airBaltic izsūta relīzi, kurā preventīvi gatavojas skaidrot Eiropas Komisijai savu darbību un pagātni. Tiek izteiktas aizdomas, ka Eiropas Komisija (EK) varētu uzsākt izmeklēšu pret airBaltic par nelikumīgu valsts atbalstu.
Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic ir tikusi informēta, ka Baltijas Aviācijas Sistēmas (BAS), bijušais aviokompānijas akcionārs, ir iesniedzis sūdzību Eiropas Komisijas konkurences ģenerāldirektorātā par 2012.gadā veiktajām akcionāru darbībām, kas galarezultātā noveda pie aviokompānijas pārveidošanas procesa, teikts airBaltic relīzē. Savukārt airBaltic izpilddirektors Martins Gauss norāda: « Mūsu airBaltic ReShape biznesa plāns ir veiksmīgs, ik mēnesi tiek uzrādīti labāki rezultāti nekā sākotnēji paredzēts. Šis sasniegums norāda, ka ReShape biznesa plāns ir pamatīgs un reālistisks, un tas mūs padara pievilcīgākus potenciālo nākotnes investoru acīs.» Tomēr airBaltic pārstāvji norāda, ka BAS sūdzība ir atgādinājums, ka pagātnes notikumi ir jāatrisina. «Lai to panāktu, mēs esam izveidojuši ekspertu un padomdevēju komandu, kuras galvenais darba uzdevums būs atrisināt jautājumus, kas radušies sakarā ar šo sūdzību,» tā airBaltic korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.
«Mūsu konsultanti ir informējuši, ka Eiropas Komisija varētu uzsākt nākamos darbības soļus un padziļināti izvērtēt darbības 2011.gada pēdējā ceturksnī, ko valsts veica kā viens no airBaltic akcionāriem. Ja Eiropas Komisijas konkurences ģenerāldirektorāts spers šādu soli, airBaltic uzdos jautājumus un paudīs bažas, vai BAS ir spējuši Eiropas Komisijai sniegt pilnīgu ainu par notikušo.Tajā pašā laikā mēs esam pārliecināti, ka šī situācija mums būs lieliska iespēja, lai paskaidrotu detaļas, kontekstu un faktus par pagātnes darbībām, kas galarezultātā noveda pie aviokompānijas pārveides. Mēs priecāsimies par iespēju šajā lietā ieviest juridisko skaidrību un noteiktību, lai labāk pārliecinātu mūsu nākotnes investorus,» saka J. Vanags.
Eiropas Komisijai ir iesniegtas divas atsevišķas sūdzības. Pirmā sūdzība ir iesniegta 2012.gada 9.janvārī BAS vārdā, otrā sūdzība ir iesniegta 2012.gada 18.jūlijā, bijušās BAS valdes locekles Ingas Piternieces vārdā. «airBaltic šodienas preventīvais preses paziņojums liecina, ka varam gaidīt EK oficiālu izmeklēšanu par valsts atbalstu aviokompānijai. EK lēmums uzsākt izmeklēšanu faktiski nozīmētu vairs tikai strīdu par sniegtā LV valsts atbalsta apmēru,» uzskata aviācijas eksperts Tālis Linkaits. Jānis Vanags DB kategoriski noliedza, ka EK būtu uzsākusi vai gatavotos sākt pret airBaltic izmeklēšanu par nelikumīgu valsts atbalstu: «Mēs vienkārši apzināmies, ka šādi pagātnes rēgi ir un preventīvi norādām, ka BAS iesniegtā sūdzība var nebūt pietiekami kompetenta,» saka J. Vanags.
DB jau rakstīja, ka pērnā gada nogalē valsts pārņēma no bijušā airBaltic privātā akcionāra BAS Latvijas Krājbankā ieķīlātās airBaltic akcijas. BAS piederēja bijušajam airBaltic prezidentam Bertoltam Flikam un ofšoros reģistrētai kompānijai Taurus Asset Management. airBaltic finanšu problēmu risināšanai valsts aviokompānijai pērnā gada nogalē piesķīra 67 milj. Ls kredītlīniju, piedevām ieguldot 16 mlj. Ls valsts budžeta līdzekļu. Eiropas Savienībā nav atļauts valstiski subsidēt brīvajā tirgū strādājošas kompānijas. Jāpiebilst, ka Martina Gausa iepriekš vadītā ungāru aviokompānija Malev bija spiesta šī gada sākumā pārtraukt savu darbību tieši tāpēc, ka Eiropas Komisija atzina tai piešķirto valsts atbalstu par nelikumīgu, liekot to atmaksāt. Jāpiebilst, ka pašlaik sarežģītā finanšu situācijā ir daudzas Eiropas aviokompānijas, ieskaitot kaimiņos esošās Estonian Air un SAS.