Augstskolu pārstāvji uzskata, ka 2008.gada 2.jūnijā laikrakstā Latvijas Avīze publiskotajā Latvijas augstskolu reitingā, kas sagatavots sadarbībā ar Latvijas Universitāti, nav ievērota koleģiāla attieksme pret citām Latvijas augstskolām, šodien vēsta Dienas bizness.
Publicētā reitinga pirmās trīs vietas ieņem LU, Rīgas Tehniskā un Rīgas Stradiņa universitāte. Savukārt Banku augstskola reitingā ieņem 27. vietu, bet pārējās rezultātiem nepiekrītošās augstskolas: Latvijas Kultūras akadēmija - 23., Latvijas Mākslas akadēmija - 29. vietā. Kopā reitingā uzrādītas 34 Latvijas augstskolas. Reitinga sastādīšanā ņemti vērā šādi kritēriji: studentu skaits uz vienu akadēmisko personu, absolventu procentuālais īpatsvars, ārzemju studentu īpatsvars, zinātnisko darbinieku īpatsvars augstskolā un citi faktori, no kuriem vairākums tomēr attiecināms uz masu jeb kvantitāti, nevis uz studiju kvalitāti, kurai tomēr ir izšķirošā nozīme, izvēloties augstskolu savām studijām.
Banku augstskolas zinātņu prorektore Velta Vikmane pauž viedokli, ka visaptveroša augstskolu reitinga veidošana varētu būt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) uzdevums vai arī IZM šo uzdevumu deleģētu Augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas centram. Bet, ja reitinga izstrādi iniciē un uzņemas viena atsevišķa augstskola, tad tai ir jāvēršas pie citām, saskaņojot gan augstskolu iekļaušanu reitingā, gan tā pielietošanas mērķi un publiskošanas laiku.
«Maģistra darba pētījuma autores izvēlētā tēma norāda, ka reitinga izstrādes metodoloģija ir piemērota tikai universitātēm, bet praksē atbilstoši šiem kritērijiem tika vērtētas ļoti dažāda profila augstskolas, kas rada pretrunas. Izmantojot vienotus kritērijus, nav iespējams objektīvi salīdzināt plašas daudzprofila universitātes ar tādām vienprofila augstskolām kā, piemēram, Banku augstskola, J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvijas Mākslas akadēmija, Latvijas Jūras akadēmija un citām,» uzskata Vikmane.
Arī Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) rektors, profesors Jānis Siliņš pievienojas uzskatam, ka Latvijas augstskolu reitingu nevar uzskatīt par objektīvu, jo nesaprotama ir izvēlētā vērtēšanas metodoloģija: «Pieņemot, ka reitinga veidošana ir LU iniciatīva, tajā vajadzēja ietvert tikai piecas universitātes, jo tad vērtēšanas nosacījumi būtu līdzīgi. Mākslas augstskolas nekad nav pretendējušas kļūt par universitātēm, tāpat kā vairākas citas specializētās augstākās izglītības institūcijas. Nav saprotams, kāpēc LKA ir iekļauta šajā reitingā. Biju pārliecināts, ka akadēmiskajā vidē zinātne un māksla tiek uztvertas kā suverēnas vienības, bet tomēr izrādās, ka ne! Kā var salīdzināt dejas mākslu un uzņēmējdarbību, bet aktiermākslu ar inženierzinātnēm?»
Savukārt Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) prorektors studiju un zinātniskajā darbā Andris Teikmanis uzskata, ka Latvijas augstskolu reitings objektīvi neatspoguļo situāciju augstākajā izglītībā valstī un var radīt vidusskolu absolventiem izkropļotu priekšstatu.
«Darbā izmantotā datu vākšanas un to apstrādes metodika ļauj labākajā gadījumā iegūt noteiktu statistisku informāciju (kura šajā gadījumā ir kļūdaina), tomēr neļauj spriest par to, kā augstskolās tiek īstenots studiju process atbilstoši studējošo interesēm, kādi ir studiju kvalitātes novērtēšanas kritēriji un kā augstskola iekļaujas kopējā Eiropas augstākās izglītības telpā,» norāda Teikmanis.
LU rektors Mārcis Auziņš nepiekrīt iepriekšminētajām iebildēm un norāda: «Tradicionāli reitingus veido neatkarīgas institūcijas - aģentūras, bieži vien masu mediji, piemēram, laikraksts Times Anglijā, kā arī augstākās izglītības iestādes, piemēram, viens no plašākajiem reitingiem pasaulē - Šanhajas Jiao Tong universitātes pētījums Academic Ranking of World Universities, kurā tiek aplūkotas 500 labākās universitātes pasaulē. Tāpēc grūti piekrist apgalvojumam, ka nacionālu augstskolu reitingi būtu jāveido tikai un vienīgi Izglītības un zinātnes ministrijai. Vēl jo vairāk, ja tik daudzu gadu garumā tā arī nav tapis neviens reitings, tad ir tikai loģiski, ka šādu iniciatīvu Latvijā ir uzņēmušies masu mediji. Latvijas Avīzes veidotais reitings ir tikai pirmais mēģinājums, balstoties uz starptautisku reitingu veidošanas metodiku un izmantojot Latvijā publiski pieejamus datus, likt pamatu Latvijas augstskolu vērtēšanas tradīcijām.»
Rektors uzskata, ka nevar piekrist apgalvojumam, ka nav iespējams salīdzināt universitātes un šaura profila augstskolas, kā arī dažādu nozaru mācību iestādes, jo tomēr pastāv vienoti objektīvi kvalitātes kritēriji, kas ļauj salīdzināt gan inženierzinātnes un mākslu, gan citas šķietami ļoti atšķirīgas zinātņu nozares. «Jāuzsver ir pats galvenais - šādu reitingu pozitīvā nozīme augstākās izglītības sistēmas attīstīšanā - tie ir vajadzīgi pašām augstskolām, jo ļauj tām uz sevi paraudzīties kritiskāk,» pārliecināts ir Auziņš.