Automašīnu ražošanas kompānija Scania pētniecības un inovāciju centrā Sēderteljē, Zviedrijā, izveidojusi klimatisko vēja tuneli. Lai testētu automobiļus, tunelī gaisa temperatūru var mainīt no -35 līdz +50 grādiem pēc Celsija, bet mitruma līmeni – no 5% līdz 95%.
Sistēma darbojas, izmēģinājuma transportlīdzekli novietojot uz rotējošajiem cilindriem attiecīgi katram riteņu pārim. Tādējādi ir iespējams simulēt ātrumu līdz 100 km/h, kas esot optimālais ātrums dažādu testu veikšanai.
Ar testēšanas iekārtu esot iespējams pārbaudīt transportlīdzekļa detaļu izturību pret karstumu un salu, lietusūdens notecēšanu no transportlīdzekļa, autovadītāja redzamību lietus un snigšanas laikā, vējstikla aizsalšanas pakāpi, vēja radīto troksni un to, kā netīrumi pielīp pie transportlīdzekļa sāniem, spoguļiem un durvju rokturiem.
Piemēram, gaisa kanālu sistēma ir veidota no vairākiem maziem sniega lielgabaliem, kas ražo dažāda veida sniegu. Sniegu var aizstāt ar dažāda stipruma lietu, tāpat ir iespējams mainīt lietus lāšu lielumu.
Vēja tunelī automašīnas Scania pārbauda arī, piemēram, Saules staru intensitāti. Ierīcē iespējams simulēt arī mākoņu daudzumu un braukšanu tunelī.
Klimatiskā vēja tuneļa izveidē Scania ieguldījusi 400 miljonu Zviedrijas kronu jeb 42,7 miljonu eiro. Kā norāda uzņēmuma pārstāvji, līdz ar tā izveidi uzņēmums vairs nebūs atkarīgas no transportlīdzekļu testēšanas reālos apstākļos. Tādējādi kompānija varēs arī samazināt laiku no produktu izstrādes līdz to laišanai tirdzniecībā.
Jaunajā testēšanas iekārtā varēs ievadīt datus par dažādos pasaules reģionos esošu valstu klimatu, tostarp arī, piemēram, Latvijas klimata raksturlielumus dažādos gadalaikos.