Otrdien pēdējo dienu darbojas Latvijā ražoto bērnu preču veikals Pai:Pai, apstiprināja tā īpašniece uzņēmēja Sabīne Ķīse, kā būtiskākos iemeslus veikala slēgšanai minot «Latvijas ražotāju cenu politiku jeb, precīzāk, - tās neesamību», nelielās vietējo uzņēmumu ražošanas jaudas un ierobežoto sortimentu.
«Nereti ražotāji no savas mazumtirdzniecības cenas mazajiem veikaliem gatavi piedāvāt maksimums tikai 15 vai 10% atlaidi. Tas nozīmē, lai veikala plauktā saglabātu tādu pat cenu, kā ražotājs savā veikalā, tirgotāja manevra iespējas ir šie 10-15%. Salīdzinājumam - importēto preču iepirkuma cenas pieļauj pat 100%, 150% un vairāk procentu uzcenojumu. Turklāt gala rezultātā cena aizvien ir zemāka nekā Latvijā ražotām lietām,» skaidro S. Ķīse.
Tāpat kā vienu no iemesliem viņa min preču sortimentu, kas «varētu būt plašāks». «Valda uzskats, ka Latvijā ražotas lietas ir kvalitatīvas, taču realitātē kvalitāte mēdz pieklibot. Līdz ar to, ja ir vēlme pircējiem piedāvāt tikai augstas kvalitātes preces, kas turklāt iet līdzi laikam un spēj konkurēt ar ārzemēs saražoto, daudzi produkti diemžēl nekvalificējas, savukārt nolaist kvalitātes latiņu es nebiju gatava,» Pai:Pai slēgšanas iemeslus skaidro veikala īpašniece.
«Un visbeidzot, ražotāju jauda – sevišķi svētku laikā, kad pieprasījums būtiski pieauga, daudzi nebija spējīgi nodrošināt nepieciešamo sortimentu. Kas veikalam nozīmē zaudētus klientus un neiegūtus līdzekļus,» norāda S. Ķīse.
Tāpat viņa skaidro, ka līdz ar ekonomikas atgūšanos pircējiem vairs nav tik būtiski pasargāt Latvijas ražotājus jeb «savējos». «Pērkot preces cilvēki vadās pēc vairākiem kritērijiem, un būtiskākie no tiem noteikti ir cena un «patīk/nepatīk» faktors. Piedāvājums veikalos šobrīd ir gana plašs, līdz ar to, ja importētās lietas ir tikpat kvalitatīvas, turklāt cena - zemāka, nevaram arī pircējam pārmest, ka tie nav gatavi piemaksāt tikai par to, lai savā iepirkumu grozā liktu tieši Latvijā ražotas preces,» norāda S. Ķīse.
Tāpat paredzēts slēgt arī Pai:Pai interneta veikalu. «Interneta veikalam bija būtiska loma kā atbalsta instrumentam Pai:pai veikalam, un pircēji nereti preces noskatīja tieši interneta veikalā, tomēr viens pats tas diez vai varētu pastāvēt,» norāda S. Ķīse.
Pērnā gada novembrī, dažus mēnešus pēc veikala atvēršanas, S. Ķīse darbības Latvijā ražotu bērnu preču mazumtirdzniecības izvēli skaidroja ar to, ka šī ir «brīva niša», patriotismu un spītu.
Pēc veikala slēgšanas S. Ķīse lēmusi atgriezties digitālajā reklāmas aģentūrā Cube, kur jau iepriekš ieņēma projektu direktores amatu.