Citas ziņas

Valsts gadiem ilgi nespēj sakārtot ierēdniecības aparāta atalgojuma sistēmu

Lato Lapsa, Kristīne Jančevska, Baltic Screen, speciāli Db,26.09.2007

Jaunākais izdevums

2003. gada sākumā tika solīts, ka pēc Andra Šķēles valdības laikā pieņemtajiem noteikumiem par tā sauktajiem vadības līgumiem valsts pārvaldes aparāta darbinieki dzīvos tikai līdz 2004. gada 1. janvārim.

"Sakārto" jau astoņus gadus

Jau 2000. gada janvārī A. Šķēles vadītais Ministru kabinets akceptēja koncepciju par valsts budžeta iestāžu darbinieku darba samaksas sistēmām un uzdeva Finanšu ministrijai līdz nākamā gada decembrim izstrādāt noteikumu projektu par darba samaksas sistēmu valsts iestāžu darbiniekiem. Taču 2002. gada februārī jau Andra Bērziņa vadītajai valdībai nācās secināt, ka divu gadu laikā Finanšu ministrija uzdevumu nav veikusi.

Pati Gundara Bērziņa vadītā Finanšu ministrija skaidroja, ka "noteikumu projekts par darba samaksas sistēmu valsts iestād��s strādājošajiem jeb darba samaksas reformas otrais posms un noteikumu projekts par darba samaksas sistēmu valsts pārvaldes iestādēs strādājošajiem jeb darba samaksas reformas pirmais posms ir aplūkojami kompleksi, to izpilde ir savstarpēji saistīta".

Saskaņā ar ministrijas skaidrojumiem noteikumu projekta par valsts iestāžu darbinieku darba samaksas sistēmu izstrāde esot aizkavēta arī tāpēc, ka "nav akceptēti Finanšu ministrijas izstrādātie noteikumi par ierēdņu un valsts pārvaldes iestāžu darbinieku darba samaksu, kvalifikācijas pakāpēm un ierēdņu pabalstiem".

2002. gada oktobrī A. Bērziņa valdība gan pieņēma noteikumus par ierēdņu un valsts pārvaldes iestāžu darbinieku darba samaksu, kvalifikācijas pakāpēm un ierēdņu pabalstiem, taču vēl 2003. gada sākumā darba samaksu dažādās valsts iestādēs un struktūrās regulēja kopā 18 dažādi Ministru kabineta noteikumi. Tomēr arī gandrīz trīs gadus vēlāk - 2005. gada decembrī Aigara Kalvīša valdība tikai solīja, ka jaunā darba samaksas sistēma varētu tikt ieviesta pakāpeniski, no 2006. gada 1. janvāra līdz pat 2011. gadam.

Turklāt valdības noteikumi, kas saskaņā ar oficiālo skaidrojumu paredzēja "ieviest vienotus darba samaksas principus valsts sektorā strādājošajiem", patiesībā amatpersonām deva tiesības, pieņemot valsts pārvaldes posteņos jaunus darbiniekus, tiem noteikt dažādas piemaksas un prēmijas bez pietiekami skaidras motivācijas; netika aizliegta arī vadības līgumu - A. Šķēles valdības laikā sākumā konfidenciālu, pēc tam ar Satversmes tiesas lēmumu atslepenotu līgumu, kas valsts amatpersonām nodrošināja ievērojamus ienākumus papildus pamatalgai - slēgšana.

Atkal sola uzlabojumus

Pusotru gadu pēc šī valdības lēmuma A. Kalvīša Ministru kabinets nonācis pie faktiska atzinuma, ka iepriekš izstrādātā un apstiprinātā valsts iestāžu darbinieku samaksas sistēma ir tikpat nepārskatāma un sarežģīta kā iepriekš.

Kā Db stāsta Valsts civildienesta pārvaldes priekšnieka palīdze sabiedrisko attiecību jautājumos Kristīne Toma, jau pagājušā gada oktobrī Ministru prezidents uzdevis veikt valsts pārvaldes iestāžu darbinieku darba samaksas regulējošo normatīvo aktu izvērtēšanu, vēršot uzmanību uz to, vai pastāvošais regulējums nodrošina precīzus kritērijus valsts pārvaldē strādājošo mēnešalgu noteikšanai kvalifikācijas pakāpes ietvaros.

Tāpat civildienesta pārvaldei ticis uzdots sagatavot attiecīgus priekšlikumus konstatēto problēmu - kuras saskaņā ar K. Tomas teikto bijušas "ļoti būtiskas" - novēršanai. Rezultātā Valsts civildienesta pārvalde sagatavojusi piecus galvenos priekšlikumus, kuri līdz ar vadības līgumu sistēmas atcelšanu paredz:

1) noteikt vienotus un objektīvus kritērijus personas darbības un tās rezultātu novērtēšanai, lai būtiski samazinātu subjektīvā novērtējuma ietekmi uz valsts pārvaldē nodarbināto atalgojumu;

2) novērst nepamatoti atšķirīgo attieksmi, vērtējot valsts dienestā nostrādāto laiku, pie atalgojuma noteikšanas;

3) izstrādāt vienotus kritērijus nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu personu atalgojumam aprēķināšanai, pieprasīšanai un piešķiršanai;

4) nepaaugstināt mēnešalgu diapazona maksimālo robežu, kamēr visās iestādēs nav iespējams noteikt vienādu mēnešalgu tām personām, kas ieņem vienādas mēnešalgu grupas amatus ar vienādu kvalifikācijas pakāpi.

Jau pēc tam Valsts civildienesta pārvalde saņēmusi A. Kalvīša uzdevumu sagatavot Ministru prezidenta rīkojuma projektu par darba grupas izveidi, kuras uzdevums būtu sešu mēnešu laikā - tātad līdz šā gada rudenim - sagatavot priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos, lai nodrošinātu darba samaksas sistēmas caurspīdīgumu, efektīvu finanšu līdzekļu plānošanas procesu darba samaksas nodrošināšanai un vienotus un objektīvus kritērijus darbinieku darbības un rezultātu novērtēšanai.

