Big Mac – visu hamburgeru hamburgeram – šogad aprit 50 gadi
Šī ikoniskā kotlešmaize tika radīta 1967.gadā Pensilvānijas (ASV) pilsētiņā Jūnjentaunā (Uniontown). McDonald’s ātrās ēdināšanas restorānu franšīzes ņēmējam Džimam Deligati bija jāatrod kaut kas, ar ko pārspēt konkurentus. Tolaik hamburgers bija liellopu gaļas plakankotlete, iestūķēta divās baltmaizīšu puslodēs, bet gaisā bija jūtams, ka cilvēki grib ko vairāk. Deligati daudz nemocījās un vienkārši salika divus šādus hamburgerus kopā. Un voila! – ikoniskais Big Mac bija dzimis.
Tikai tad, kad kāda 21 gadu veca sekretāre McDonald’s galvenajā kantorī nāca klajā ar nosaukumu Big Mac, lietas aizgāja rūkdamas. Pēc gada šī dubultā kotlešmaize jau tika pārdota visos Amerikas McDonald’s restorānos, un pēc diviem gadiem tā jau ienesa piektdaļu no visiem ienākumiem.
Big Mac kļuva par McDonald’s simbolu, bet tā radītājs, Dž. Deligati kļuva par lielāko ASV franšīzes ņēmēju ar 48 restorāniem.
McDonald’s ar Big Mac priekšgalā ir vienmēr bijis kas vairāk nekā tikai ātrās ēdināšanas restorāns ar hamburgeru. Big Mac jau sen vairs nav nekas ne liels, ne pārsteidzošs, pat paša mājās to pārtrumpo citi hamburgeri (aptuveni 40% t.s. millenials paaudzes ļaužu, kas dzimuši ap tūkstošgades maiņas laiku, nekad nav ēduši leģendāro Big Mac), tomēr tā statuss ir neapšaubāms. Big Mac ir koncepcija, ideja un simbols. Žurnāls The Economist to izvēlējās kā ideālo produktu, lai salīdzinātu pirktspēju un konkrētās valūtas vērtību dažādās valstīs. 1986. gadā tas izveidoja pirmo Big Mac indeksu, un, kaut tas sākumā bija iecerēts kā joks, tomēr vēl joprojām to izmanto un pat piesauc akadēmiskos darbos.
Visu rakstu Viens un vienīgais lasiet 12. maija laikrakstā Dienas Bizness.