Valdība šodien atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātos grozījumus likumā Par nodokļiem un nodevām, kas paredz no 2014.gada 1.janvāra ieviest subsidētās enerģijas nodokli.
Tāpat valdība atbalstīja EM izstrādāto Subsidētās elektroenerģijas nodokļa likumu.
EM piedāvā papildināt likumu Par nodokļiem un nodevām ar subsidētās enerģijas nodokli, par tā administrēšanas iestādi izvirzot Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Subsidētās enerģijas nodokļa ieturēšanu obligātā iepirkuma maksājumu un garantētās maksas par uzstādīto jaudu izmaksu ražotājiem un maksāšanu (pārskaitīšanu budžetā) veiks Elektroenerģijas lietotāju atbalsta fonds.
Subsidētās enerģijas nodokļa ieviešanā tiek piedāvātas trīs diferencētas likmes - 15% dabasgāzes stacijām, 10% atjaunojamo energoresursu stacijām un 5% stacijām, kas nodrošina ar siltumenerģiju centralizētās sistēmas un kuru subsidētās enerģijas nodokļa likmei ir tieša ietekme uz siltumenerģijas gala tarifu lietotājam.
Paredzams, ka laika posmā no 2014.gada līdz 2017.gadam subsidētās enerģijas nodokļa iemaksas budžetā būs 105,6 miljoni latu jeb 150,3 miljoni eiro.
Paredzēts, ka ar subsidētās enerģijas nodokli apliekami tie elektroenerģijas ražotāji, kas saņēmuši tiesības pārdot elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros vai tiesības saņemt garantēto maksu par uzstādīto jaudu, kā arī tie enerģijas ražotāji, kas saņēmuši līdzvērtīgas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas bija spēkā pirms Elektroenerģijas tirgus likuma spēkā stāšanās (t.i., 14 vēja elektrostacijas, kuras elektroenerģijas ražošanu sāka līdz 2002.gadam decembrim), ieņēmumi par pārdoto elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros vai tam līdzvērtīga iepirkuma ietvaros, kā arī ieņēmumi no garantētās maksas par stacijā uzstādīto elektrisko jaudu.
Paredzēts, ka EM ir atbildīga par publiska reģistra administrēšanu, kurā tiek atainota informācija par komersantam piemēroto nodokļa likmi, kuru SEN administrēšana izmanto VID un AS Latvenergo nodokļa piemērošanas un aprēķināšanas procesā.
EM norāda, ka subsidētās enerģijas nodokļa ieviešana kopumā gan īstermiņā, gan ilgtermiņā atstās pozitīvu ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību, dodot pozitīvu signālu gan enerģijas ražotājiem, gan lietotājiem, tostarp Latvijas uzņēmumiem, kuriem elektroenerģijas cena tirgū ir viens no to konkurētspēju noteicošajiem faktoriem.
Paredzams, ka nodoklis tiks ieviests uz laiku no 2014.gada 1.janvāra līdz 2017.gada beigām, paredzot tā samazinājumu vai izbeigšanu, ja tiek panākts obligātā iepirkuma komponentes ietvaros izmaksājamo subsīdiju apjoma samazinājums.
«Jau šogad pavasarī sāktais darbs pie atbalsta intensitātes pārskatīšanas tiek turpināts, tomēr, ņemot vērā tās juridisko un tehnisko sarežģītību, paredzams, ka elektroenerģijas cenu samazinošs efekts lietotājiem varētu būt jūtams tikai 2015.-2016.gadā. Turpretī subsidētās enerģijas nodoklis ir juridiski korekts risinājums, kas pietiekami ātrā un efektīvā veidā ļauj apturēt obligātā iepirkuma komponentes pieaugumu jau no 2014.gada,» norāda ministrija.
Vienlaikus subsidētās enerģijas nodoklis nodrošinātu līdzekļus atbalstam, kura mērķis ir panākt, lai iedzīvotājiem ar zemu maksātspēju arī pēc elektrības cenas izmaiņām tiktu nodrošināts sociālā atbalsta instruments, kas saglabātu maksājumus Latvenergo Starta tarifa līmenī (8,18 santīmi par kilovatstundu). Paredzēts, ka līdzekļu avots sociālā atbalsta sniegšanai būs valsts budžeta ieņēmumi no subsidētās enerģijas nodokļa. Savukārt atbalsta sniegšanu iedzīvotājiem ar zemu maksātspēju administrēs pašvaldības. Īstenojot šo sociālā atbalsta instrumentu un izveidojot Elektroenerģijas lietotāju atbalsta fondu, elektroenerģijas tirgus liberalizācija mājsaimniecībām Latvijā tiktu plānota 2014.gada pavasarī, izvairoties no sociāli nelabvēlīgām sekām.
Valdība šā gada augustā atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavoto informatīvo ziņojumu Komplekss risinājums elektroenerģijas tirgus problemātikai.
Risinājumā ietvertas vairākas tēmas - obligātā iepirkuma komponentes attīstība, elektroenerģijas tirgus liberalizācija, sociālais atbalsts trūcīgajiem elektroenerģijas izmaksu segšanai, elektroenerģijas lietotāju atbalsta fonds, subsidētās enerģijas nodoklis u.c.