Saskaņā ar pirmajā lasījumā apstiprinātu direktīvu ES dalībvalstīm, iepērkot transportu, būs jāizvēlas dārgāki, bet videi draudzīgāki auto. Direktīvu, kas noteiks, ka valsts iestādēm un pašvaldībām turpmāk, iepērkot autotransportu, kā viens no noteicošajiem faktoriem vērā būs jāņem auto energoefektivitāte, pirmajā lasījumā, kas jau ir saskaņots ar Eiropas Savienības padomi, pieņēmis Eiropas Savienības Parlaments.
Jāvērtē arī patēriņš
Saskaņā ar eiroparlamentāriešu izstrādāto dokumentu, direktīvai stājoties spēkā, pirms iegādājas transportu valsts iestādēm un uzņēmumiem vai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, kas noslēguši līgumus ar pašvaldībām vai valsti, būs jāņem vērā, cik daudz degvielas braucamais patērē un cik lielā mērā tas piesārņo apkārtējo vidi ar oglekļa dioksīdu, slāpekļa oksīdiem, citām gāzēm un cietajām daļiņām.
Parlamentāriešu izstrādātajos apsvērumos, kas argumentē šīs direktīvas nepieciešamību, arī norādīts, ka valstīm īpaša vērība būtu jāpievērš arī ar alternatīvajām degvielām, piemēram, ūdeņradi un biodegvielu, darbināmajiem transporta līdzekļiem.
Direktīva paredz arī izņēmumus. Piemēram, šīs prasības nebūs jāņem vērā, ja tiek iepirkts mazs daudzums transporta līdzekļu. Arī speciālajam transportam, piemēram, ātrās medicīniskās palīdzības, policijas un bruņoto spēku vajadzībām iepērkamajiem transporta līdzekļiem šie standarti nebūs jāpiemēro.
Prasības neattieksies uz maza apjoma iepirkumiem, lai neradītu birokrātisku slogu, kā arī uz operatīvajiem transportlīdzekļiem, piemēram, neatliekamās palīdzības, ugunsdzēsēju auto, un īpašiem auto, ko ražo nelielos daudzumos.
Gadā tērē miljardus
Eiropas parlamenta speciālisti aprēķinājuši, ka kopējais ES dalībvalstu iestāžu autotransporta iepirkums ik gadu ir aptuveni 16% no Eiropas Savienības iekšzemes kopprodukta. Aprēķini liecina, ka 25 valstu Eiropā valsts iestādes iegādājās apmēram 290 000 dažāda veida autotransportlīdzekļu. Tiek uzskatīts, ka ar «zaļām» valsts iepirkuma prasībām varētu radīt tik lielu tīru, energoefektīvu autotransporta līdzekļu pieprasījumu tirgū, ka tas mudinātu ražotājus un nozari veikt ieguldījumus šajā sfērā un padarīs šīs automašīnas pieejamākas.
Direktīva dalībvalstīm būs jāpārņem savos likumos ne vēlāk kā pusotru gadu pēc spēkā stāšanās, ņemot vērā, ka šī direktīva, visticamāk, tiks apstiprināta vēl šī Eiroparlamenta sasaukuma laikā, tā spēkā varētu stāties 2011. gada sākumā.