Pašlaik Valsts sektora darba samaksas komisijas nolikums ir apstiprināts 26. jūnija Ministru kabineta sēdē. Kā informē K. Toma, ir sagatavots arī premjera rīkojums par darba grupas izveidi valsts institūciju augstāko amatpersonu prēmēšanas kārtības izstrādei, un 2007. gada martā valdība pieņēmusi arī lēmumu, ka ministrijām vēlākais līdz 15. novembrim ir jāveic funkcionālie auditi ar mērķi samazināt valsts budžeta izdevumus.

Papildus tam, uzsākot darbu pie priekšlikumu izstrādes par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos, Valsts civildienesta pārvalde solās lielu uzmanību pievērst darba samaksas caurskatāmības palielināšanai, kā arī iestāžu vadītāju subjektīvās attieksmes būtiskai mazināšanai atalgojuma apjoma noteikšanā. LETA informēja, ka Valsts civildienesta pārvalde (VCP) ir secinājusi, ka patlaban valsts pārvaldē ir 3064 brīvas ierēdņu un darbinieku amata vietas, un piedāvā likvidēt 1760 no tām. VCP priekšnieks Māris Skudra prognozējis, ka šo brīvo vakanču samazināšana nākamā gada budžetā ļautu ietaupīt ap 13 miljoniem latu.

Valsts sekretāru vidējais mēneša atalgojums 2006. gadā (Ls)

Kurš vairāk strādā - vai kurš labāk iekārtojies? It kā ministriju galvenajiem ierēdņiem - valsts sekretāriem amata pienākumi ir apmēram vienādi. Toties vidējais mēneša atalgojums 2006. gadā, izrādās, ir varējis atšķirties gandrīz trīskārt.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas valsts sekretāre Ilze Kukute* 4795

Finanšu ministrijas valsts sekretāre Irēna Krūmane 4389

Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Edgars Rinkēvičs 3851

Zemkopības ministrijas valsts sekretāre Laimdota Straujuma* 3864 (kopā ar citiem atalgojumiem ministrijas sistēmā 5084)

Bērnu un ģimenes lietu ministrijas valsts sekretāre Iveta Zalpētere 3412

Kultūras ministrijas valsts sekretāre Solvita Zvidriņa 2892

Vides ministrijas valsts sekretārs Guntis Puķītis 2742

Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Normans Penke 2715

Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs Aivars Straume 2366

Labklājības ministrijas valsts sekretāre Baiba Paševica 2235 (kopā ar "atlīdzībām" 2826)

Tieslietu ministrijas valsts sekretārs Mārtiņš Bičevskis 1890

Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs Kaspars Gerhards 1747

* - pārcelta citā amatā

Dati - ministrijas un Valsts kanceleja, VID publiskojamo datu bāze

Vidējie mēneša atalgojumi kopā ar vadības līgumiem

Lielākie vidējie mēneša atalgojumi valsts iestādēs 2006. gadā amatpersonām ar vadības līgumiem (Ls)

1. Finanšu ministrijas valsts sekretāre Irēna Krūmane 4389

2. Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Edgars Rinkēvičs 3851

3. Valsts kases pārvaldnieks Kaspars Āboliņš 3584

4. Centrālās finanšu un līgumu aģentūras direktora vietniece Marita Salgrāve 3342

5. Valsts kases pārvaldnieka vietniece Gunta Medne 3271

6. Ministru prezidenta biroja vadītājs Māris Riekstiņš 3245

7. Valsts robežsardzes priekšnieks Gunārs Dāboliņš 2933

8. Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dāvids Tauriņš 2915

9. Valsts kases pārvaldnieka vietnieks Vilnis Lindemanis 2911*

10. Valsts kancelejas direktore Gunta Veismane 2898

11. Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras direktore Lūcija Akermane 2500

12. Iekšlietu ministra padomnieks Juris Radzevičs 2378

13. Labklājības ministrijas valsts sekretāra vietniece finanšu jautājumos Laila Ruškule** 2283

14. Konkurences padomes priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme 2270

15. Ekonomikas ministrijas Iekšējā audita un kvalitātes vadības departamenta direktore Velta Feodorova 2140

16. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors Andris Ozols 2117

17. Centrālās statistikas pārvaldes priekšniece Aija Žīgure 2097

18. Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa 1928

19. Tūrisma attīstības valsts aģentūras direktors Uldis Vītoliņš 1878

20. Centrālās finanšu un līgumu aģentūras direktors Armands Eberhards 1849

21. Labklājības ministrijas departamenta direktore Elita Milča 1810

22. Labklājības ministrijas departamenta direktora vietniece Inese Kalvāne 1731

23. Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamenta vadītāja Baiba Pētersone 1708

24. Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Jānis Šints 1514

25. Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja direktors Edmunds Beļskis 1498

26. Labklājības ministrijas Sociālo pakalpojumu pārvaldes direktore Ruta Celitāne 1479

27. Valsts aģentūras Tehnisko palīglīdzekļu centrs direktors Romāns Prozorovičs 1358

28. Ministru prezidenta padomnieks Jānis Dzanuškāns 1259

29. Ministru prezidenta padomnieks Raimonds Lazdiņš 1243

30. Ministru prezidenta padomniece Sanita Pavļuta-Deslandes 1220

* - dati par 2005. gadu; VID datu bāzē nav ziņu par 2006. gada deklarācijas iesniegšanu

** - tagad Veselības ministrijas valsts sekretāra vietniece

Dati: Ministrijas un Valsts kanceleja, VID publiskojamo datu bāze

Iespaidīgākie noslēgtie vadības līgumi

Ikmēneša piemaksas (Ls)

Ministru prezidenta biroja vadītājs Māris Riekstiņš 1902 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 38 951)

Centrālās finanšu un līgumu aģentūras direktors Armands Eberhards 1405 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 22 190)

Ministru prezidenta padomnieks Jānis Dzanuškāns 1200 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 15 111)

