Lietoto automašīnu tirgū pašlaik manāma arī finansētāju - līzinga kompāniju un banku - aktivitāte, kas liecina, ka tās palēnām ir gatavas finansēt lietotas automašīnas iegādi, skaidro Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents un lietoto automašīnu tirgotāja Provento direktors Uģis Vītols.
«Patlaban lietoto automašīnu tirgū beidzot ir jūtama kaut kāda kustība. Rodas sajūta, ka cilvēkiem beidzot atkal vajag mašīnas, bet bankām un līzinga kompānijām vajadzīgi klienti. Līdz šim daudzi lietoto mašīnu tirgotāji ieturēja nogaidošu pozīciju un neiepirka jaunus Latvijas tirgum domātos lietotos spēkratus. Tāpēc, lai arī tirgū nav novērojams deficīts, klientiem piedāvāto mašīnu izvēle nav tik liela, kādu tie raduši redzēt līdz šim,» intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service norāda U. Vītols.
Asociācijas vadītājs paskaidroja, ka lietoto automašīnu pircēji Latvijā turpmāk būs daudz pragmatiskāki un daudz vairāk izvērtēs jebkura aizņēmuma lietderību. «Līzinga izmantošanai vajadzētu kļūt plašākai, jo auto tirgus izkustēšanās nevar notikt, neatdzīvojoties auto iegādes kreditēšanai. Tomēr pircēji daudz vairāk pārdomā – ņemt līzingu vai arī iztikt ar savu naudiņu. To var novērot jau pašlaik - cilvēki izvēlas iegādāties mazliet lētāku automašīnu, pērkot to tikai par savu naudu,» viņš klāstīja.
Vītols uzsvēra, ka tuvākajā laikā beidzot vajadzētu sākt darboties līzinga kompāniju finansēšanas shēmai, kurā cilvēks varēs iegādāties mašīnu no privātpersonas, nevis no uzņēmuma, maksājot pievienotās vērtības nodokli (PVN). «Tas ir ļoti būtiski. Mazlietotās automašīnas, kuras ir trīs līdz četrus gadus vecas, pamatā nāk no operatīvā līzinga kompānijām, bet pārējās ir pārpirktas no privātpersonas ārvalstīs. Tādējādi, ja pircējs Latvijā ņem līzingu, darījums var notikt tikai ar juridisku personu. Tādējādi, pērkot mašīnas, darījums tiek aplikts ar PVN, kas gaužām sadārdzina mašīnas cenu,» norādīja Vītols.
Asociācijas vadītājs atzina, ka vēlētos redzēt pirmos šādas finansēšanas shēmas līgumus. «Ja šie līgumi būs būvēti uz labas komercprakses pamatiem, es būšu ļoti gandarīts. Ja mašīnas varēs nopirkt pēc īpašās nodokļu kārtības, kur PVN neaprēķina bet tirgotāji maksā nodokli no piecenojuma. Tas atvieglotu tālāko darbību ar mašīnu došanu līzingā. Teorētiski šāda finansēšanas shēma cilvēkiem bija pieejama arī iepriekš, tomēr tā nestrādāja, jo līguma formas bija ļoti smagnējas,» minēja Vītols.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati liecina, ka Latvijā šogad marta sākumā bija reģistrētas 614 459 vieglās automašīnas, kas ir par 3,5% mazāk nekā gada sākumā un nozīmē, ka automašīnas vairāk no reģistra ir izslēgtas nekā iegrāmatotas.