Interneta veikaliem kļūstot populārākiem, ar katru gadu strauji pieaug sūtījumu skaits no ārzemēm. Rudens, kad vecāki savus bērnus gatavo skolai, tāpat arī Ziemassvētku laiks, kad cits citu vēlamies iepriecināt ar dāvanām, ir īstais pļaujas laiks tirgotājiem, pirmdien raksta laikraksts Diena.
Latvijas pasta direktors Arnis Salnājs Dienu ieved sūtījumu šķirošanas cehā. Angārā rosās paku šķirotāji, turpat blakus atrodas iekšējais muitas punkts. Kastes ar mazām pakām, kastes ar lielākām, turpat netālu stāv pat aptīts motorollers, kas tuvākajā laikā iepriecinās kādu pircēju Smiltenē, un veļasmašīna, kas tūdaļ tiks vesta uz Madonu. Ne tikai cilvēki atrodas cehā, turpat lēnām, pavisam prātīgā gaitā pastaigājas suns. Tā nav bezmērķīga pastaiga, arī viņš šeit strādā, sūtījumos uzostot aizliegtās vielas, naudu un narkotikas.
Kaut gan sūtītāju vidū ir uzņēmēji, lielākoties tās tomēr ir privātpersonas. Tieši Ķīna ir valsts, kas strauji iekaro Eiropas patērētāju uzticību. Sūtījumu skaits no Ķīnas arī Latvijā pieaug. 2014. gadā starptautiski ienākošo sīkpaku skaits sasniedza teju trīs miljonus vienību un salīdzinājumā ar 2013. gadu bija par 83% lielāks. Tālās Āzijas zemes uzņēmēji ir sapratuši, ka viņiem ir izdevīgāk tirgot pa tiešo patērētājam un nav pat vajadzības katrā mazajā Eiropas valstī atvērt veikalu. Internets mijiedarbību padara ļoti ērtu, un, nedaudz piedomājot, uzņēmējiem izdodas atrast risinājumus, lai pircējs justos drošs, ka atnāks tieši tāds produkts, kādu viņš ir gaidījis. «Cilvēki arvien vairāk iepērkas internetā un meklē vietas, kurās to var izdarīt vislētāk, – vai tas būtu mobilais telefons vai mobilā telefona vāciņš, rotas, drēbes un viss cits, ko vien var iedomāties. Ķīnas preču sūtījumus nodrošina tādi giganti kā, piemēram, Alibaba un Taobao. Tie ir radījuši arī Aliexpress, kas strauji izplatās visā pasaulē. Pirms pieciem gadiem visi bija pārliecināti, ka visvairāk internetā tiks pirkti CD diski un grāmatas, bet patērētāji ir sagrāvuši šīs prognozes. Visvairāk tiek pirkti apģērbi. Eiropa no Āzijas atpaliek ļoti izteikti,» atklāj A. Salnājs.
Ķīnas tirgotāji pat gājuši tik tālu, ka pircējs, ievietojot savu fotogrāfiju, var redzēt, kā konkrētās drēbes uz viņa auguma izskatīsies. Tomēr Latvijas pasta vadītājs uzsver, ka galvenais apstāklis, kas rada uzticību, ir tas, ka patērētājs var preci sūtīt atpakaļ un saņemt par pirkumu iztērēto naudu. «Apģērbu sūtījumi ir auguši grandiozos apjomos. Paši uzņēmumi, kas tos tirgo, ir kļuvuši četras piecas reizes lielāki,» piebilst A. Salnājs. Eiropā interneta iespējas samērā plaši izmanto Lielbritānija un Vācija. Nupat Rīgā atvēries populārais veikals Sportsdirect. Līdz šim Latvijas iedzīvotāji ļoti aktīvi pasūtīja no šī Lielbritānijā bāzētā tirgotāja dažādus sporta apģērbus un aksesuārus par zemām cenām. Tagad jāgaida, lai saprastu, cik strauji veikala pieejamība mazinās pasta sūtījumus.
Plašāk lasiet rakstā Topā pasta balodis no Ķīnas pirmdienas, 7.septembra laikrakstā Diena (7.lpp)!