Biedrība Baltijas asociācija – Transports un Loģistika (BATL) vērsusies pie visām LR Saeimā pārstāvētajām frakcijām un neatkarīgajiem deputātiem ar aicinājumu nepieļaut akcīzes nodokļa celšanu dīzeļdegvielai. Vienlaikus asociācija aicina izskatīt BATL priekšlikumu samazināt akcīzes nodokli 50% apmērā dīzeļdegvielai pārvadājumos pa dzelzceļu.
«Priekšlikuma par akcīzes nodokļa celšanu pārskatīšana būtu svarīgs vēstījums nozarei un sabiedrībai kopumā, ka mūsu tautas priekšstāvji domā par Latvijas tautsaimniecības attīstību ilgtermiņā, nevis tikai par budžeta «caurumu lāpīšanas» iespējām,» uzsver BATL prezidente Inga Antāne. «Katra tonna tranzīta kravas mūsu tautsaimniecībā ienes līdz 15 eiro, gadā tie ir vairāk kā miljards eiro. Līdz ar to ir ļoti svarīga šīs nozares tālākas izaugsmes veicināšana,» saka BATL prezidente.
Saeimā izskatāmā nodokļu reforma paredz akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu dīzeļdegvielai 10,9% apmērā, taču ņemot vērā, ka dīzeļdegvielas cena veido līdz pat 30% no dzelzceļa pārvadājumu izmaksām, šāda lēmuma pieņemšana var novest pie Latvijas tranzīta nozares pilnīgas sagraušanas. Diemžēl pieņemot lēmumu par akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu dīzeļdegvielai valdība nav izvērtējusi visus iespējamos riskus, ko tas var nest transporta un loģistikas nozarei un valsts ekonomikai kopumā.
«Visas trīs Latvijas lielās ostas (Rīga, Ventspils un Liepāja) ir izteiktas eksporta ostas, kurās nosūtīto kravu apjomu galvenokārt veido Krievijas, Baltkrievijas un citu NVS valstu tranzītkravas. Kā zināms Krievija savus energoresursus un pārējās kravas politiski un stratēģiski ir nolēmusi novirzīt uz savām ostām, kas pēdējos gados piedzīvo strauju izaugsmi. To parāda arī tendence kravu apjomiem Latvijas virzienā strauji samazināties un arī šogad prognozējams kravu apjoma kritums. Līdz ar ko jebkāds izmaksu palielinājums pārvadājumiem Latvijas virzienā var būt graujošs nozarei. Palielinot dīzeļdegvielas cenas, tranzīta nozare vēl vairāk zaudēs savu konkurētspēju jau tā grūtajos konkurences apstākļos. Tā, piemēram, uz tarifu jautājumu norādījis arī Baltkrievijas ārlietu ministrs Vladimirs Makejs tikšanās laikā ar Latvijas ārlietu ministru Edgaru Rinkēviču,» vēstulē Saeimas frakcijām un neatkarīgajiem deputātiem norāda BATL.
Asociācija uzsver, ka pārvadājumu izmaksu sadārdzināšanās Latvijas teritorijā būs ļoti slikts signāls gan mūsu esošajiem, gan potenciālajiem sadarbības partneriem. Paaugstinot dzelzceļa pārvadājumu izmaksas, Latvija arī veicina dzelzceļa infrastruktūras konkurētspējas mazināšanos.
«Latvijas tranzīta koridora konkurētspējas veicināšanai cenas celšanas vietā ir nepieciešams steidzami domāt par konkurētspējīga piedāvājuma radīšanu kravu pārvadājumu piesaistīšanai. Tādēļ BATL aicina valdību un Saeimu izskatīt asociācijas priekšlikumu samazināt akcīzes nodokli 50% apmērā dīzeļdegvielai pārvadājumos pa dzelzceļu. Šāds lēmums palīdzētu attīstīt Latvijas transporta un loģistikas nozari, un ilgtermiņā valsts budžetā ļautu ieplūst ievērojami lielākiem līdzekļiem,» uzsver I.Antāne.