Augļu un ogu ievārījumu un piedevu ražotāja Pure Food veidotājs Aivars Žimants ekskluzīvi Db.lv atklāj, kāpēc nolēmis pārdot veiksmīgu izaugsmi piedzīvojušo, paša veidoto uzņēmumu tieši tagad un kas kompāniju sagaida turpmāk.
A. Žimants notikušajā nevaino nodokļu politiku, jo ja būtu tik slikti, tad viņš nemestos nākamajā projektā. Uzņēmējs ir gatavs attīstīt šokolādes ražošanu, būvējot jaunu rūpnīcu, kam zeme jau noskatīta.
Pure Food kā viens no pēdējiem mohikāņiem bija palicis kā nacionālā kapitāla kompānija. Kāpēc tomēr pieņēmāt lēmumu pārdot beļģu Puratos to, kas gadu gadiem sūrā grūtā darbā veidots?
Saliekot visu pa plauktiņiem, kopš 1994. gada, kad uzņēmums uzsāka savu darbību, visus šos gadus tas maziem soļiem gāja uz savu attīstību. Viss, ko esam nopelnījuši, esam ieguldījuši uzņēmuma attīstībā. Pateicoties augstas klases profesionāliem speciālistiem, kas strādā uzņēmumā, tika radīts produkts, piedāvāts ļoti daudzos tirgos un esošie un potenciālie klienti izrādīja ļoti lielu interesi par to. Pieprasījums bija daudzreiz lielāks, nekā spējam piedāvāt. Un lai pēc iespējas īsākā laikā šo produktu realizētu visos pasaules tirgos, viens ceļš bija celt jaunu rūpnīcu un pakāpeniski veidot un palielināt apjomus vai otrs ceļš – esošajā sadarbības partnerī, kam vairāk nekā 20 valstīs ir uzņēmumi, kas ražo vairāk vai mazāk līdzīgu produkciju, izvietojot iekārtas un tehnoloģijas, mēs šo lietu apgūstam divos trijos gados. Jaunu un nebijušu produktu virzīšanai tirgū jānotiek strauji un ātri. Ja to dara ilgtermiņā, tam zūd jēga. Jebkurā gadījumā varam teikt – nacionāls uzņēmums no vienas puses, bet no otras puses – jau sen esam Eiropā, Eiropas tirgus ir mūsu tirgus. Līdz ar to svarīgi ir tas, ka uzņēmums turpina strādāt, komanda netiek mainīta un kā viņi deklarē – ne par mata tiesu nedrīkst būt sliktāk, kā līdz šim, tikai uz labo pusi.
Kas dod pamatu, ka tā notiks?
Jau šobrīd ir sastādīts un izveidots budžets abām pusēm līdz 2018. gadam, kur skaidri iezīmēti virzieni, kā mēs attīstāmies un ko darīsim, līdz ar to tā ir papildus ļoti laba lieta, kas dod drošu pamatu izaugsmei. Mums jau bija tikšanās ar zemniekiem Jaunmoku pilī, ko rīkojam katru gadu un viņiem teicām, ka mums vajag 2,5 tūkstošus tonnu meža ogas, kas ir vairāk nekā līdz šim, mums ir vajadzīgi vairāki tūkstoši tonnas dārza ogas un augļi, līdz ar to mēs ar to vien apliecinām, ka ejam uz priekšu un daudz straujākiem soļiem.
Ko notikušās izmaiņas nozīmēs Latvijas tirgum?
Latvijas tirgum tas nozīmē, ka atnāks investīcijas. Otrs – nodrošināsim darbavietu palielināšanu, trešais – celsim noliktavas, saldētavas, līnijas, iekārtas – to, kas paredzēts līdz 2018. gadam – mēs nodrošināsim no savas puses, lai to strikti izpildītu un viņi no savas puses.
Tātad Latvijas tautsaimniecība tikai iegūs?
No tā visa pasaule būs ieguvēja, nebaidos to teikt. Jo tādā veidā virzām produktu. Un jebkurā gadījumā neesam bāleliņi, ka mums nekas nav un to izdarījām tāpēc, ka nebija izejas. Tieši otrādi – viņi novērtē to, kas mums ir un viņi to grib ieviest. Jo viņiem nav produktu, kas domāti piena pārstrādes uzņēmumiem un saldējuma ražošanai. Tā ir portfeļa papildināšana. Puratos dibināts 1919. gadā, tradīcijām bagāts ģimenes uzņēmums ar cilvēcīgu un ļoti labu attieksmi. Īpašnieks pēc rokas paspiešanas sacīja – laipni lūdzu mūsu ģimenē! To parasti saka no sirds. Un mums ar savu darbu un neatlaidību būs jāapliecina, ka tas, ko esam darījuši līdz šim, mēs varam sekmīgi turpināt tālāk – par to esmu 300 % pārliecināts.
Sabiedrībā jau atkal izskanējusi nožēla, ka vēl viens kārtējais nacionālā kapitāla uzņēmums aiziet citās rokās....
