Starptautiskā lidosta Rīga, sekojot Valsts kontroles (VK) norādēm, novērsusi nelietderīgas investīcijas un attiecīgās saistības 194,2 miljonu eiro apmērā, informē VK.
Revīzijā, kurā tika pārbaudīts, kā veicas ar 2008.gadā veiktās likumības revīzijas ieteikumu ieviešanu secināts, ka apturēts jauna zemo izmaksu un pilna servisa termināļa būvniecības projekts, un tā vietā atjaunota 2007.gadā pārtrauktā esošā termināļa paplašināšana.
«Pēc pieciem gadiem starptautiskā lidosta Rīga gadā apkalpos desmit miljonus pasažieru, kas dos miljarda latu investīcijas Latvijas ekonomikai.» Tā 2006. gada nogalē apgalvoja tā laika satiksmes ministrs, atgādina VK.
Lidosta Rīga no budžeta dotāciju lūdzējas un saņēmējas kļuvusi par uzņēmumu, kas ar saviem ieņēmumiem nodrošina gandrīz visu darbību. VK atgādina, ka no 2007.gada lidosta sāka saņemt dotāciju lidlauka drošības nodrošināšanai. Sākotnēji 2 750 tūkstošus latu, 2008.gadā jau 5 704 tūkstošus latu. Ieviešot ieteikumu, noteikt tarifus, kas nodrošinātu lidostas darbības izmaksu segšanu, nepiesaistot budžeta līdzekļus, dotācijas apjoms no 2008.gada līdz 2013.gadam sarucis par 99%.
Lai arī no cerētajiem 10 miljoniem pasažieru, lidosta Rīga 2013.gadā apkalpojusi nepilnus 5 miljonus, ieviešot VK ieteikumus, Rīgas lidosta ir guvusi papildu ieņēmumus – 34,6 miljonus eiro. Ļoti lielā mērā to veicinājusi attieksmes maiņa pret tarifu politiku. Pēc VK ieteikuma, kopš 2009.gada lidostā beidzot noteikta maksa par tranzītpasažieru apkalpošanu. Šīs izmaiņas dažu gadu laikā ir devušas papildu ieņēmumus - 3,6 miljonus eiro un turpmāk aptuveni 800 tūkstošus eiro gadā papildu. Savukārt, nosakot saprotamus un pamatotus lidlauka pamatinfrastuktūras pakalpojumu tarifus, patlaban visām aviosabiedrībām lidostā ir vienādi maksas nosacījumi, turklāt tarifi ir pat 4 reizes zemāki, nekā iepriekš. Revidenti norāda, ka lidosta Rīga ne tikai saglabājusi konkurētspēju Ziemeļeiropas reģionā, bet arī spējusi noturēt vienus no zemākajiem tarifiem.
VK atzīmē, ka lidosta ieviesusi arī ieteikumu par nomas attiecību nodibināšanas procedūru izsekojamību. Iepriekšējā revīzijā atklājās, ka iznomājot gan komercplatības, gan pārējās telpas un zemi, 88 gadījumos no 103 konkursi netika rīkoti, un nomas līgumi tika slēgti bez atklātas procedūras. Par iespējamu korupciju liecināja fakts, ka bez konkursa rīkošanas noteiktā telpu nomas maksa vismaz vienā gadījumā bija 10 reizes zemāka, nekā nomas maksa, kas noteikta ar konkursa rīkošanu. Ieviešot VK ieteikumu un atklātā konkursā izvēloties vienu komercplatību apsaimniekošanas operatoru, ieņēmumi no šo platību nomas dubultojušies, 3 gadu laikā sasniedzot papildu ieņēmumus 14,5 miljonus eiro.
Lai gan kopumā lidosta Rīga ieteikumus ir ieviesusi un tādējādi guvusi papildu ieņēmumus, rentabilitātes līmenis tomēr ir pazemināts. Tas saistīts ar lidostas izveidotajiem uzkrājumiem nedrošajiem parādiem. Kā jau izskanējis – lidosta Rīga ir iesaistīta tiesvedībās ar AS Air Baltic Corporation, SIA Rixport , Ryanair Ltd un bankrotējušo Lietuvas aviosabiedrību flyLAL. Prasību apjoms sniedzas miljonos. Sarežģītās un ilgstošās tiesvedības ir saistītas gan ar apjoma atlaidēm divām aviosabiedrībām, gan vēlāk Satiksmes ministrijas pieņemto lēmumu par lidostas tarifu un atlaižu politiku.