Ministru prezidenta padomnieks Pēteris Ustubs 1100 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 14 536)

Ministru prezidenta padomnieks Raimonds Lazdiņš 1050 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 14 924)

Ministru prezidenta padomniece Sanita Pavļuta-Deslandes 1050 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 14 650)

Kultūras ministrijas biroja vadītāja Rita Dementjeva 935 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 11 600)

Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dāvids Tauriņš 905 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 34 988)

Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Jānis Šints 905 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 18 170)

Centrālās finanšu un līgumu aģentūras direktora vietniece Marita Salgrāve 880 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 40 111)

Valsts kases pārvaldnieks Kaspars Āboliņš 830 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 43 008)

Iekšlietu ministra padomnieks Juris Radzevičs 818 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 28 546)

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors Andris Ozols 800 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 25 291)

Valsts kancelejas direktore Gunta Veismane 800 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 34 783)

Finanšu ministrijas valsts sekretāre Irēna Krūmane 720 + Ls 500* (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 52 676)

Konkurences padomes priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme 700 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 27 246)

Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa 700 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 23 136)

Tūrisma attīstības valsts aģentūras direktors Uldis Vītoliņš 700 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 22 542)

Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja direktors Edmunds Beļskis 690 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 17 981)

Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamenta vadītāja Baiba Pētersone 624 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 20 497)

Īpašu uzdevumu ministra ES līdzekļu apguves lietās biroja vadītāja Aiga Berķe 620 (gada ienākumi valsts darbā pērn - nav datu)

Īpašu uzdevumu ministra ES līdzekļu apguves lietās padomnieks Jānis Jankovskis 620 (gada ienākumi valsts darbā pērn - nav datu)

Ekonomikas ministrijas Iekšējā audita un kvalitātes vadības departamenta direktore Velta Feodorova 600 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 25 691)

Valsts aģentūras Tehnisko palīglīdzekļu centrs direktors Romāns Prozorovičs 600 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 16 301)

Labklājības ministrijas valsts sekretāra vietniece finanšu jautājumos Laila Ruškule** 600 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 27 405)

Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras direktore Lūcija Akermane 600 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 30 000)

Valsts kases pārvaldnieka vietnieks Vilnis Lindemanis 600 (gada ienākumi valsts darbā 2005. gadā - Ls 34 934; par 2006. gadu - nav datu)

Valsts kases pārvaldnieka vietniece Gunta Medne 600 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 39 256)

Finanšu ministrijas Eiro projekta vadītāja - valsts sekretāra padomniece Sanita Bajāre 595 (gada ienākumi valsts darbā pērn - nav datu)

Labklājības ministrijas departamenta direktora vietniece Inese Kalvāne 580 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 20 777)

Centrālās statistikas pārvaldes priekšniece Aija Žīgure 550 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 25 171)

Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Edgars Rinkēvičs 500 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 46 215)

Labkl��jības ministrijas Sociālo pakalpojumu pārvaldes direktore Ruta Celitāne 500 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 17 753)

Labklājības ministrijas departamenta direktore Elita Milča 500 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 21 727)

Valsts robežsardzes priekšnieks Gunārs Dāboliņš 500 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 35 196)

Profesionālās izglītības administrācijas projekta vadītāja Elīna Purmale-Baumane 485 (gada ienākumi valsts darbā pērn - Ls 8900)

* - papildu vadības līgums citas amatpersonas prombūtnes laikā

** - tagad Veselības ministrijas valsts sekretāra vietniece

Dati: Ministrijas un Valsts kanceleja par šā gada janvāri un augustu

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Lai izpildītu jaunās darba samaksas direktīvas prasības, darba devējiem jau šobrīd jāizvērtē atalgojuma sistēmas

Kristiāna Boša, “Figure Baltic Advisory” vecākā konsultante,22.12.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz līdzšinējiem centieniem novērst atalgojuma atšķirību starp sievietēm un vīriešiem, Eiropas Savienības (ES) valstīs, tostarp Latvijā, tā aizvien ir ievērojama.

Šī gada pavasarī tika apstiprināta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (EU Pay Transparency Directive), kas paredz stiprināt juridisko regulējumu attiecībā uz taisnīgu atalgojumu ES. Direktīva nosaka konkrētus pasākumus un instrumentus, lai nodrošinātu, ka darba devēji ievēro taisnīga atalgojuma principu vienādam vai līdzīgas vērtības darbam. Gan valstij kopumā, gan uzņēmumiem ir tikai divi gadi, lai sagatavotos, jo jaunie noteikumi stāsies spēkā jau 2026. gada jūnijā. Lai izpildītu direktīvas prasības, darba devējiem jau šobrīd nepieciešams pārskatīt savu atalgojuma praksi, un pārliecināties, vai pastāv atalgojuma atšķirības starp vīriešiem un sievietēm? Jāatceras, ka, izdarot secinājumus, jāsamēro vienāds vai līdzīgas vērtības darbs. Lai gan direktīvā noteikti atšķirīgi termiņi pirmo ziņojumu publicēšanai dažādu lielumu uzņēmumiem, kopumā jau šobrīd var prognozēt, ka direktīva skars visus darba devējus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

21% PVN likme kases aparātos jāieprogrammē līdz jūnija beigām

Gunta Kursiša,21.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar izmaiņām pievienotās vērtības nodokļa (PVN) standartlikmē no 22% līdz 21% jāpārprogrammē arī komersantu kases aparāti – tas ir jāizdara līdz šā gada 30. jūnijam, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID).

Normatīvajos aktos nav paredzēts pārejas periods mainītās PVN likmes piemērošanas uzsākšanai, tādējādi kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu lietotājiem jānodrošina, lai kases aparātā savlaicīgi, līdz noteiktajam termiņam, tiktu ieprogrammēti atbilstoši rekvizīti - atbilstošā PVN likme 21% apmērā, kas norādāma kases čekā, kā arī X un Z pārskatā, norāda VID.

