Akcīzes kā tauku kārtiņas nosūkšana jau tradicionāli kalpo par valsts budžeta caurumu aizdrīvētāju. Turklāt šai tradīcijai ir diezgan sena vēsture. Diskutējot par sabiedrības vajadzību apmierināšanai veicamajiem politiskajiem manevriem, nereti tieši akcīzes preces dabū ciest visvairāk.
Tiesa, arī pirmās brīvvalsts laikā akcīzes nodoklis netika smādēts līdzīgu mērķu vārdā. Tolaik ar akcīzes nodokli aplika pat tēju, raugu, iesalu, sērkociņus un apgaismes priekšmetus. Ulmaņlaikos akcīzes nodoklis bija otrs lielākais valsts nodokļu ieņēmumu avots pēc muitas nodokļa (plašāk – DB 15.07.2016. un 12.08.2016.). No tabakas un tās izstrādājumu pārdošanas iekasētais nodoklis pat veidoja 9,1% no kopējiem valsts budžeta 1932./1933. gada ieņēmumiem! Interesanti, ka 1935. gadā ar akcīzi tika pamatīgi aplikts katra ievestā vīna litrs – 7,24 latu, kamēr vietējais vīns izpelnījās vien 30 santīmu akcīzes uzrēķinu. Līdzīga proporcija nodalīja ievesto un pašmājās audzēto tabaku. Rīgā akcīzes tradīcijas var saistīt jau ar 14. gadsimtā iekasēto pecunia vini jeb vīna naudu, bet nākamā gadsimta izskaņā Rīgā naski darbojušies akcīzes iekasētāji, kas metuši skatus ne tikai uz vīnu, bet nu jau arī alu.
Dažu gadsimtu laikā akcīzes dūre ievērojami uzaudzējusi muskuļus, un nu tā kalpo ne tikai kā mesli par dārgiem netikumiem un kā veselībai nederīgo produktu ierobežotāja, tostarp žūpības regulētāja, bet arī – kā nopietns kavēklis uzņēmējdarbībai. Ja pēc pašreizējā plāna jau no 2018. gada tiks paaugstināts akcīzes nodoklis degvielai, tas sasālīs izmaksas, kuru ietekme skars visus - gan pircējus veikalos, gan industriālo pakalpojumu pircējus.
Tiek apspriesta iecere likmes robežās no 8 līdz 24% pakāpeniski paaugstināt akcīzi benzīnam, dīzeļdegvielai, arī sašķidrinātajai naftas gāzei. Acīmredzot tas ir viens no veidiem, kā īstenot nodokļu sloga pārnešanu prom no darbaspēka saskaņā ar valdības deklarācijā pausto šī Ministru kabineta vadītāja apņemšanos. Jārēķinās ar to, ka nodokļu sloga bumerangs tomēr ķers arī darbaspēku, jo, kā DB vēstīja jau iepriekš (28.03.2017.), akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana degvielai «atbrīvos» inflācijas spirāli, jo daudzi pakalpojumi un preces transportēšanas izmaksu pieauguma dēļ gluži matemātiski sadārdzināsies. Spēlēšanās ar akcīzes nodokļa likmju raustīšanu pašu mājās nesīs līdzi arī mūsu uzņēmēju konkurētspēju pazemināšanos ārvalstu tirgos, kur it nevienu neinteresēs preču sadārdzināšanās iemesls – Latvijas valdības vēlme no akcīzes precēm iekasēt vairāk. Līdz ar to degvielas sadārdzināšanos izjutīs neba tikai privātās kabatas – ietekmēto nozaru loks ir plašs.