Tas nekur neaiziet, bet paliek uz vietas. Citi saka, ka te nopelnīs un peļņa aizies uz viņu valsti un Latvijā nekas nepaliks. Bet taisni otrādi – lai viņi varētu realizēt savu programmu, viņiem jāinvestē, lai varētu atgūt savas investīcijas. Bet jebkurā gadījumā latvieši paliks un strādās un komanda nemainās.
Vai pats arī paliksiet Pure Food?
Nē. Es būšu Pure Chocolate. Celšu šokolādes rūpnīcu turpat Pūrē, jau biju zemi skatīties, kur to darīt. Tā ir Dieva dota vieta, ar auru, ar labvēlīgiem cilvēkiem, pozitīvi noskaņotiem, fanātiķiem.
Vēl par nacionālo kapitālu runājot, varbūt tīri psiholoģiski ir grūti pieņemt izmaiņas, bet esmu pārliecināts, ka uzņēmuma speciālisti un Latvijas iedzīvotāji pēc diviem trim gadiem sapratīs, ka īstajā brīdī bija sperts pareizais solis. Jo mēs saglabājam to, kas radīts Pūrē – no Latvijas izaudzētām ogām – tas viss turpināsies un paplašināsies vēl lielākos apjomos. Tā ir tā sinerģija starp diviem uzņēmumiem.
Kā viens no iespējamiem iemesliem uzņēmuma pārdošanai kuluāros tika minēta nodokļu politika un uzņēmējdarbības vide Latvijā. Kā jūs to komentētu?
Tad nebūtu šokolādi attīstījis (smejas). Bet otrs – kādi ir spēles noteikumi attiecīgajā valstī, labāki vai sliktāki un nodokļu politika, kas ir ļoti svarīga uzņēmējiem ilgtermiņā – ar tiem jārēķinās. Līdz ar to lēmums - to darīt vai nē – tas tā nebija. Jo iekšēja pārliecība, ka esmu izdarījis pareizi, man bija un ir joprojām.
Rodas loģisks jautājums – vai nav žēl pārdot kompāniju, kas izlolota kā bērns daudzu gadu garumā?
Ir, ir. Ir mazliet žēl tīri cilvēciski. Un ļoti žēl, ka fiziski nevarēju ātrāk paziņot visiem saviem darbiniekiem un speciālistiem, jo visu procesu vajadzēja novest līdz galam, lai kaut kas nenojuktu un beigās nesanāktu čiks. Jebkurā gadījumā tas bija šoks visiem, ka tas tik pēkšņi nāca. Bet šoks jāpārvar un jāuztver to pozitīvi. Un jādomā arī pozitīvi tikai tāpēc, ka tā ir laba lieta un to varbūt sapratīs pēc diviem trim gadiem.
Kas notiks ar uzņēmuma nosaukumu?
Pure Food logo paliks. Produkti, ko sūtīsim saviem klientiem, visi būs ar Pure Food nosaukumu. Bet kad pārdosim viņu klientiem, tie būs ar logo Puratos, kas ražots Latvijā.
Vai pastāv iespēja, ka Pure Food pēc notikušajām izmaiņām pievērsīsies maizes vai konditorejas izstrādājumu ražošanai? Jo viena no Puratos darbības nišām ir tieši šāda...
Tāpat kā līdz šim konditorejas ražotājiem esam piedāvājuši savu produktu – ievārījumus un citus un tā turpināsies, maizi gan mēs necepsim. Bet aseptiskie produkti ies uz piena kombinātiem un saldējuma ražotājiem. Ko svarīgi saprast, mēs ražojam ap 900 t ievārījuma mēnesī un 90 % no tā patērē piena pārstrādes uzņēmumi, saldējuma ražotāji un konditorejas izstrādājumu ražotāji. Tas, kas ir veikalos – ap 10 % - paliks.
Kad varētu sākt izstrādāt jaunās šokolādes rūpnīcas projektu?
Nākamgad. Bet tagad jau gatavojamies Ziemassvētkiem – paredzēti jauni šokolādes dizaini, jauni produkti.
Kādi ir plāni šajā jomā?
Plāni ir lieli. Mēnesī vidēji plānojam pārdot 20 – 25 t produkcijas tagadējo 5 – 10 t vietā. Koncentrējamies uz eksportu, jau pērnā gada beigās un šā gada sākumā nosūtījām sešas fūres uz Krieviju. Tagad ir pasūtījums uz Dāniju, ASV un skatāmies vēl tālāk. Jāpiebilst, ka Puratos ir viena kompānija Belcolade, no kā pērkam izejvielu šokolādei.
Kādu saredzat Pure Food pēc dažiem gadiem?
Veiksmīgi attīstītu un tie nav tikai skaļi vārdi. Pamats tam visam ir, jo beļģu kompānija saskata daudzus plusus – mēs atrodamies tuvu Skandināvijas valstīm, Krievijas tirgum un citām valstīm, kas viņus ļoti interesē. Krievijā viņiem ir četras rūpnīcas, tā kā sinerģija var būt daudzos veidos un dažādos virzienos. Puratos mūs saskata kā centrālo laboratoriju savām rūpnīcām, jo to, ko mēs darām, viņi ļoti augstu novērtē. Izaugsme plānota uz stabiliem pamatiem, turklāt laika ziņā iegūsim ļoti daudz.