Ja kases sistēmu pārprogrammēšanu veic apkalpojošais dienests, tad kases aparāta lietotājam kases aparāta žurnālā ir jāreģistrē precīzs apkalpojošā dienesta izsaukšanas datums un laiks. Par mainītās PVN likmes ieprogrammēšanu kases aparāta lietotājam vai apkalpojošam dienestam VID nav jāziņo.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kā darba devējam izvairīties no sasteigtiem lēmumiem par atalgojumu?

Kristiāna Boša, “Figure Baltic Advisory” vecākā konsultante,03.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liela daļa organizāciju lēmumus par atalgojuma izmaiņām pieņem gada pirmajā ceturksnī. Lai sarunas par atalgojumu būtu produktīvas un apmierinātu gan darba devēju, gan darba ņēmēju prasības, svarīgi, lai organizācijas rīcībā būtu skaidra un saprotama informācija par to, kā veidojas atalgojuma fiksētā un mainīgā daļa, vai attiecīgā amata atalgojums organizācijā ir augstāks vai zemāks par attiecīgā amata atalgojumu tirgū u.tml.

Datos balstīti lēmumi par atalgojumu palīdz organizācijām izvairīties no vairākiem būtiskiem riskiem, piemēram, nesamērīgi augstu vai zemu atalgojumu noteikšanas, kas var ietekmēt uzņēmuma konkurētspēju. Turklāt, darbinieki, kuri izjūt stresu atalgojuma dēļ, aptuveni divas reizes biežāk nolemj meklēt citu darbu, un ir teju astoņas reizes mazāka iespēja, ka viņi veiksmīgi izpildīs ikdienas pienākumus.

Izmantojot kvalitatīvus datus par atalgojumu (gan organizācijā, gan nozarē un tirgū kopumā), organizācija var saglabāt atalgojuma konkurētspēju, kā arī veicināt darbinieku apmierinātību. Sakārtota, viegli saprotama un pārskatāma atalgojuma sistēma būtiski atvieglo arī sarunas ar darbiniekiem par atalgojumu, kā arī jaunu talantu piesaisti. Minētos datus var iegūt dažādos veidos, taču svarīgi izvērtēt, vai datu ieguvē tiek izmantota atbilstoša metodoloģija, kas nosaka, vai dati ir ticami un atspoguļo pietiekami lielu tirgus daļu, attiecīgi – ļaujot organizācijai ne tikai argumentēti reaģēt uz darbinieku jautājumiem par atalgojumu, bet arī sakārtot atalgojuma sistēmu un pat būt proaktīviem sarunās par atalgojuma izmaiņām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atklātība par algu var gan paātrināt atlases procesu, gan samazināt tās elastību.

Atalgojums vienmēr ir bijis starp jutīgākajiem jautājumiem darba tirgū. «Treknajos» gados darba devēji bija spiesti iesaistīties algu «vairāksolīšanā», jo kvalificēti speciālisti varēja diktēt savus noteikumus. Savukārt tagad uzņēmumi meklē jauno «līdzsvara punktu», lai ar piedāvāto algu nepārmaksātu, bet arī neatbaidītu vērtīgus potenciālos darba kandidātus. Neziņa par to, kā mainījies atalgojuma līmenis, valda arī starp darba meklētājiem.

Vai šādā situācijā abām pusēm dzīvi neatvieglotu atklātība par atalgojuma apmēru jau personālatlases sākumposmā? Speciālistu domas par to dalās.

Darījums ir darījums

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

FKTK izdara mājienu Melngailim par algas pārskatīšanu

,21.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā līdz 2010. gada 31.decembrim iestādēs, kas saņem valsts komercdarbības atbalstu, valdes locekļu un citu iestādes riska profilu ietekmējošo amatu atalgojums ir nekavējoties jāpārskata.

Turklāt noteikts, ka arī turpmāk jāveic minēto amatu atalgojuma pārskatīšana atbilstoši izmaiņām iestādes finanšu stāvoklī. To paredz Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) apstiprinātie noteikumi par atalgojuma politikas pamatprincipiem, kas ir saistoši bankām, ieguldījumu brokeru sabiedrībām, apdrošināšanas un pārapdrošināšanas sabiedrībām. Noteikumus ieteicams piemērot arī pārējām ieguldījumu brokeru sabiedrībām, kā arī ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām un privātajiem pensiju fondiem.

Kā zināms, valsts atbalstu kopš 2008. gada nogales saņem Parex banka, kuru vada Nils Melngailis.

FKTK skaidro, ka kopumā apstiprināto noteikumu mērķis ir nepieļaut tādas atalgojuma sistēmas, kas veicina pārmērīgu risku uzņemšanos un atalgo par īstermiņa rezultātiem, nevērtējot pieņemto lēmumu un veikto darījumu ilgtermiņa ietekmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valsts iestāžu darbinieku atalgojums: atalgojums aug, noslēpumainība nemazinās

Lato Lapsa, Kristīne Jančevska, Baltic Screen, speciāli Db,26.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tikmēr vismaz līdzšinējie valsts iestāžu darbinieku atalgojuma sistēmas uzlabojumi ir veicinājuši tikai vienu - atalgojuma palielinājumu, bet ne pārskatāmas un caurspīdīgas sistēmas veidošanos, kurā tiktu izmantoti vienoti kritēriji neatkarīgi no iestādes finanšu resursiem un vēlmes tos izmantot vai neizmantot.

Kā parādīja Baltc Screen veiktais žurnālistiskais eksperiments, kā potenciālam konkursa dalībniekam augustā aptaujājot virkni valsts iestāžu, kuras bija izsludinājušas vakances oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, valsts iestāžu darbiniekiem papildus ikmēneša atalgojumam tiek piedāvātas visdažādākās piemaksas un prēmijas.

Šo piemaksu un prēmiju kopējais apmērs atsevišķos gadījumos tuvojās pat solītā ikmēneša atalgojuma apmēram, turklāt faktiski nevienā telefonsarunā potenciālie darbā pieņēmēji nesāka interesēties par zvanītāja izglītību un kvalifikāciju, kā arī nepieminēja kādus kopējos kritērijus vai samaksas noteikumus.

