Pienācis laiks koncertu rīkotājiem izvērtēt, ko rīkot un ko nerīkot, jo kļūda var maksāt dārgi, raksta laikraksts Dienas bizness.
Šis gads Latvijā bija piesātināts ar dažādiem augstas klases koncertiem un festivāliem, tādējādi radot situāciju, kad savā starpā konkurē ne vien koncertu rīkotāji, bet viena koncertu rīkotāja koncerti. Kā situācija varētu mainīties nākamgad, pagaidām grūti spriest, bet šogad uzstādītā koncertu kvalitātes latiņa solās nekrist.
«Koncertu rīkotāji koncertiem gatavojas jau gadu iepriekš, un tas, ka visi koncerti iekritīs vienā laika periodā, pagājušajā gadā bija grūti paredzams. Jau tagad mēs diskutējam par 2009. gadu, un nevar zināt, varbūt rezultātā vienā dienā sakritīs 5 koncerti,» stāsta FBI direktore Inga Kadeka-Harkova.
Lielā mērā koncerta laiku nosaka paši mākslinieki, kad viņi turnejas ietvaros būs mūsu pusē, tad aptuveni 3 mēnešus pirms paredzētā koncerta rodas skaidrība, vai koncerts notiks stadionā vai arēnā, un tad notiek nemitīga precizēšana, pēc kuras tik un tā viennozīmīgi nevar pateikt, vai koncerts tiešām notiks. Šāds risks pastāv vienmēr un visiem koncertu rīkotājiem. Izgāšanās gadījumā zaudējumi mērāmi simtiem tūkstošos. 2007. gadā lielākā koncertaģentūra Latvijā bija FBI (First Baltic International) ar apgrozījumu 2.2 milj. latu, sasniedzot apgrozījuma pieaugumu 219% apmērā.
Jāatzīmē, ka ar zīmolu FBI darbojas uzņēmums SIA BDG Events, kas kopš 2008. gada janvāra pārreģistrēts kā SIA BDG Music. Raksturīgi, ka visām TOP aģentūrām 2007. gadā bija ievērojams apgrozījuma pieaugums, salīdzinot ar 2006. gadu, kad visas aģentūras apgrozīja ne vairāk par vienu miljonu latu. Tomēr 2007. gadā BDG Events peļņa samazinājusies par 43 %, kā rezultātā uzņēmuma rentabilitāte samazinājās līdz 0.89% salīdzinājumā ar 2006. gadu, kad tā bija 5%. Neskatoties uz peļņas samazinājumu, BDG Events ar 19.32 tūkst. latiem ir otra pelnošākā koncertaģentūra.
«Pagājušajā gadā mēs varējām runāt par lielāko apgrozījumu FBI 9 gadu vēsturē, šogad rekords ir lauzts un mēs varam runāt par visbagātāko gadu Latvijas un FBI koncertdzīves vēsturē, attiecīgi sasniedzot arī vislielāko apgrozījumu FBI 10 gadu pastāvēšanas vēsturē, lai gan gads vēl nav beidzies. Principā, mēs esam vairāk vai mazāk apmierināti ar situāciju, kāda šogad ir izveidojusies, kad mēs paši konkurējām ar sevi,» saka FBI mārketinga un sabiedrisko attiecību speciālists Kristaps Kārkliņš. Šī gada laikā FBI paspējuši noorganizēt 8 lielus pasākumus, kas vienai aģentūrai ir liels skaits. «Kopš vasaras beigām gan jūtama ne pārāk labvēlīga ekonomiskā situācija, lai rīkotu nākamos pasākumus, tāpēc mēs esam kļuvuši apdomīgāki un, domāju, tāpat arī citi koncertu rīkotāji, bet, ja kāds nav kļuvis apdomīgāks, tad kļūs, jo to spiedīs tirgus. Cerams, ka pēc iespējas ātrāk atkal atjaunosies tas temps, kas bija uzņemts gada sākumā, jo šobrīd to nevar izdarīt - nav pirktspējas,» skaidro K. Kārkliņš.
Otrās vietas ieguvējs SIA Makroconcert izceļas ar lielāko peļņas pieaugumu par gandrīz 1000 %, tomēr joprojām peļņa ir salīdzinoši neliela - 7.78 tūkst. latu. Arī uzņēmuma rentabilitāte ir augusi līdz 0.62%.
Saraksta trešajā vietā atrodas Positivus Music, kam ir bijis vislielākais apgrozījuma pieaugums no TOP uzņēmumiem - 1270 %. Kā skaidro Positivus Music direktors Ģirts Majors, apgrozījuma pieaugums skaidrojams ar to, ka 2006. gadā uzņēmums restrukturēja savu darbību. «Mēs sapratām, ka nākotnē jāattīsta festivāls Positivus AB, jo koncertu rīkošana ir pārāk nestabila. Tāpat arī 2006. gadā uz šo pusi nebrauca mākslinieki, ar kuriem mēs strādājām un gatavojāmies 2007. gadam,» saka Ģ. Majors. Jāņem vērā, ka Positivus Music ir vienīgā neatkarīgā koncertaģentūra Latvijā, kas nozīmē, ka uzņēmums papildus nesaņem ne ārzemju, ne vietējo kapitālu.
Tajā pašā laikā SIA Positivus grupa ir vienīgais TOP uzņēmums, kurš 2007. gadā strādājis ar zaudējumiem, lai arī tie ir samazināti vairāk nekā četras reizes, salīdzinot ar 2006. gadu.
Visu rakstu lasiet šodien, 2. septembrī, laikrakstā Dienas bizness. Laikraksta abonenti rakstu var lasīt, klikšķinot šeit.