt nākamo darba dienu, kā arī citus priekšlikumus.
Komisija nolēma nevirzīt minētos likumprojektus izskatīšanai Saeimā, bet lūdza Ministru kabinetu izveidot darba grupu, lai izstrādātu jaunu likumu par svētkiem, atceres un atzīmējamām dienām. Šī darba grupa 2005.gadā izstrādāja jaunu likumprojektu, bet diemžēl valdība nolēma nevirzīt šo likumprojektu izskatīšanai Saeimā. Balsojot par minētā likumprojekta tālāko virzību, vairākums no komisijas deputātiem arī neatbalstīja tā izskatīšanu Saeimā.
Grozījumiem likumā "Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām" (reģ.nr.1598), kas paredzēja jūlija otro sestdienu noteikt par Jūras svētku dienu, uz 2.lasījumu tika iesniegti 28 priekšlikumi par papildu svētku un atzīmējamo dienu noteikšanu. Minētais likumprojekts šī gada 31.maijā tika noraidīts. Līdz 2006.gada 7.oktobrim tika iesniegti 16 priekšlikumi. Komisija nolēma nevirzīt šo likumprojektu izskatīšanai 8. Saeimā.
Izskatīšanai 3.lasījumā komisija bija sagatavojusi likumprojektu "Grozījumi Repatriācijas likumā", taču pēc deputātu priekšlikuma tas tika izslēgts no 2006.gada 5.oktobra Saeimas sēdes darba kārtības. Komisija nolēma nevirzīt šo likumprojektu izskatīšanai 8. Saeimā.
2006.gada 24.oktobra komisijas sēdē tika skatīts likumprojekts "Par bijušo Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Komunistiskās partijas biedru publiskošanas kārtību". Tā kā no līdzatbildīgajām komisijām - Juridiskās komisijas un Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas - netika saņemts atzinums, komisija nolēma atlikt jautājuma izskatīšanu.
Erotikas un pornogrāfijas ierobežošanas likumprojekts Saeimā 1.lasījumā tika pieņemts 2006.gada 12.oktobrī; priekšlikumu iesniegšanas termiņš 2.lasījumam - 2006.gada 1.decembris.
Jaunatnes likumprojekta, kas Saeimā 1.lasījumā konceptuāli atbalstīts 2006.gada 11.maijā, mērķis ir noteikt jaunatnes politikas veidošanas un īstenošanas mehānismu, sniedzot atbalstu jauniešiem un sekmējot jauniešu integrēšanos sabiedrībā. 2006.gada jūnija vidū Bērnu tiesību aizsardzības apakškomisija uzsāka likumprojekta 2.lasījumam iesniegto priekšlikumu izskatīšanu.