To, ka pašlaik nepastāv nekāda vienota sistēma valsts iestāžu darbinieku atalgojuma noteikšanā, apliecina ne tikai fakts, ka Ministru prezidenta biroja vadītājs Māris Riekstiņš, pateicoties iespaidīgam vadības līgumam, kļuvis par vienu no vislabāk apmaksāto amatpersonu valstī, apsteidzot ne tikai savu priekšnieku Aigaru Kalvīti, bet arī Valsts prezidentu Valdi Zatleru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidējais mēneša pamatalgas pieaugums organizāciju valdes locekļiem Latvijā šogad bija visaugstākais +12,6%, kamēr Lietuvā tas bija +12,5%, bet Igaunijā +11,7%, salīdzinot ar periodu pirms gada, liecina vadības konsultāciju uzņēmuma “Figure Baltic Advisory” veiktais ikgadējais Augstāko vadītāju atalgojuma pētījums.

Tajā pašā laikā, analizējot vidējo mēneša pamatalgas pieaugumu organizāciju valdes priekšsēdētājiem, vērojama atšķirīga aina – šeit augstākais pieaugums ir Lietuvā (+13,6%), kam seko Latvija (+9,2%) un Igaunija (+8,8%).

Salīdzinot gada kopējā atalgojuma izmaiņas (atalgojums ieskaitot bonusus un piemaksas) ar periodu pirms gada, pētījumā secināts, ka vidējais pieaugums valdes priekšsēdētājiem Latvijā ir +11,6%, bet valdes locekļiem +11,3%. Lietuvā tas ir +16,3% valdes priekšsēdētājiem un 14,8% valdes locekļiem, bet Igaunijā 12,0% valdes priekšsēdētājiem un 14,3% valdes locekļiem. Attiecīgi, Latvijā vērojams zemākais gada kopējā atalgojuma pieaugums gan organizāciju valdes priekšsēdētājiem, gan valdes locekļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Eksperte: nav skaidri prēmiju izmaksu kritēriji valsts un pašvaldību institūcijās

Nozare.lv,21.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav skaidrs, pēc kādiem kritērijiem tiks mērīta mērķu izpilde, lai noteiktu, par ko un kādā mērā izmaksāt prēmijas valsts un pašvaldību institūciju amatpersonām un darbiniekiem, norāda personāla vadības konsultāciju kompānijas HayGroup atalgojuma informācijas pakalpojumu biznesa vadītāja Latvijā Līga Rode.

Kā ziņots, no nākamā gada tiek atcelts aizliegums valsts un pašvaldību institūciju amatpersonām un darbiniekiem izmaksāt prēmijas par ikgadējo darbības rezultātu novērtējumu. Maksimālais prēmijas apmērs ir līdz 75% no mēnešalgas, paredz valdībā atbalstītie valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma grozījumi. Patlaban maksimālais piemaksas apmērs ir 20% no mēnešalgas.

Rode norādīja, ka saskaņā ar Hay Group 2012.gada Latvijas atalgojuma pētījumu, piemēram, komercuzņēmumos, kuros tika apsekota atalgojuma prakse, nepastāv mainīgā atalgojuma jeb prēmēšanas prakse, kur darbinieki var saņemt trīs ceturtdaļas no pamatalgas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot tēmu par dzimumu kā biznesa vidi ietekmējošu faktoru, skaidrojām, vai dzimums ietekmē algas lielumu. Tā kā atalgojums ir konfidenciāls jautājums, par to runā reti un bieži vien gadu garumā netiek pamanīta vai apzināti tiek ignorēta bīstama tendence – dziemžēl sieviešu darbam tiek piešķirta zemāka vērtība, nekā vīriešu darbam. Rezultātā sievietes saņem mazāku atalgojumu nekā vīrietis.

Tas ir biznesa vides skelets skapī jeb birojā, par ko izvairāmies runāt, bet statistika nepārprotami liecina - šobrīd Latvijā sieviešu alga ir par vidēji 17% zemāka nekā vīriešiem. No vienas puses tas saistīts ar faktu, ka sievietes vairāk nodarbinātas zemāk atalgotās nozarēs un ieņem zemākus amatus, bet no otras puses – vēl joprojām atalgojuma līmeni ietekmē arī stereotipi par vīrieti kā galveno pelnītāju, ģimenes galvu, kuram pienākas lielāks atalgojums un līdz ar to par līdzvērtīgas nozīmes darbu vīrietis saņem lielāku algu nekā kolēģe - sieviete.

Rezultātā sieviete labprātīgi divus mēnešus gadā faktiski strādā bez atalgojuma, ja salīdzinām viņas ienākumus ar vīrieša algu. Vienkāršojot situāciju, varētu teikt, ka daļa vainas jāuzņemas pašām sievietēm, jo viņas izvēlējušās zemāk apmaksātas profesijas, turas pie darbavietas, kur netiek novērtētas un necīnās par tiesībām saņemt adekvātu atalgojumu par padarīto. Tomēr būtiski apzināties, ka ieguvēju šajā situācijā nav, bet zaudētāji ir visas iesaistītās puses – gan pati darbiniece un viņas ģimene, gan darba devējs, uzņēmums un tā peļņas rādītāji, gan arī ekonomika kopumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Nosaka īpašas atalgojuma prasības atsevišķiem alternatīvo fondu pārvaldniekiem

Žanete Hāka,08.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padome ceturtdienas sēdē apstiprinājusi normatīvos noteikumus par alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieka atalgojuma politikas pamatprincipiem.

Tādējādi īpašas prasības piemērotas tiem alternatīvo ieguldījumu fonda pārvaldnieku darbiniekiem, kuru profesionālā darbība individuāli vai kolektīvi varētu būtiski ietekmēt pārvaldnieka vai fonda riska profilu, informē FKTK.

