Brexit lielākie izaicinājumi uzņēmējiem būs preču imports un eksports, PVN piemērošana, kvalifikāciju un standartu atzīšana, norāda EY partnere, nodokļu prakses vadītāja Ilona Butāne.
Nākamā gada 1. janvārī, beidzoties Brexit pārejas periodam, Latvijas uzņēmēji sastapsies ar jaunu realitāti attiecībās ar Apvienoto Karalisti. Lai arī izmaiņas nav vērtējamas kā izšķiroši nozīmīgas, tās radīs virkni sarežģījumi un nepieciešamību piemēroties jauniem nosacījumiem.
Viena no būtiskākajām atšķirībām būs preču importa un eksporta kārtība un ar to saistītā PVN piemērošana. Ja līdz šim preces starp Latviju un Apvienoto Karalisti varēja sūtīt vienkārši, uzņēmumiem savā starpā izrakstot rēķinu un transporta pavaddokumentus, un deklarējot savās PVN deklarācijās, tad pēc Brexit pārejas perioda beigām preces būs jāeksportē un jāimportē, norāda I.Butāne.
Tas nozīmē, ka preču apritē būs jauns posms – muita, kas nozīmēs muitas procedūras un muitas nodevas. Tāpat muitas procedūrām ir vajadzīga EORI reģistrācija, kas ir īpašs reģistrācijas numurs muitas formalitātēm. Izmaiņas attiecīgi skars arī PVN deklarēšanu un maksāšanas kārtību. Uzņēmējiem tas var nozīmēt, ka attiecīgi jāpiemēro savs loģistikas modelis un uzskaites sistēmas.
Citas būtiskas izmaiņas Latvijas uzņēmējiem būs saistītas ar kvalifikāciju un produktu standartu savstarpēju atzīšanu. Apvienotās Karalistes un Eiropas Savienības starpā vairs nebūs spēkā noteikumi par vienotu profesionālo kvalifikāciju atzīšanu. Proti, ja profesionālā kvalifikācija iepriekš ir iegūta Lielbritānijā, būs jāpanāk šīs kvalifikācijas oficiāla atzīšana Latvijā un otrādi. Līdzīgi būs arī ar produktu standartiem un licencēm, kas var radīt papildus sarežģījumus uzņēmējiem.
I.Butāne uzsver - būtiski, ka uzņēmēji laicīgi apzina situāciju savā nozarē, lai pēc 1. janvāra nerastos negaidīti pārrobežu sadarbības pārtraukumi dēļ kāda neatzīta produkta standarta vai speciālistu kvalifikācijas.