Šobrīd visā pasaulē, tai skaitā arī Latvijā, uzziņu dienesti izjūt asu konkurenci ar interneta meklētājiem. Tomēr Lattelecom BPO Biznesa programmu vadītājs Dāks Klāve uzskata, ka interneta tehnoloģijas vēl ilgi nespēs pilnībā izkonkurēt uzziņu saņemšanu pa tālruni.
„Uzziņu dienestiem Eiropā, neskatoties uz milzīgo konkurenci ar interneta meklētājiem, tādiem kā Google un Yahoo, aktīvāk jāiesaistās interneta apgūšanā, piedāvājot unikālu un strukturētu saturu,” pārliecināts Uzziņu pakalpojumu sniedzēju asociācijas (Association for the Directory Information Industry – EIDQ) priekšsēdētājs Deivs Šovs (Dave Shaw). Šāds secinājums radās pēc ikgadējās EIDQ konferences, kuru šogad Rīgā no 29. līdz 31. oktobrim rīkoja Lattelecom grupas uzņēmums Lattelecom BPO un Uzziņu dienests 1188, informēja Lattelecom pārstāvis Deniss Kolosovs.
Ikgadējās EIDQ konferences nosaukums šogad bija Directory Assistance in a Web World un tā veltīta tādām aktualitātēm kā uzziņu pakalpojumu attīstība internetā, mobilajos tālruņos un citās elektroniskajās ierīcēs. D. Šovs uzvēra, ka jau daudzus gadus dienesti piedāvā saviem klientiem maksas informāciju pa tālruni, taču tagad nepieciešams konkurēt ar informācijas iegūšanu pasaules tīmeklī, kur „klients vairs nemaksā par informāciju, tāpēc ir jāmeklē jauni veidi, kā gūt peļņu”.
D. Šovs uzskata, ka šobrīd visā pasaulē uzziņu dienesti izjūt asu konkurenci ar interneta meklētājiem: „Pašreiz, ja kāds grib atrast, piemēram, viesnīcas adresi, tad visticamāk izmantos meklētāju. Tieši konkurence ar tiem ir lielākais izaicinājums, un uzziņu pakalpojumu sniedzējiem pa tālruni jāatrod ceļi, kā ar tiem sadzīvot”. Taču tajā pašā laikā viņš uzskata, ka lietotājiem jāsaņem vienādi kvalitatīva un pilnvērtīga informācija neatkarīgi no tā, kur viņš atrodas un kādu kanālu izmanto – tradicionālo tālruņu katalogu, maksas tālruni vai portālu. Tāpēc uzziņu pakalpojumu sniedzējiem ir jāpievērš lielāka uzmanība tam, lai arī viņu piedāvājums elektroniskajā vidē piesaistītu lietotāju uzmanību.
Jaunākie statistikas dati liecina, ka arī Latvijā uzziņu pakalpojumu tirgū interneta nozīme arvien palielinās. Tā, saskaņā ar jaunākajiem pētījumu kompānijas Gemius datiem, dienā Uzziņu dienesta 1188 mājas lapu www.1188.lv dienā apmeklē vidēji 32 000 lietotāju, mēnesī – 340 000. Apmeklējumu skaits ar katru mēnesi pieaug par 2-3%, un tas izskaidrojams gan ar interneta lietotāju skaita palielināšanos, gan iedzīvotāju vēlmi saņemt strukturētu informāciju.
Lattelecom BPO Biznesa programmu vadītājs Dāks Klāve uzskata, ka pašlaik arī Latvijā uzziņu pakalpojumu sniegšanā interneta vidē valda asa konkurence, jo klasificētu informācijas meklēšanu piedāvā vairāki portāli. Tomēr viņš ir pārliecināts, ka uzziņu pakalpojumu sniegšana elektroniskajā vidē strauji attīstīsies, paralēli saglabājoties arī uzziņu saņemšanai pa tālruni.
„Uzziņu pakalpojumu sniedzējiem ir plašas iespējas veiksmīgi darboties interneta vidē, tai skaitā sadarbojoties ar citiem interneta resursiem un piedāvājot lokalizētu, personalizētu, unikālu, strukturētu un kvalitatīvu saturu. Uzziņu pakalpojumu sniedzēju priekšrocība ir izveidotās datu bāzes un pieredze par uzņēmumiem, pakalpojumiem, lietotāju pieredzi, un citas datubāzes, kas tiek veidotas, izmantojot modernākās interneta tehnoloģijas. Uzziņu pakalpojumu attīstību un veiksmi tuvākajā nākotnē noteiks nevis tas, kāda informācija ir pieejama vai kurā kanālā tā ir pieejama, bet tas, cik ērti šo informāciju var meklēt,” saka D. Klāve. Viņš uzskata, ka interneta tehnoloģijas vēl ilgi nespēs pilnībā izkonkurēt uzziņu saņemšanu pa tālruni, kur ir iespēja uzdot papildjautājumus, saņemt palīdzību informācijas interpretēšanā un dalīties dzīves pieredzē.