Lai nodrošinātu proporcionalitātes principa piemērošanu, FKTK ir noteikusi, ka prasības attiecībā uz atalgojuma mainīgās daļas atlikšanu piemēro atalgojuma mainīgajai daļai, ja tā ir būtiska vai īpaši augsta atalgojuma mainīgā daļa, bet prasības attiecībā uz atalgojuma mainīgās daļas noteikšanu nemonetārā formā piemēro atalgojuma mainīgajai daļai, ja tā ir īpaši augsta atalgojuma mainīgā daļa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

VID vadītāja amatam uzrunāts arī Valsts kases pārvaldnieks un PTAC vadītāja

LETA,14.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) vadītāja amatam uzrunāti arī Valsts kases pārvaldnieks Kaspars Āboliņš un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa, liecina Latvijas Radio informācija.

Saskaņā ar Latvijas Radio rīcībā esošo informāciju starp valsts iestāžu vadītājiem, kas mudināti apdomāt iespēju ieņemt VID ģenerāldirektora amatu, ir Valsts kases pārvaldnieks un PTAC direktore, kura gan no kandidēšanas esot atteikusies.

Iepriekš ziņots, ka finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS) uzrunājusi Valsts vides dienesta (VVD) vadītāju Ingu Koļegovu apsvērt iespēju ieņemt VID vadītājas amatu.

Finanšu ministre aģentūrai LETA stāstīja, ka VID vadītāja kandidātu plānots meklēt starp augstākās ierēdniecības pārstāvjiem. «Man ir padomā augstākās ierēdniecības loks, ko vēlos uzrunāt,» aģentūrai LETA pavēstīja Reizniece-Ozola. Tomēr viņa norādīja, ka pašlaik ir pāragri minēt konkrētas personas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) aicina nodokļu maksātājus neiesaistīties krāpnieciskos darījumos, grāmatvedības dokumentos uzrādot viltotus elektronisko kases aparātu čekus, jo par to var draudēt ne tikai administratīvā atbildība, papildu nodokļu uzrēķini, soda nauda un nokavējuma nauda, bet arī kriminālatbildība.

Lai pārliecinātos, ka iesniegtais attaisnojuma dokuments – elektronisko kases aparātu čeks nav viltots, VID aicina nodokļu maksātājus vispirms pārliecināties par čekā norādītajiem rekvizītiem, izmantojot VID Publiskojamo datu bāzi, kur var iegūt šādus datus:

- kases aparāta lietotājs;

- kases aparāta veids, marka un modelis;

- šasijas numurs;

- tehniskās pases sērija un numurs;

- kases sistēmas identifikators, reģistrācijas vieta un datums;

- kases aparāta uzstādīšanas adrese.

Ja pēc atlases kritēriju ievades parādās paziņojums: «Meklēšanas kritērijiem neatbilst neviens reģistrēts kases aparāts», tas liecina par to, ka attiecīgais nodokļu maksātājs nav reģistrējis VID attiecīgo kases aparātu vai kases sistēmu, un, iespējams, ka šāds čeks ir viltots.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Deklarācija par Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību

,20.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Db.lv publicē deklarāciju par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību.

"Latvijā – valstī ar straujāk augošo ekonomiku Eiropas Savienībā – ir radīti apstākļi un vide, kurā paplašinās sabiedrības vidusslānis, strauji pieaug cilvēku ienākumi, mājokļu iegāde un būvniecība, turpina pieaugt ārvalstu investīciju un ES fondu ieplūšana Latvijā, panākts būtisks progress Latvijas starptautiskās lomas un vietas pieaugumā ES, kļūstot par pilntiesīgu Šengenas zonas valsti, ar noslēgto Latvijas – Krievijas robežlīgumu radīti nosacījumi būtiskai ekonomisko attiecību attīstībai.

Straujā ekonomiskā attīstība un iedzīvotāju ienākumu palielināšanās, mājokļu tirgus attīstības izraisītais hipotekārās kreditēšanas bums radījis strauju inflācijas lēcienu, finanšu resursu ieplūdi spekulatīvajā, neražojošā sfērā, izraisot disproporcionālu ražojošo un pakalpojumu nozaru attīstību. Demogrāfisko procesu un Latvijas darbaspēka emigrācijas uz attīstītākām ES valstīm ietekmē daudzās tautsaimniecības nozarēs sāk pietrūkt darba roku, sadrumstalotā administratīvi teritoriālā struktūra veicinājusi nevienmērīgu Latvijas reģionu attīstību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) rīkojusies negodīgi, sev ieplānojot algu palielinājumu 2011.gada budžetā, šādu viedokli šodien preses konferencē pauda valsts kontroliere Inguna Sudraba.

(Papildināts ar Finanšu ministrijas viedokli)

FM atbild gan par politiku valsts sektorā strādājošo jomā, gan arī par gadskārtējā budžeta sagatavošanu.

2011.gadā FM kopējais atlīdzības fonds audzis par 23% apstākļos, kad ministrijas centrālajā aparātā štata vietu skaits audzis par trīs vienībām, informēja valsts kontroliere.

FM budžeta veidošanā jau bāzes budžetā palielinājusi izdevumus atlīdzībai par gandrīz 500 000 latu, lai gan budžeta bāzes veidošanas nosacījumi to neparedz, skaidroja Sudraba.

2011.gadā FM centrālajā aparātā izdevumi atalgojumam palielināti par 731 270 latu jeb par 23%, argumentējot to ar nepieciešamību nodrošināt darbinieku darba samaksas līmeni citu ministriju darbinieku vidējās samaksas līmenī. Tomēr 2011.gadā FM centrālā aparāta vidējā atlīdzība mēnesī plānota 1047 lati, kamēr valsts budžeta iestādēs 2010.gada trešajā ceturksnī vidējā mēneša darba samaksa bija 471 lats.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Slepenība algu jautājumos – prakse, kuru laiks lauzt

Anita Segliņa, SEB bankas Personāla pārvaldes vadītāja,25.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieaugošs pieprasījums pēc kvalificētiem un motivētiem darbiniekiem, kā arī izmaiņas darba samaksas regulējumā Eiropas līmenī daudziem darba devējiem liek pārskatīt atalgojuma politiku, panākot, ka tiek izskausta dzimumu un cita veida diskriminācija, kā arī atalgojuma sistēma ir caurspīdīga un taisnīga.

