2017. gada 7. jūnijā, vairāk nekā 100 valstis Parīzē parakstīs konvenciju, kura vērsta pret nodokļu bāzes samazināšanu un peļnas pārvietošanu – “Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)”.
Visbiežāk, BEPS termins tiek attiecināts uz lielajām transnacionālajām korporācijām, kuras strādā visā pasaulē - savukārt nodokļu apmaksu, ar likumīgām metodēm veic galvenokārt tajā valstī, kurā tas ir visizdevīgāk.
Attiecīgi, BEPS konvencijas pamatmērķis ir - panākt, lai uzņēmuma peļņa tiek aplikta ar nodokli tajā valstī, kurā tā ir reāli gūta un kurā atrodas cilvēki, kas ir šīs peļņas radītāji - nepieļaujot iespēju likumīgi novirzīt peļņas aplikšanu ar nodokļiem uz citām, iespējams, izdevīgākām jurisdikcijām.
Pamati BEPS konvencijai tika likti vēl 2012. gadā, kad pēc G20 valstu līderu izteiktā ierosinājuma, OECD uzsāka BEPS programmas izstrādi. Šajos ietvaros tika secināts, ka BEPS jautājums nav atrisināms ar vienu konkrētu metodi vai likumu - bet gan ar koordinētu pasākumu kompleksu, savstarpēji sadarbojoties pasaules valstīm. 2013. gadā, OECD noteica BEPS plānu - “The Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting”, ietverot tajā 15 skaidri definētus pasākumus (Actions), kuri jāīsteno BEPS ierobežošanai. Divu gadu garumā, tika veikta plāna detaļu izstrāde un saskaņošana - un 2015. gada 6. oktobrī, G20 valstu finansu ministru sanāksmē Limā, OECD ģenerālsekretārs Angel Gurria stādīja priekšā gatavo plānu. Būtiskākie no plānā ietvertajiem 15 pasākumiem ir: pastiprināt kontrolēto ārvalsts uzņēmumu (CFC) noteikumus / ierobežot iespējas nodokļu bāzes samazināšanai procentu un citu izmaksu veidā / novērst iespēju ļaunprātīgi izmantot starpvalstu nodokļu konvencijas / regulējumi par nemateriālo aktīvu vērtības noteikšanu / novērst iespēju izvairīties no pastāvīgās uzņēmējdarbības vietas norādīšanas / pārskatīt digitālās tirdzniecības nodokļu normatīvus / nodrošināt lai uzņēmuma iekšējo cenu noteikšana (Transfer pricing) atbilst faktiskajai preces vai pakalpojuma vērtības izmaiņai / starpvalstu sadarbība BEPS datu apmaiņai / uzlikt par pienākumu nodokļu maksātājiem deklarēt agresīvus nodokļu plānošanas pasākumus / izstrādāt daudzpusēju starpvalstu instrumentu, lai harmonizētu esošās nodokļu konvencijas.
Augstākminētais pasākumu komplekss tiek vērtēts kā nozīmīgākā starptautiskās nodokļu sistēmas izmaiņa pēdējo 100 gadu laikā.
BEPS konvencija, kā daļa no augstākminētās programmas, paredz harmonizēt šobrīd starp valstīm eksistējošos nodokļu dubultās neaplikšanas līgumus (Double Tax Treaties) – tā, lai turpinātu novērst ienākumu dubultu aplikšanu ar nodokļiem, taču tai pat laikā nepieļautu izmantot starpvalstu līgumus ar mērķi gūt nodokļu atvieglojumus (tā saucamais Treaty Shopping).
Paredzams, ka Konvencija ietekmēs ne mazāk kā 2000 šobrīd noslēgtos starpvalstu nodokļu dubultās neaplikšanas līgumus - nodrošinot augstākaprakstīto principu centralizēti, sinhroni un bez nepieciešamības ieguldīt resursus katra starpvalstu līguma individuālai pārskatīšanai divpusējā līmenī.
Var prognozēt, ka nodokļu dubultās neaplikšanas līgumu harmonizācijas ietvaros, tādas šo līgumu “lielvalstis” kā Nīderlande vai Luksemburga var sākt zaudēt savas pozīcijas starptautiskajā tirgū. Tai pat laikā skaidrs, ka arī BEPS apstākļos valstis turpinās meklēt iespējas saglabāt savu konkurētspēju uzņēmējdarbības un investīciju piesaistīšanā – taču valstu konkurētspēja šajā gadījumā bazēsies jau vairs ne uz izdevīgāku un plašāku nodokļu dubultās neaplikšanas līgumu tīklu - bet gan uz faktiskiem optimālas un ekonomiskas uzņēmējdarbības vides nosacījumiem attiecīgajā valstī.
Šajā jomā, Latvijas pozīcijas var būt diezgan spēcīgas - ņemot vērā attīstītu IT struktūru, samērīgas darbaspēka, telpu nomas un citas izmaksas, valsts ģeogrāfisko izvietojumu – situācijā, kad vēsturiski eksistējošo nodokļu līgumu priekšrocības tiek eliminētas, Latvija var līdzvērtīgi konkurēt ar citām Eiropas valstīm, turpinot un veicinot tendenci, kad lielie citu valstu uzņēmumi savus birojus, loģistikas centrus, u.c. pārceļ uz Latviju. Vai Latvija būs pietiekoši efektīva un innovatīva, lai pilnvērtīgi izmantotu šīs, BEPS konvencijas rezultātā mainīto “spēku samēru” iespējas?