Atklātība par algu var gan paātrināt atlases procesu, gan samazināt tās elastību.
Atalgojums vienmēr ir bijis starp jutīgākajiem jautājumiem darba tirgū. «Treknajos» gados darba devēji bija spiesti iesaistīties algu «vairāksolīšanā», jo kvalificēti speciālisti varēja diktēt savus noteikumus. Savukārt tagad uzņēmumi meklē jauno «līdzsvara punktu», lai ar piedāvāto algu nepārmaksātu, bet arī neatbaidītu vērtīgus potenciālos darba kandidātus. Neziņa par to, kā mainījies atalgojuma līmenis, valda arī starp darba meklētājiem.
Vai šādā situācijā abām pusēm dzīvi neatvieglotu atklātība par atalgojuma apmēru jau personālatlases sākumposmā? Speciālistu domas par to dalās.
Darījums ir darījums
Atalgojums pēc būtības ir darījuma cena, tātad tas ir viens no darījuma pamatkomponentiem, par ko ir jābūt abpusējai skaidrībai iespējami agrākā pārrunu posmā, uzskata personāla vadības konsultāciju kompānijas I.D.E.A. vecākā konsultante Līga Vasila.
«Plānotā darba samaksa vai tās robežas ir jādara zināma tad, kad amata pretendentam tiek vaicāts par viņa prasībām attiecībā uz atalgojumu, jo lēmumu par iespējamo sadarbību pieņems ne vien darba devējs, bet arī amata pretendents. Ir būtiski zināt, vai kandidāts ir ieinteresēts turpmākajās pārrunās par konkrēto vakanci.»
Neraugoties uz pašreizējiem bezdarba apmēriem valstī, daudzas vienošanās starp darba devējiem un darba meklētājiem netiek panāktas tieši atalgojuma līmeņa dēļ, norāda L. Vasila. «Ne mazāk reti ir gadījumi, kad darbinieks piekrīt zemākam atalgojumam, nekā sākotnēji cerēts, tieši tāpēc, ka jau atlases procesa sākumā ir iegūta pilnīga informācija par veicamo darbu un paredzamo darba samaksu un ir bijusi iespēja apsvērt visus «par» un «pret».»
Latvijā biežāk klusē
Atklātība par atalgojumu vakantajā amatā ir vispārpieņemta prakse daudzās Eiropas valstīs jau ilgus gadus. «Tomēr, Latvijā ierastāka ir situācija, kad paredzamais atalgojums tiek paziņots vien noslēdzošā personāla atlases kārtā. Diemžēl gan potenciālais darbinieks, gan darba devējs šajā brīdī visai bieži saprot, ka vienošanās par vakantā amata atalgojumu nav panākama, jo piedāvātais un gaidītais pārlieku atšķiras. Tas savukārt nozīmē, ka ir zaudēts laiks, enerģija un finanšu resursi, bet gala rezultāta nav. Informējot amata kandidātus par paredzamo atalgojumu iespējami agrāk, no šādām situācijām būtu iespējams izvairīties,» uzskata I.D.E.A. vecākā konsultante.
Publiskos darba sludinājumos, ko ievieto atlases kompānijas un arī privātā sektora uzņēmumi, algas apmērs netiek minēts gandrīz nekad, apstiprina personāla atlases kompānijas ARIKO ReServ vecākā konsultante Anita Āboltiņa.
Biežāk atalgojums darba sludinājumos parādās par pašvaldību un valsts sektora vakancēm. Šāda prakse noteikti atvieglo atlases procesu, jo nav lieki jāpatērē laiks ar kandidātiem, kas vēlāk atsakās atalgojuma dēļ, pauž A. Āboltiņa. «Iespējams, daļu pretendentu atalgojuma minēšana var pat motivēt pieteikties, ja iepriekš viņi maldīgi uzskatījuši, ka alga būs mazāka. Manuprāt, līdzīgu praksi varētu piekopt arī privātā sektora uzņēmumi zemākā vai vidējā līmeņa amatiem, kur atalgojumu tāpat nevarēs pielāgot konkrētajam kandidātam. Sludinājumā bez fiksētā atalgojuma vajadzētu minēt arī citus darbinieka ieguvumus – prēmiju sistēmu, visa veida labumus, mācību iespējas u.tml.»
Var individualizēt
Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc atalgojums tomēr parasti netiek publiskots, ir variēšanas iespējas, skaidro A. Āboltiņa. «Atalgojumu neatklājot uzreiz, uzņēmumiem ir iespēja vadītāju un kvalificētu speciālistu amatiem to noteikt diezgan individualizēti, zināma koridora ietvaros, variējot ar dažādiem atalgojuma komponentiem (fiksētā, mainīgā daļa, labumi). Tāpēc ierakstīt sludinājumā vienu skaitli nemaz nebūtu objektīvi, jo tad būtu jāizklāsta visa atalgojuma sistēma.»
Ja speciālists ir tiešām ļoti labs, darba devējs bieži vien ir gatavs piekāpties darba kandidāta prasībām un panākt vienošanos par nedaudz augstāku atalgojuma līmeni, nekā sākotnēji plānots. Publicējot noteiktu atalgojumu, uzņēmums riskē nesaņemt pieteikumu no laba kandidāta, norāda A. Āboltiņa.
Cits iemesls ir tas, ka atšķirībā no ekonomiski attīstītajām valstīm, kur darba tirgus ir stabils un atalgojuma svārstības parasti nav lielākas par 2–3%, Latvijā piedzīvoti ļoti strauji atalgojuma līmeņa kāpumi un kritumi. «Līdz ar to Latvijā vēl aizvien ir ļoti dažāds atalgojuma līmenis līdzvērtīga darba darītājiem dažādos uzņēmumos – pieņemot darbā, uzņēmumi dažkārt vadās pēc izmaksu/ieguvumu principa – ņemsim labāko par lētāko cenu,» stāsta ARIKO ReServ vecākā konsultante.
Nav pārliecības par reputāciju
Atalgojums ir viens no aspektiem, ar ko darba devēji savstarpēji konkurē, tādēļ ir saprotama vilcināšanās ar šādas informācijas izpaušanu plašākai sabiedrībai, skaidro L. Vasila. «Tomēr mūsdienās pastāv dažādi risinājumi, kā padarīt šo informāciju pieejamu tikai amatam atbilstošajiem kandidātiem, nevis konkurējošiem uzņēmumiem –piemēram, izmantojot specializētas atlases datubāzes.»
I.D.E.A. vecākā konsultante uzsver, ka atalgojuma publiskošana dod iespēju darba devējiem konkurēt ar citiem, daudz grūtāk atdarināmiem uzņēmuma darbības aspektiem – organizācijas kultūru, vērtībām, sabiedrisko tēlu, personāla vadības politiku utt. «Iespējams, daļa Latvijas uzņēmumu vēl aizvien nav tik droši par savu reputāciju, līdz ar to paļaujas uz algu kā uz nopietnu motivācijas sastāvdaļu,» savukārt norāda A. Āboltiņa.