Tieši pēc diviem gadiem, 2026. gada jūnijā, spēkā stāsies jaunā Eiropas Savienības direktīva par vienlīdzīgu atalgojumu*, kas paredz pilnīgu šī mājasdarba izpildīšanu gan privātajā, gan publiskajā sektorā. Esmu pārliecināta, ka ieguvēji būs gan darbinieki, gan darba devēji, jo šī ir arī iespēja stiprināt darbinieku lojalitāti un piesaistīt jaunos talantus, veicinot vienlīdzīgu un atklātu organizācijas kultūru.

Konkrētā direktīva prasa vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, nosakot darba samaksu par līdzīgas vērtības darbu, kā arī prasa darba devējiem panākt caurspīdīgumu, lai darbinieki zinātu, kāda ir samaksa attiecīgajā amata kategorijā. Uzņēmējiem būs jāmēra un vēlāk arī jāpublisko dati par darba samaksu un atšķirībām sieviešu un vīriešu atalgojumā. Atalgojuma politika nav ātri un viegli izmaināma, īpaši lielākās organizācijās, tāpēc daudzi darba devēji minētās prasības pamazām ievieš jau tagad.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šodienas kases aparāti būs jāizmanto visiem, kas tirgos, ielu tirdzniecības vietās vai izbraukuma tirdzniecībā tirgo nevis pašu ražotas, bet gan iepirktas preces, taču vienlaikus šogad ir būtiski vienkāršoti nosacījumi kases aparātu lietotājiem un apkalpojošajiem dienestiem, informē Valsts ieņēmumu dienestā (VID).

No šodienas tirgotājiem, kuri tirgos, ielu tirdzniecības vietās vai izbraukuma tirdzniecībā vēlēsies tirgot iepirktu preci, būs obligāti jāizmanto elektroniskais kases aparāts.

VID norāda, ka tas sekmēs vienlīdzīgas konkurences nosacījumus tirgotājiem, kas tirgo iepirktas preces, jo līdz šīm tirgotāji, kas nebija reģistrēti VID Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, taču tirgoja iepirku preci, varēja kases aparātus tirgos nelietot. Atvieglojumi no kases aparātu lietošanas arī turpmāk ir saglabāti zemnieku saimniecībām, mājražotājiem un amatniekiem, kas tirgo pašu ražotu preci.

Turpmāk kases aparāta lietotājs varēs reģistrēt kases aparātu izbraukuma tirdzniecībai uz laiku līdz piecām dienām elektroniski, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), vairs neiesaistot tajā apkalpojošo dienestu. Tāpat kases aparāta lietotājs VID EDS varēs paziņot par kases aparāta lietošanas pārtraukšanu vismaz uz 30 dienām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šī gada 1. aprīļa kases aparāti būs jāizmanto visiem, kas tirgo nevis pašu ražotas, bet gan iepirktas preces, taču vienlaikus šogad ir būtiski vienkāršoti nosacījumi kases aparātu lietotājiem un apkalpojošajiem dienestiem, informē Valsts ieņēmumu dienestā (VID).

Turpmāk kases aparāta lietotājs varēs reģistrēt kases aparātu izbraukuma tirdzniecībai (uz laiku līdz 5 dienām) elektroniski, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), vairs neiesaistot tajā apkalpojošo dienestu. Tāpat kases aparāta lietotājs VID EDS varēs arī paziņot par kases aparāta lietošanas pārtraukšanu vismaz uz 30 dienām.

Ņemot vērā arvien pieaugošo distances tirdzniecību jeb tirdzniecību internetā, atbrīvojums no kases aparātiem noteikts arī kurjerpasta sūtījumu piegādātājiem. Turpmāk gadījumos, ja pircējs par preci norēķinās elektroniski (ar bankas karti vai izmantojot mobilo lietotni), kurjerpasta piegādātājs var izsniegt elektroniski sagatavotu VID reģistrētu kvīti, neizmantojot līdz šim obligāto kases aparātu. Kases aparāts pasta komersantiem turpmāk ir obligāti jālieto tikai tajos gadījumos, ja pircējs par preci norēķinās skaidrā naudā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Opozīcijai jauni priekšlikumi taupīšanai Rīgas domē

Atis Rozentāls, Db,30.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gaidot Rīgas pašvaldības budžeta projektu 2009. gadam, db.lv rīcībā nonācis domes opozīcijā esošas partijas Jaunais laiks sagatavotais priekšlikumu saraksts, kurā iekļauti priekšlikumi samazināt konkrētas štata vietas, apvienot vai likvidēt domes struktūrvienības.

Rīgas mērs Jānis Birks viņam iesniegtos priekšlikumus nosauca par opozīcijas demagoģiju un norādīja, ka budžeta pieņemšana šobrīd ir svarīgāka par amatu pārbīdīšanu. Atturoties no vērtējumiem, db.lv piedāvā šo sarakstu lasītājiem, aicinot izteikt viedokli, cik, jūsuprāt, efektīvi un reāli ir šie ierosinājumi.

1. Vicemēru skaita samazināšana vai vicemēru kļūšana par komiteju vadītājiem. Esošo 3 vicemēru vietā piedāvāts atstāt vienu. Likvidējot vienu vicemēra biroju (vicemērs, palīgs, sekretāre, preses sekretārs, šoferis, automašīna, telpas), ietaupījums ir 106.8 tūkst. Ls gadā, likvidējot divus — 213.6 tūkstoši. Otra iespēja — vicemēru kļūšana par komiteju vadītājiem, atbrīvojot trīs līdzšinējos komiteju vadītājus. Tādējādi uz trīs komiteju vadības un apkalpojošā personāla (palīga, referentes, transporta, telpu utt.) rēķina varētu ietaupīt 161.55 tūkst. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atšķirībā no 2008. gada, kad reti kurā ministrijā vidējā darba samaksa darbiniekiem bija zem 1000 latu, šā gada sākumā šāds vidējā atalgojuma līmenis vairs nebija nevienā institūcijā.

