Zviedrijas korupcijas novēršanas izmeklētājs apsūdzējis kravas automašīnu ražotāju Scania piecus miljonus ASV dolāru lielu kukuļu maksāšanā, izmantojot ANO programmu Irākā, ziņo thelocal.se.
Prokurors Nils Ēriks Šulcs The Associated Press stāstījis, ka kompānija varētu būt pārkāpusi gan ASV, gan Zviedrijas likumus. Viņš sacījis, ka varētu vērsties tiesā Zviedrijā pret vairākām Scania amatpersonām, un tas varētu notikt šā gada beigās vai 2011.gada sākumā.
Šulcs apgalvojis, ka Zviedrijas kravas automašīnu ražotājs izmantojis Tunisijas un Krievijas kompānijas, lai veiktu darījumus ar Sadama Huseina režīmu.
Saskaņā ar viņa teikto kukuļi vismaz piecu miljonu ASV dolāru vērtībā maksāti par līgumiem, kuru vērtība ir aptuveni 70 miljoni ASV dolāru.
Scania iepriekš slavēta par atteikšanos maksāt kukuļus Irākas režīmam, neraugoties uz iespēju zaudēt ienesīgus līgumus.
Taču Šulcs The Associated Press stāstījis, ka dokumenti, kas iegūti pagājušajā gadā, pārmeklējot kompāniju, atklājuši, ka tā turpinājusi nogādāt kravas automašīnas un autobusus uz Irāku arī pēc tam, kad režīms sāka pieprasīt nelegālus maksājumus.
Pēc viņa teiktā kompānijas amatpersonas ir noliegušas šos apgalvojumus.
Pagājušajā nedēļā Šulcs nosūtījis vēstuli ASV Tieslietu departamentam un Vērtspapīru un biržas komisijai. Viņš arī piedāvājis sniegt vairāk informācijas par šo lietu.
Laikā, kad notikusi iespējamā kukuļošana, Scania akcijas kotētas Ņujorkas fondu biržā.
ANO programma nafta pret pārtiku darbojās no 1996. līdz 2003.gadam, un tās mērķis bija ļaut Irākas valdībai pārdot naftu galvenokārt, lai nopirktu pārtiku un zāles iedzīvotājiem, cenšoties mazināt Irākas iedzīvotāju ciešanas ANO embargo pret tirdziecību ar šo valsti laikā.
Uzsākta 1995.gadā, programma ļāva ierobežotu naftas pārdošanu apmaiņā pret pārtiku, zālēm un citām pirmās nepieciešamības precēm. Tomēr neilgi pēc tās sākšanās režīms Irākā sāka pieprasīt papildu maksu par dažādiem līgumiem.
Ir aizdomas, ka, lai nodarbotos ar uzņēmējdarbību Irākā, kukuļus maksājušas aptuveni 2200 kompānijas, ieskaitot 15 Zviedrijas kompānijas, tostarp Volvo, Scania un Atlas Copco.