Subsidētās enerģijas nodokļa (SEN) ieviešana bez saskaņošanas EK var radīt neprognozējamas sekas. Lai arī likums par SEN stāsies spēkā nākamā gada 1. janvārī, lauksaimniekiem nav skaidrības par tā piemērošanu. Jautājums vēl nav saskaņots ar Eiropas Komisiju (EK). Tikmēr ministrijas šo jautājumu savstarpēji pārspēlē viena otrai, lai veiktu saskaņošanu ar EK.
Viena pie otras
Par SEN atbildīgās – Ekonomikas ministrijas – pārstāve Elita Rubesa-Voravko skaidro, ka SEN piemēros apliekamajiem ienākumiem, kas gūti, sākot no 2014. gada 1. janvāra. Likumā noteikti subsidētās elektroenerģijas nodokļa atvieglojumi jeb samazinātā subsidētās elektroenerģijas nodokļa likme 5% apmērā atsevišķām nodokļa maksātāju grupām. Savukārt likuma 13. pantā noteikts, ka valdībai jāizdod noteikumi šīs samazinātās nodokļa likmes piemērošanai, administrēšanai, kontrolēšanai, kā arī de minimis atbalsta uzskaitei.
Šo de minimis atbalsta piemērošanas procesu komersantiem ar EK skaņo Zemkopības ministrija, klāsta EM pārstāve. Savukārt Zemkopības ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste Rūta Rudzīte skaidro, ka SEN likums pēc būtības ir EM jautājums un viņu kompetencē ir subsidētās enerģijas nodokļa mehānisma saskaņošana ar EK. Enerģijas ražotājiem, uz kuriem attieksies likuma 5. panta ceturtajā, piektajā vai sestajā daļā minētās nodokļa likmes piemērošana, t.i., 5% likme no 2014. gada 1. janvāra, tiks uzskaitīta de minimis atbalsta ietvaros, un par minētajiem likuma punktiem ir paredzēts atsevišķi uzsākt sarunas ar EK, skaidro R. Rudzīte. No ministriju atbildēm var secināt, ka šādas sarunas vēl nemaz nav sāktas.
Grib skaidrību
Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācijas vadītājs Andis Kārkliņš sarunā ar DB atzina, ka detalizētas informācijas par to, kas notiks pēc 1. janvāra un kāda likme tiks piemērota lauksaimniekiem, šobrīd nav nevienam. «Kad par šo jautājumu spriedām Saeimas Tautsaimniecības komisijā, mums atbildēja, ka zemniekiem būs jāmaksā 10% SEN līdz brīdim, kamēr šis jautājums tiks saskaņots EK, kad piemēros 5% likmi. Tagad tapis noteikumu projekts, kas nevieš lielāku skaidrību. Ja par metodiku vēl ir saprotami, tad par 5% likmi un to, vai šī likme tiks ieviesta no 1. janvāra, nav skaidrs.» Arī citi ražotāji piekrīt, sakot, ka, nesaskaņojot šo kārtību ar EK, valsts var iedzīvoties lielās nepatikšanās.
A/s Agrofirma Tērvete valdes priekšsēdētājs Dainis Dominieks ir neizpratnē: «Mums nav skaidrības, kāda SEN likme tiks piemērota no nākamā gada 1. janvāra.
Šī nodokļa ieviešana ir negodīgs solis pret ražotājiem, jo spēles noteikumi tika mainīti pēkšņi. Ja būtu piecu gadu pārejas periods, tad uzņēmējiem tas vēl būtu saprotami.» DB jau rastījis, ka Tērvetes investīcijas biogāzes ražošanā šogad sasniegs 4,5 miljonus latu. Iepriekš uzņēmēji ar atklātu vēstuli vērsās atbildīgajās ministrijās un ES institūcijās, lūdzot palīdzību. Andis Kārkliņš iepriekš teica, ka SEN ieviešana var novest līdz bankrotam atjaunojamo energoresursu nozari – ap 300 uzņēmumu un 2500 darba vietu.
Apliks ienākumus
Der atgādināt, ka subsidētās enerģijas nodoklis būs spēkā no nākamā gada sākuma līdz 2017. gada beigām un ar to tiks aplikti ienākumi, kurus gūst no obligātā iepirkuma ietvaros pārdotās elektroenerģijas vai garantētās maksas par stacijās uzstādīto elektrisko jaudu. Nodoklim ir trīs likmes – 15% par elektroenerģiju, kuru iegūst no fosilajiem resursiem, 10% – no atjaunojamajiem energoresursiem un 5% – enerģijai, kas tiek izmantota centralizētai siltum- apgādei. Papildu mazāko nodokļa likmi – 5% – Saeima atļāva attiecināt arī uz enerģiju, kuras ražošanā tiek izmantots ne mazāk kā 30% kūtsmēslu, turklāt enerģijas ražošanas izejvielas pamatā nodrošina pats komersants un iegūtā enerģija tālāk tiek izmantota savas produkcijas ražošanai.
5% nodokli attiecinās arī uz enerģijas ražošanu no koksnes biomasas, ja vismaz 70% no enerģijas tālāk izmanto savai ražošanai, kā arī uz enerģiju, ko ražo no gāzes, ja to tālāk izmanto vismaz 5000 kvadrātmetru lielu siltumnīcu apsildīšanai.
Tomēr minēto papildu 5% likmju piemērošanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no EK, ka tas nekropļos ES iekšējo tirgu, jo mazākā likme ir piešķirta konkrētām ražotāju grupām.
Līdz laikam, kamēr tiks saņemts šāds saskaņojums, lauksaimniekiem paredzēto 5% likmi SEN likumā paredzēts piemērot tā saucamā de minimis atbalsta ietvaros. De minimis programma paredz, ka palīdzība, kuras apmērs trīs gadu laikā nepārsniedz 200 tūsktošus eiro, pirms tās piešķiršanas ar Eiropas Komisiju nav atsevišķi jāsaskaņo.
Tiesa, A. Kārkliņš vērš uzmanību uz to, ka, piemēram, viens ražotājs šo atbalstu var izmantot nepilna gada laikā un tad atklāts kļūst jautājums – kas notiks pārējā laikā un kāda likme tiks piemērota atlikušajos divos gados?
Par zemākās SEN likmes piemērošanu siltumnīcām un zemniekiem, kas enerģiju izmanto pašu vajadzībām, vienošanos ir panākušas Zemkopības, Ekonomikas un Finanšu ministrijas. Tādējādi arī nav domājams, ka sekos iebildumi no Ministru kabineta puses. Zemkopības ministrijas pārstāvji jau iepriekš Tautsaimniecības komisijai apliecināja, ka līdzšinējās sarunas ar Briseli ne par kādām iespējamām problēmām neliecina.
Ekonomikas ministrijā DB uzzināja, ka Ministru kabineta noteikumu projektam jāstājas spēkā 2014. gada 1. janvārī un patlaban to gatavo Zemkopības ministrija.
Savukārt Ekonomikas ministrija izstrādās reģistru, kurā redzama informācija, kāda subsidētās elektroenerģijas nodokļa likme kādam komersantam tiek piemērota. Pēc reģistra datiem AS Latvenergo un Valsts ieņēmumu dienests praktiski piemēros subsidētās elektroenerģijas nodokli.
Jāatgādina, ka ar Subsidētās elektroenerģijas nodokļa likuma palīdzību paredzēts mazināt obligātās iepirkuma komponentes ietekmi uz elektrības cenām patērētājiem.