Ceļu kvalitāte Latvijā turpinās pasliktināties un liks braucējiem arvien vairāk tērēt automašīnu remontiem. Turklāt finansējuma samazinājums autoceļu nozarei nostādīs uzņēmējus bankrota priekšā, raksta Diena.
Kārtējais finansējuma samazinājums ceļu būves nozarei, nākamgad ļaus vien notīrīt ceļu ziemā, piedalīties ar līdzfinansējumu vairākos Eiropas Savienības finansētajos ceļu rekonstrukcijas projektos, bet atlikusī nauda tiks tērēta bedrīšu lāpīšanai. Jauni ceļu būves projekti un būtiskas ceļu rekonstrukcijas veikt nevarēs.
asažieru pārvadātāji norāda, ka jau iepriekš līdzekļu trūkuma dēļ autoceļu uzturēšanai ziemā, nācies atcelt reisus. Tagad – jo mazāk naudas, jo vairāk atceltu braucienu. Savukārt ceļu būves nozares uzņēmējus visvairāk satrauc bezdarba problēma, ko izraisīs pasūtījumu trūkums. Nākamgad valsts autoceļu nozarei paliks pāri vien apmēram 70 miljoni latu, kas ir nedaudz vairāk nekā bija 2005. gadā.
Satiksmes ministrijas 2010. gada valsts budžetā pagaidām ceļu uzturēšanai paredzēti ap 100 miljoniem latu, kas «esot minimālā nepieciešamā summa», bet Finanšu ministrijas piedāvājums paredzot ceļu uzturēšanai un sabiedriskā transporta dotācijām atvēlētos līdzekļus nākamgad samazināt par vēl aptuveni 9 miljoniem latu, norādījis Satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (Tēvzemei un Brīvībai/LNNK). «Šī summa ļaus šogad tikai notīrīt ziemā sniegu no ceļiem un līdzfinansēt tos objektus, ko finansē Eiropas Savienības fondi,» pastāstīja a/s Latvijas valsts ceļi (LVC) valdes priekšsēdētājs Ivars Pāže. Viņš norāda, ka reāli valsts autoceļiem paliks mazāk kā 70 miljoni latu, jo pārējā nauda ir paredzēta dotācijām pašvaldībām. Jau iepriekš, kad kļuva zināms par līdzekļu samazinājumu šim gadam autoceļu nozarē, LVC bija spiesti pārskatīt ceļu kategorijas, kas nozīmēja, ka ziemā ceļi draud būt sniegoti. LVC gan norāda: «Nebūs tik slikti, ziemā pa ledu nebrauksim!» Tagad I. Pāže atzina, ka ceļu remontdarbiem naudas nebūs, jo arī tie pārpalikumi, kas paliks pēc finansējuma sadalīšanas svarīgajiem objektiem, tiks tērēta tikai uzturēšanai. Jau ziņots, ka kopējais līdzekļu apjoms, salīdzinot ar pagājušo gadu, šogad autoceļu fonda programmai samazināts par 44 %, liecina LVC informācija. Pēc šī gada budžeta grozījumiem autoceļu fonda programmai piešķirti 93.6 miljonie latu. Salīdzinājumam – pērn autoceļiem bija piešķirti 164.9 miljoni latu.
Ceļu būvnieku biedrības Latvijas ceļu būvētājs izpilddirektors Zigmārs Brunavs norāda, ka līdzekļu samazinājums tikai nesīs lielākus tēriņus nākotnē, turklāt pieaugs braucēju izmaksas: «Brucējiem vairāk vajadzēs remontēt auto, mainīt riteņus un amortizatorus, pieaugs izmaksas. Turklāt, ņemot vērā, ka auto detaļas Latvijā neražo, mēs atkal balstīsim ārvalstu ekonomikas,» tā viņš. Z. Brunavs arī piebilda, ka var palūkoties uz situāciju kontekstā ar to, ka tiek slēgtas slimnīcas un skolas un pašvaldību centri līdz ar reģionālo reformu atrodas tālāk – tas nozīmē, ka lauku iedzīvotājiem būs jāmēro garāks un ilgāks ceļš līdz galapunktam, turklāt pa nekvalitatīvu ceļu.
«Samazinātais finansējums ceļu nozarei man raisa tikai vienu jautājumu - kas maksās bezdarbnieku pabalstus? Nozares uzņēmumi, kuriem nav lielu kredītsaistību, samazina aktivitātes un gaida labākus laikus. Pārējiem ir tikai viens ceļš - maksātnespēja un darbības izbeigšana,» norāda ceļu būves SIA CTB valdes priekšsēdētājs Gatis Zvirbulis. Viņš piebilst, ka jau šogad, salīdzinot ar 2008. gadu, darba apjomi kritušies par 60 %, 2010. gadā tie kritīs vēl par 50 %, salīdzinot ar šo gadu. «Tas nozīmē milzīgu slogu sociālajam budžetam. Uzņēmēji vairs netic, ka šo valsti var izvest no krīzes, jo neprasme vadīt valsti jau ir ilgstoša problēma. Jo ātrāk šī valsts pasludinās bankrotu un starptautiskās institūcijas iecels šeit kādu administratoru, jo labāk. Jo paši saviem spēkiem, manuprāt, mēs vairs no bedres ārā netiksim,» uzskata G. Zvirbulis. Pēc LVC ziņām, nākamgad tiks turpināta to objektu būvniecība, par kuriem līgumi jau šogad noslēgti, taču uz jauniem līgumiem cerēt nevajadzētu.