Latvijas aviācijas sektora pienesums tautsaimniecībai ir 105,5 milj. Ls, bet tas prasa arī arvien jaunus valsts ieguldījumus, šodien raksta Dienas bizness
Prestižā Oksfordas ekonomistu un IATA (Starptautisko aviācijas transporta asociācijas) veiktā pētījumā par Latvijas aviācijas ietekmi uz tautsaimniecību secināts, ka šis sektors 2010. gadā ir radījis 105,5 milj. Ls pienesumu ekonomikai, kas atbilst 0,8% no IKP. Tas ir salīdzinoši augsts rādītājs Eiropā. Šo pētījumu šodien prezentēs ļoti augstā līmenī, pieaicinot gan vairāku Latvijas ministriju pārstāvjus, gan IATA viceprezidentu Rafaelu Švarcmani, Lidostas Rīga vadītāju Arni Luhsi un airBaltic izpilddirektoru Martinu Gausu, kā arī citus ekspertus. Aviācijas un ekonomikas ekspertus šajā pētījumā minētie cipari īpaši nepārsteidz – tie bija zināmi jau iepriekš. Lai arī vārdā netiek minēts uzņēmums vai institūcija, kas šo pētījumu Oksfordas ekonomistiem ir pasūtījis, ir noprotams, ka tas lielā mērā kalpo nacionālā aviopārvadātāja airBaltic interesēm un ļauj pamatot esošos un nākošos valsts ieguldījumus airBaltic.
«Līdz šim mūsu darbs pie airBaltic un valdības deleģētajiem uzdevumiem balstījās uz izpratni un pieņēmumiem par ļoti svarīgo aviācijas nozīmi valsts ekonomikā. Taču svarīgi, lai arī sabiedrība un uzņēmēji novērtē šī sektora nozīmi,» DB sacīja Satiksmes ministrijas airBaltic jautājumā nolīgtā konsultanta IBS Prudentia partneris Ģirts Rungainis. «Latvijas iedzīvotāji grib daudz tiešos lidojumus, lēti, un turklāt vēl lai to visu kāds uzdāvina. Taču nekas nav par velti,» skaidro Ģ. Rungainis. Jautāts, vai tas nozīmē, ka airBaltic varētu būt nepieciešami vēl papildu finanšu līdzekļi, neskaitot jau nesen valsts ieguldītos 57,6 milj. Ls, Ģ. Rungainis to neizslēdz, lai arī norāda, ka pašlaik airBaltic finansējums ir pietiekams. «Tā kā aviokompānijai jākļūst rentablai, pie augstajām degvielas cenas un sliktākas konjunktūras nekā plānots par papildu finansējumu jautājuma, iespējams, būs jārunā. Tāpat arī finansējums nepieciešams flotes maiņai,» tā Ģ. Rungainis. Jautāts, kā sokas ar jauna privātā investora piesaisti airBaltic viņš saka, ka konkrēti rezultāti gaidāmi ne ātrāk kā nākamgad. «Ir grūti pārdot nekustamo īpašumu, kas atrodas ugunsgrēka situācijā, tad pircēju atrast grūti. Valdībai izdevās dramatisko situāciju airBaltic stabilizēt, lai arī tiesas procesi ar bijušo airBaltic privāto akcionāru var vilkties vēl gadiem un par tiem valstij būs jāuzņemas atbildība un garantijas,» piebilst Ģ. Rungainis.
«Neesmu drošs, ka šajā pētījumā minētie skaitļi ir pietiekams pamatojums, lai attaisnoto jaunus ieguldījumus airBaltic. Jau pašlaik airBaltic valsts ieguldītā summa ir līdzvērtīga visa gada aviācijas sektora pienesumam. Tāpēc visi plusi un mīnusi jāizsver ļoti rūpīgi,» tā aviācijas eksperts Tālis Linkaits.