Enerģētiskās kravas zūd, graudi vēl plusos, kopumā gaida kravu apjomu kritumu; Latvijas bankas sarežģī dzīvi tranzītnozares uzņēmumiem
Tā apkopojams Dienas Biznesa uzrunāto tranzītbiznesa spēlētāju un ekspertu teiktais par nozares status quo un to, kas varētu būt gaidāms nākotnē. Pirmo trīs mēnešu rādītāji neko labu gada griezumā nesola, kaut arī atsevišķiem jomas uzņēmumiem patlaban ir grūti prognozēt pārvadājumu vai pārkraušanas apjomus ilgāk nekā mēnesi uz priekšu.
Mēs jau droši vien būsim pēdējie, kas nosprāgs, bet vēl kādus 10 gadus izturēsim, ironizē kādas ārvalstu loģistikas kompānijas pārstāvis, komentējot tranzītbznesa perspektīvas Latvijā. Šī uzņēmuma viena no darbības jomām ir konteinerpārvadājumi pa dzelzceļu. Īstermiņā un vidējā termiņā šī segmenta perspektīvas nav ultraspīdošas, taču maizītei un sviestam pietiekot. Lielo apjomu kravas – ogles un naftas produkti ‒ gan izzudīšot, jo Krievija uz to arī strādā. Turpretī konteineru segmentā esot nianses, kuras nav pārvaramas ar masīvu naudas ieguldīšanu. DB jau rakstījis, ka šajā segmentā loģistikas ķēdē iesaistītās ir lielā mērā privātās, turklāt ne Krievijas kompānijas (piemēram, kuģniecības, kravu saņēmēji, nosūtītāji). Nozares eksperts atzīmē, ka zināmā mērā situāciju šajā segmentā varētu uzlabot Ķīnas kravu piesaiste, jo Baltkrievijas‒Polijas robežšķērsošanas punkts Brestā netiekot ar pieaugošajiem dzelzceļa kravu apjomiem galā. Taču pastāv arī risks, ka ģeopolitisko spēlīšu rezultātā viens zvans no Vašingtonas šo vēl īsti neuzsākto biznesu varētu aizklapēt.
Nozares spēlētājs piemin vēl kādu problēmu. Kaut arī šī ir rietumvalstu kapitāla loģistikas kompānija, jau pērn tai radušies sarežģījumi norēķināties ar klientiem NVS valstīs. Latvijas komercbanka atteikusies veikt pārskaitījumus ASV dolāros, iesakot veikt norēķinus eiro. Taču tranzītbiznesā NVS norēķini pamatā tiek veikti dolāros, līdz ar ko kompānijai bijušas problēmas veikt maksājumus klientiem gan Krievijā, gan Kazahstānā. Un Ķīnas klienti par eiro vispār negribot dzirdēt. «Šādā veidā tranzītu var piecās minūtēs nogremdēt,» bažījas eksperts.
Savukārt kāda ostu termināļa pārstāvis DB norādīja, ka nule kā nācies risināt problēmas ar bankām, kuras izvērtušas pastiprinātu cīņu ar t. s. čaulas kompānijām.
Visu rakstu Tranzītbizness sakož zobus lasiet 11. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.