Baltijā ir labs startup potenciāls, jo te ir pieeja diezgan labiem talantiem, izmaksas ir relatīvi zemākas un šejienes cilvēkiem ir pieredze tehnoloģiju biznesu veidošanā, bet pats galvenais ir domāt globāli no pirmās dienas
Tā uzskata Nilans Peiris (Nilan Peiris), starptautiskās naudas pārvedumu platformas TransferWise izaugsmes vadītājs. Kompānijas dibinātāji ir igauņi Kristo Kērmans (Kristo Käärmann) un Tāvets Hinrikus (Taavet Hinrikus), un līdz šim TransferWise ir piesaistījis 91 miljonu dolāru investīcijas. Vairāk par šobrīd zināmākās Igaunijas izcelsmes startup kompānijas attīstību un izaicinājumiem, ar ko saskaras citi tehnoloģiju jaunuzņēmumi, viņš pastāstīja intervijā DB.
Fragments no intervijas:
Latvijā zinām TransferWise kā igauņu kompāniju. Kādi ir Baltijas lielākie izaicinājumi, lai parādītu, ka te ir labi startup un ekosistēma?
Baltijas tirgus ir ļoti mazs, bet tā ir daļa no Eirozonas, tāpēc tā ir laba vieta globālu biznesu veidošanai. Te ir pieeja diezgan labiem talantiem, izmaksas ir relatīvi zemākas un Baltijas cilvēkiem ir pieredze lielisku tehnoloģiju biznesu veidošanā. Es domāju, ka atslēga, veidojot kaut ko lielu, ir domāt globāli jau no pirmās dienas. Daudzi uzņēmumi sāk kā vienas valsts uzņēmums un tikai vēlāk mēģina domāt globāli. Mēs sākām uzreiz ar globālu skatījumu. Es neredzu tik daudz Baltijas startup, kuri domātu globāli no paša sākuma. Ja tas mainīsies, mēs pēc kāda laika redzēsim vairāk TransferWise līdzīgas kompānijas.
Igaunijā labs piemērs ir Skype, kas izveidoja startup zemes zīmolu un ienesa finanses. Kas tagad notiek?
Startup tiek pārdoti, dibinātāji rada jaunus fondus, piemēram, bijušie Skype cilvēki izveidoja savu riska kapitāla fondu. Vajadzīgs laiks, lai izveidotos ekosistēma un pēc dažiem veiksmīgiem pārdošanas darījumiem valstī ieplūstu kapitāls.
Kā jūsu skatījumā Tallina izskatās kā startup pilsēta?
Vienmēr ir bijusi veselīga konkurence starp Tallinu, Rīgu un Helsinkiem. Es domāju, ka latviešiem vajag vairāk runāt par Rīgu, būt lepniem par to, ko esat izdarījuši. Jums ir labi, iedvesmojoši stāsti, piemēram, infogr.am. Veiksmes stāsti rada jaunus veiksmes stāstus. Tiem ir pozitīva ilgtermiņa ietekme.
Visu interviju Veiksmes stāsti rada jaunus lasiet 12. maija laikrakstā Dienas Bizness.