Par to liecina Finanšu ministrijas (FM) apkopotā informācija. Kā vēsta laikraksts Diena, salīdzinot vidējo darba samaksu 2008. gadā un šogad, visbūtiskāk atalgojums sarucis Tiesībsarga birojā - par 53%, bet vismazāk Saeimā - par 13%. Zīmīgi, ka Saeima ir vienīgā institūcija, kur vidējā darba samaksa šogad, salīdzinot ar 2009. gadu, ir pieaugusi - par 5,6%.

Centrālajā aparātā, kur ietilpst gan Valsts kanceleja ar ministru algām, gan visas 14 ministrijas, vidējā darba samaksa šā gada sākumā bijusi Ls 786. Tas ir par 31% mazāk, nekā vidējais atalgojums 2008. gadā. Visbūtiskāk vidējā darba samaksa sarukusi ministrijās, kur tā bija salīdzinoši augstāka. Piemēram, vislielākais vidējais atalgojums, kas pārsniedza 1500 latu, 2008. gadā bija Zemkopības ministrijā un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā. Šā gada sākumā vidējā darba samaksa šajās ministrijās bija par 46% zemāka nekā 2008. gadā, tomēr tā joprojām pārsniedza vidējo atalgojuma līmeni visā centrālajā aparātā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Satiksmes ministrijas valsts sekretāra atrašanu apgrūtina esošais atalgojuma līmenis

LETA,20.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauna Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra meklējumus apgrūtina esošais atalgojuma līmenis, kā arī vāji organizētā ierēdniecības rotācija un kadru izaugsmes veicināšana valsts pārvaldē, atzina satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Ministrs stāstīja, ka valsts sekretāra meklējumi turpinās nemitīgi.

"Diemžēl ir jāmin divas lietas. Viena ir esošais atalgojuma līmenis augstākajai ierēdniecībai un tas attiecas ne tikai uz valsts sekretāru, bet arī uz struktūrvienību vadītājiem," teica Linkaits, piebilstot, ka tiek sludināti konkursi arī uz ministrijas komunikāciju speciālistu, juristu amatiem un pārsvarā nākas dzirdēt izsmieklu par atalgojumu, kas tiek piedāvāts.

Linkaits teica, ka tas ir īpaši izteikti, ja to salīdzina ar transporta nozari, kur ir aviācija, dzelzceļš, citi sektori ar ļoti labu algu līmeni, tostarp starptautiskā līmenī.

"Diemžēl atrast valsts sekretāru, kura atalgojums ir 2400 eiro pirms nodokļu nomaksas, ir grūti, jo cilvēki ļoti labi arī apzinās, kāds tas ir atbildības līmenis," teica ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministriju valsts sekretāru un viņu vietnieku uzturēšana nodokļu maksātājiem pagājušajā gadā izmaksājusi gandrīs 3 miljonus latu, aplēsis laikraksts Diena.

Šogad nodokļu maksātājiem augstākās ierēdniecības uzturēšanai būšot jātērē mazāk, jo ministriju augstākajiem ierēdņiem noteikti atlīdzības griesti - valsts sekretāru alga nedrīkst pārsniegt 2 852 latus uz papīra, valsts sekretāru vietnieku — 2 094 lati.

Laikraksts aprēķinājis, ka visdārgākā nodokļu maksātājiem pērn bijusi Zemkopības ministrijas (ZM) augstākās ierēdniecības uzturēšana — gadā kopumā valsts sekretāres un piecu viņas vietnieku algošana prasījusi vairāk nekā 377 tūkstošus latu.

Zemkopības ministrijas valsts sekretāre Dace Lucaua pērn ik mēnesi uz papīra saņēmusi 6 532 latus, Finanšu ministrijas valsts sekretārs Mārtiņš Bičevskis 6 043 latus, bet Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss 5 217 latus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Visstraujāk algas pieaugušas vidējos un lielos uzņēmumos; Rīgā un Daugavpilī tās atšķiras par 60%

Zane Atlāce - Bistere,23.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atalgojuma līmenis Latvijā pagājušā gada laikā ir mēreni pieaudzis. 2016. gadā vidējā neto darba samaksa, ieskaitot prēmijas, kopumā palielinājusies par nepilniem 5%, liecina interneta personāla atlases uzņēmuma CV-Online Latvia ikgadējais atalgojuma pētījums.

Lielākais atalgojuma pieaugums pagājušā gada laikā bijis vidējos un lielos uzņēmumos, sasniedzot 6%, turpretī mazos uzņēmumos strādājošajiem par 4%. Joprojām pastāv arī ievērojamas atšķirības vidējā atalgojumā starp Rīgā un reģionos strādājošajiem, kā arī dažādu biznesa sektoru uzņēmumu vidējo atalgojumu un tā pieaugumu gada laikā.

«Atalgojuma pieaugums pagājušā gada laikā vērojams lielākajā daļā amatu un biznesa sektoru, tomēr atsevišķās jomās vērojams arī tā samazinājums. Analizējot atalgojuma pieaugumu pēc uzņēmuma darbinieku skaita, jāsecina, ka straujākais kāpums bijis vidējos un lielos uzņēmumos – par 6%, kur vidējā alga bijusi attiecīgi 881 eiro un 891 eiro neto, savukārt mazos uzņēmumos – par 4%. Pētījumā iegūtie dati arī ļauj secināt, ka lielākās algas ir starptautiskos privātā sektora uzņēmumos – 969 eiro neto un vietējos privātā sektora uzņēmumos – 799 eiro, turpretī valsts un pašvaldību sektorā, tai skaitā to kapitālsabiedrībās, atalgojums sasniedzis vidēji 700 eiro neto,» stāsta CV-Online Latvia vadītājs Aivis Brodiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru