Jaunākais izdevums

Aptaujā vairāk nekā trešdaļa respondentu atzina, ka ir samazinājuši transporta izmaksas. Piemēram, braucot uz darbu, ņem maksas pasažierus, nebrauc ar sabiedrisko transportu, bet iet ar kājām. Respondentu atbildes lielākoties sakrīt ar to, ko varam novērot ikdienā - uz ceļiem kļuvis mazāk automašīnu, bet «savairojušies» velosipēdisti.

Lai arī iedzīvotāji sākuši krasi ietaupīt, uzņēmēji lūko izmantot krīzes atvērtās durvis. Stipri jūtams iedzīvotāju pirktspējas samazinājums un gan mazumtirgotāji, gan viesnīcu un restorānu nozares pārstāvji paredz, ka situācija gada otrajā pusē vēl varētu pasliktināties.

Arī VID Akcīzes preču pārvaldes dati par akcīzes preču apriti liecina gan par to, ka «savelk» jostas, gan, iespējams, arī par nelegālā tirgus uzplaukumu. Tā, piemēram, neraugoties uz alkohola akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu, nodokļa ieņēmumi salīdzinājumā ar 2008. gada pirmajiem sešiem mēnešiem samazinājušies par 3 milj. Ls, bet realizācijai Latvijā novirzīto alkoholisko dzērienu kop¬apjoms bijis par 28 % mazāks nekā pērn. Nedaudz mazāk - tikai par 2 % kritušies degvielas akcīzes ieņēmumi.Kā vienu no iemesliem VID min nelegālā tirgus pieaugumu.

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aptauja: Cilvēki ar zemiem ienākumiem neienteresējas par 2.pensiju līmeņa rezultātiem

Žanete Hāka,11.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vislielāko interesi par sava pensijas 2. līmeņa uzkrājumu izrāda cilvēki, kuru ienākumu līmenis pārsniedz 800 eiro mēnesī. Tikmēr cilvēki ar zemākiem ienākumiem sava pensijas kapitāla uzkrāšanu biežāk atstāj novārtā, necenšoties ietekmēt tā pieaugumu, liecina pēc DNB bankas pasūtījuma veiktās aptaujas rezultāti.

Viena no iespējām, kas ļauj ikvienam sekot līdzi pensiju 2. līmeņa darbības rezultātiem, ir vietne manapensija.lv. Vaicājot, cik bieži šī iespēja izmantota, atklājies, ka visbiežāk (vienu reizi gadā vai biežāk) to dara iedzīvotāji ar ienākumiem virs 800 eiro mēnesī (31 %), kamēr no tiem, kam ienākumi ir līdz 600 eiro mēnesī, – 18 %. Atbildi, ka pensiju 2. līmeņa darbības rezultātiem nav sekojuši ne reizi vai vienu reizi pirms vairāk nekā pieciem gadiem, visbiežāk minēja iedzīvotāji grupā ar zemākajiem ienākumiem (67 %).

Ikviens Latvijas iedzīvotājs savu individuālo pensiju 2. līmeņa uzkrājumu var noskaidrot arī ar vietnes Latvija.lv palīdzību. Tomēr aptaujas dati atklāj, ka arī šo bezmaksas iespēju savā labā izmanto mazāk nekā puse aptaujas dalībnieku (39 %), kamēr 59 % atzinuši, ka to nedara nekad. Visbiežāk – vienu vai vairākas reizes gadā – savu individuālo pensijas 2. līmeņa uzkrājumu pārbauda vislabāk pelnošie aptaujas dalībnieki (800 un vairāk eiro mēnesī). Šajā grupā tā atbildējis katrs ceturtais respondents. Tikmēr atbildi „nekad” visbiežāk sniedza tie, kuri pelna līdz 600 eiro mēnesī (65 %).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunākajā DNB Latvijas barometra pētījumā, kas veikts Latvijas Republikas proklamēšanas gadadienas priekšvakarā, noskaidrots, ka vairāk nekā puse - 54% Latvijas iedzīvotāju - ir apmierināti ar dzīvi Latvijā, kamēr 41% atzinuši, ka ir neapmierināti.

Respondenti, raksturojot to, kāpēc ir apmierināti ar dzīvi Latvijā, visbiežāk norādījuši, ka te ir skaista vide, daba (72%). Salīdzinoši bieži minēti arī tādi iemesli kā laba ekoloģiskā situācija, tīra vide (52%), attīstīta kultūras dzīve (47%) un personiski iemesli (46%). Savukārt respondenti, kuri atbildēja, ka ir neapmierināti ar dzīvi Latvijā, visbiežāk to skaidroja ar vājām iespējām gūt pieņemamus ienākumus (70%), ar to, ka politiķi neņem vērā sabiedrības viedokli (55%), ir bezdarbs, grūti atrast darbu (51%) un pie varas ir nepiemēroti cilvēki (41%).

«Vairums cilvēku ir apmierināti ar dzīvi Latvijā, tomēr satraukumu no valsts politiskā viedokļa raisa fakts, ka apmierinājuma pamatā ir ģeogrāfiski, estētiski un ekoloģiski apsvērumi (patīk zaļā un skaistā daba), kamēr politiskā vide izvirzās pirmajā vietā, kad runa ir par netīkamajām iezīmēm. Par spīti pēdējā laikā pat konstitūcijas līmenī paceltajām diskusijām par nacionāliem jautājumiem vai atsevišķām privātās dzīves iezīmēm respondenti šīs problēmas neierindo starp būtiskākajām. Tas, iespējams, norāda, ka politiskais diskurss un publiskās cīņas ir ļoti tālas no pilsoņu ikdienas rūpēm un motivācijām un droši vien ir viens no iemesliem, kāpēc politiskais process tiek uzskatīts par nepatīkamu,» uzskata sociālantropologs Klāvs Sedlenieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kaut gan mileniāļus un Z paaudzi Covid-19 pandēmija skārusi smagi, viņi šo laiku uzskata par iespēju atjaunot spēkus un rīkoties, atklāj "Deloitte" aptauja*.

Gandrīz 30% Z paaudzes pārstāvju un teju ceturtdaļa mileniāļu norādīja, ka pandēmijas ietekmē ir vai nu zaudējuši darbu, vai arī bijuši spiesti izmantot bezalgas atvaļinājumu. Vien trešdaļa mileniāļu un 38% Z paaudzes pārstāvju apgalvoja, ka viņu nodarbinātības statuss un ienākumu līmenis nav mainījies. Tomēr krīze uz jaunākās paaudzes pārstāvjiem atstājusi arī pozitīvu ietekmi.

Stresa līmenis samazinās

Pirms pandēmijas 52% Z paaudzes respondentu un 50% mileniāļu valstīs, kuras tika aptaujātas divreiz (pirms pandēmijas un tās laikā), apgalvoja, ka stresu ikdienā izjūt visu vai lielāko daļu laika. Kā galvenie stresa avoti minēti ģimenes labklājība, ilgtermiņa finansiālā situācija un darba iespējas. Interesanti, ka pandēmijas laikā veiktajā aptaujā atklājies, ka abu paaudžu stresa līmenis nokrities par astoņiem procentpunktiem, iespējams, tādējādi apstiprinot, ka ikdienas tempa palēnināšanās samazinājusi kopējo stresa līmeni.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī brīža potenciālais mājokļa pircējs ir vīrietis ar augstāko izglītību un ienākumiem virs 600 eiro mēnesī, liecina DNB bankas pasūtītais pētījums, kas veikts ar mērķi uzzināt Latvijas iedzīvotāju tuvākā gada plānus saistībā ar jauna mājokļa iegādi.

Pētījums ļāvis atpazīt arī galvenās dzimuma, vecuma, dzīvesvietas un citas iezīmes, kas visraksturīgākās šā brīža potenciālajiem mājokļu pircējiem.

Vērtējot pēc tautības, aptuveni puse no tiem respondentiem, kuri tuvākā gada laikā gatavojas iegādāsies mājokli, ir latvieši, puse – cittautieši. Tāda pat situācija ir arī to respondentu vidū, kuriem šī iecere ir tikai vēlamo plānu līmenī. Potenciālie mājokļa pircēji lielākoties ir respondenti ar augstāko bakalaura izglītību. Savukārt tie, kas tikai vēl apsver šo iespēju, – respondenti ar augstāko bakalaura vai augstāko maģistra izglītību teju vienādā apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Maksājot rēķinus, prioritāte banku maksājumi; apsaimniekotāju rēķini 5.vietā

Lelde Petrāne,12.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maksājot rēķinus, cilvēki vispirms izvēlas maksāt kredītsaistības bankām. Rēķini par apsaimniekošanas un komunālajiem pakalpojumiem ierindojas tikai piektajā vietā, liecina Latvijas kredītbiroja Creditinfo Latvija klientu aptauja.

Turklāt 97% respondentu norāda, ka vēlas, lai turpmāk viņu kredītspējas izvērtēšanā ņemtu vērā ne tikai kavētos maksājumus (negatīvās ziņas), bet arī laikā veiktos maksājumus (pozitīvās ziņas), kas viņiem dotu priekšrocības nākotnē. Creditinfo Latvija aicina visus Latvijas iedzīvotājus iesaistīties aptaujā - izteikt savu viedokli Ministru Kabinetam, kurš tuvākajā laikā lems par šo jautājumu.

Respondenti atzīst, ka šobrīd, maksājot rēķinus, vienmēr laikā un kā pirmo veic kredītsaistību maksājumu bankai (indekss 1,01). Otrajā vietā – ar indeksu 0,58 – ierindojas maksājumi par elektrību un gāzi. Trešajā vietā (0,52) – seko telefonrēķina apmaksa. Ceturtajā vietā (0,5) – ierindojas regulārais ikmēneša maksājums par auto līzingu. Tikai piektajā vietā – ar indeksu 0,49 - seko namu apsaimniekotāju izrakstītie rēķini par apsaimniekošanas un komunālajiem pakalpojumiem. Sestajā vietā (0,49) ierindojas maksājumi nebanku kreditētājiem. Savukārt par vismazsvarīgākiem rēķiniem – kurus maksā kā pēdējos vai «tad, kad sanāk» – respondenti atzīst rēķinu par internetu (septītā vieta ar indeksu 0,46) un par televīziju (astotā vieta ar 0,38) samaksu, kā arī citus maksājumus (devītā vieta ar 0,29).

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Pētījums: Latvijas iedzīvotāji aktīvi iesaistās ēnu ekonomiku veicinošās aktivitātēs

Lelde Petrāne,01.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji Latvijā un Baltijas valstīs kopumā ar toleranci izturas pret sabiedrības iesaistīšanos ēnu ekonomiku veicinošās aktivitātēs un aktīvi iesaistās šādās aktivitātēs arī paši- tāds ir galvenais secinājums no nesen publiskotā pētījuma, kuru veica Lietuvas Brīvais tirgus institūts sadarbībā ar Dr. Arni Sauku (Rīgas Ekonomikas augstskola- SSE Riga), Dr. Friederich Schneider (Johannes Kepler Universitāte, Austrija) un zinātniskajām institūcijām no Igaunijas, Polijas, Baltkrievijas, kā arī Zviedrijas.

Kā uzsver viens no pētījuma līdzautoriem Dr. Arnis Sauka: «Šis pētījums apstiprina, ka ēnu ekonomika Latvijā ir ne tikai ļoti augsta, bet arī lielāka kā pārējās divās Baltijas valstīs. Tam par iemeslu, cita starpā, ir iedzīvotāju negatīvā attieksme pret valsts sniegtajiem pakalpojumiem kā arī augsti darbaspēka nodokļi.»

Komentējot pētījuma datus, līdzīgu viedokli attiecībā uz galvenajiem iemesliem salīdzinoši augstākām ēnu ekonomikas aktivitātēm Latvijas iedzīvotāju vidū pauž arī Johannes Kepler Universitātes (Austrija) profesors Dr. Friedrich Schneider: «... Baltijas valstu vidū tieši Latvijas iedzīvotāji ēnu ekonomiku akceptē visvairāk. Kā galvenais iemesls tam varētu būt tas, ka daudz izteiktāk kā iedzīvotāji Lietuvā un Igaunijā Latvijas iedzīvotāji atzīst, ka neredz jēgu maksāt nodokļus, jo valdības sniegtie pakalpojumi ir sliktas kvalitātes. Iedzīvotāji Latvijā ir arī izteikti neapmierinātāki ar lieliem algas nodokļiem, tāpēc izvēlas saņemt lielāku algu neoficiāli.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

62,7% iedzīvotāju rēķinus apmaksā uzreiz pēc algas saņemšanas

Žanete Hāka,09.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ne vienam vien Latvijas iedzīvotājam ikmēneša rēķinu summas nomaksa prasa būtisku daļu no ikmēneša ienākumiem. Lai rēķinu nomaksai atvēlētos līdzekļus nejauši neiztērētu un visu mēnesi nebūtu jādomā par rēķiniem, pēc DNB bankas pasūtījuma īstenotajā aptaujā atklāts, ka lielākā daļa jeb 62,7% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju rēķinus apmaksā uzreiz pēc algas saņemšanas mēneša pirmajā pusē.

Aptuveni katrs piektais (26,4%) respondents rēķinu apmaksu veic pakāpeniski visa mēneša garumā, bet 7% aptaujāto rēķinu apmaksu novilcina līdz mēneša beigām. Visapzinīgākie rēķinu apmaksā ir 18 līdz 24 gadus veci jaunieši – 75,5% šīs grupas aptaujāto norādījuši, ka rēķinu apmaksu veic līdz ar algas saņemšanu. Savukārt 46 līdz 55 gadus veci respondenti biežāk nekā citas vecuma grupas norādījuši, ka rēķinu apmaksu veic pakāpeniski visa mēneša garumā (katrs trešais) vai novilcina to līdz mēneša beigām (9,4%). Arī sievietes (65,9%) steidz rēķinus nomaksāt ātrāk nekā vīrieši (59,2%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Gandrīz katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs izmantojis kredītu Ziemassvētku dāvanu iegādei

Dienas Bizness,21.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Teju katrs desmitais aptaujātais Latvijas iedzīvotājs vismaz reizi Ziemassvētku dāvanu iegādei ir izmantojis kredītu, liecina pēc DNB bankas pasūtījuma veiktās aptaujas rezultāti.

Kā atzinusi lielākā daļa vai 78% respondentu, iegādājoties Ziemassvētku dāvanas saviem tuviniekiem, visbiežāk viņiem ir noteikts aptuvenais budžets dāvanu iegādei, un šīs summas ietvaros viņi arī izvēlas un iegādājas preces vai pakalpojums. 9,1% aptaujāto budžetu dāvanām plāno, jau ļoti savlaicīgi atliekot naudu - pat, ja gadās iegādāties kādu dārgāku dāvanu, decembra ģimenes budžets no tā necieš. Taču gandrīz katrs desmitais vai 9,3% no Latvijas iedzīvotājiem atzīst, ka ne vienmēr izdodas iekļauties pieejamajā budžetā un vismaz reizi ir nācies izmantot aizdevumu, lai iegādātos kārotās svētku dāvanas saviem tuviniekiem.

«42,4% aptaujas dalībnieku atklāja, ka ļausies Ziemassvētku iepirkšanās drudzim un dāvanas iegādāsies pēdējā brīdī. Nereti šis ir stresa pilns process - dāvanas nepieciešamas, neskatoties ne uz ko, tostarp uz cenu, jo nākamajā dienā jau ir Ziemassvētki, taču vairs nav palicis laika meklēt dažādas dāvanu alternatīvas. Tādēļ esam novērojuši, ka decembrī cilvēki biežāk izmanto arī karšu overdraftu sniegtās iespējas,» stāsta DNB bankas Privātpersonu un MVU kreditēšanas vadītājs Kaspars Anckalniņš. Viņš gan piebilst, ka nav svarīgi - tiek aizņemta maza vai lielāka summa, tas jādara atbildīgi, katram pašam kritiski izvērtējot, kādas būs iespējas aizdevumu atdot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Vairums iedzīvotāju negatīvi vērtē drošībai svarīgu uzņēmumu nonākšanu ārvalstu investoru īpašumā

Žanete Hāka,24.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā puse jeb 54,1% respondentu pauž pārliecību, ka jebkura Latvijai piederoša stratēģiski nozīmīga uzņēmuma nonākšana ārzemju īpašnieka rokās ir vērtējama negatīvi, liecina pētījumu kompānijas Latvijas Fakti oktobrī veiktās Latvijas iedzīvotāju aptaujas rezultāti.

Pretējās domās ir 33,3% Latvijas iedzīvotāju, un vēl 12,6% aptaujāto nespēj noformulēt savu viedokli.

Vairāk nekā puse aptaujāto par Latvijas drošībai svarīgāko Latvijas tautsaimniecības nozari uzskata lauksaimniecību un mežsaimniecību; otrajā vietā respondenti liek enerģētiku un energoapgādi; tai seko tādas nozares kā transports un loģistika, pārtikas ražošana, rūpniecība, kā arī komunikācija un sakari.

Visnegatīvāk pret Latvijai stratēģiski nozīmīgu uzņēmumu nonākšanu ārzemju īpašnieku rokās ir noskaņoti respondenti ar augstāko izglītību (62%). Parasti respondenti ar augstāko izglītību, vērtējot dažādus ar tautsaimniecību saistītus jautājumus, pauž liberālākus uzskatus un ir visumā labvēlīgāk noskaņoti pret ārvalstu investoriem. Iespējams, ka viņu viedokli iespaidojis jautājuma formulējumā ietvertais uzņēmuma raksturojums — Latvijai piederošs stratēģiski nozīmīgs uzņēmums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Aptauja: No kā Latvijas iedzīvotāji būtu gatavi atteikties pensijas vecumā

Lelde Petrāne,11.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja pensijas vecumā iedzīvotāji saņemtu tikai pusi no šībrīža ienākumiem, lielākā daļa no viņiem (43%) atteiktos no izklaidēm un kultūras pasākumu apmeklējumiem. Savukārt trešdaļa (32%) taupītu uz pārtikas un ikdienas patēriņa preču rēķina, liecina SEB bankas veiktās aptaujas rezultāti.

No izklaidēm un kultūras dzīves būtu gatavi atteikties respondenti, kuriem šobrīd ir no 40 līdz 60 gadiem. Savukārt taupīt uz pārtikas un ikdienas precēm plāno respondenti 30-60 gadu vecumā, un daudz retāk - jaunie cilvēki no 18 līdz 29 gadiem. Jaunieši kopumā ir optimistiskāki un negrasās ne no kā atteikties pensijas vecumā, jo ir pārliecināti, ka spēs sev nodrošināt cienīgas vecumdienas. Tāpat domā arī iedzīvotāji ar augstākiem (no 800 eiro mēnesī) ienākumiem – 41% no viņiem neplāno mainīt savu dzīvesveidu vecumdienās, jo savlaicīgi domā, kā nodrošināt sev pietiekamus līdzekļus pensijā.

Katrs piektais respondents varētu samazināt tēriņus, izvēloties citu, lētāku, dzīvesvietu - vairāk par to domā Pierīgā dzīvojošie respondenti. Savukārt rīdzinieki vecumā no 40 gadiem, lai taupītu līdzekļus, būtu gatavi atteikties no personiskā transporta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo divu mēnešu laikā Covid-19 ietekmes dēļ būtiski mainījies cilvēku dzīvesveids un līdz ar to arī ikdienas izdevumi.

"Luminor" bankas dati atklāj, ka Latvijas iedzīvotāji kopš marta sākuma savus ikdienas tēriņus kopumā samazinājuši par 34%.

Salīdzinot ar pārējām Baltijas valstīm, Latvijā iedzīvotāju izdevumu samazinājums ir vislielākais – Lietuvā tie ir 26%, bet Igaunijā 28%.

"Novērojumi liecina, ka krīzes situācijā cilvēki ir spējuši "savilkt jostas" un krasi samazināt ikdienas tēriņus teju visās kategorijās. Likumsakarīgi, ka, salīdzinot ar laiku pirms Covid-19 ierobežojumiem, visās trīs Baltijas valstīs visstraujāk jeb par 93-94% samazinājusies vidējā summa, ko cilvēki tērē par ceļošanu un atpūtu ārpus mājas. Tāpat ievērojami samazinājušies arī izdevumi par citām lietām, kas nav pirmās nepieciešamības preču vidū – apģērbs, transports un maltītes restorānos, par ko visu Baltijas valstu iedzīvotāji tagad tērē aptuveni par 60-70% mazāk naudas," saka Normunds Rudzītis, "Luminor"Privātpersonu segmenta vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanās startējušo partiju priekšvēlēšanu aģitācijas tēriņus un provizoriski iegūto EP deputātu mandātu skaitu, visdārgāk viena deputāta vieta izmaksājusi apvienībai «Attīstībai/Par!», bet vislētāk - nacionālajai apvienībai «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK), liecina aģentūras LETA veiktie aprēķini.

Saskaņā ar jaunāko informāciju, «Attīstībai/Par» priekšvēlēšanu aģitācijas tēriņos deklarējusi 150 199 eiro un provizoriski ieguvusi vienu deputāta mandātu. Līdz ar to viens iegūtais EP deputāta mandāts politiskajam spēkam izmaksājis 150 199 eiro. Savukārt VL-TB/LNNK aģitācijai tērējusi 54 708 eiro un provizoriski ieguvusi divus deputātu mandātus, kas attiecīgi ir 27 354 eiro par vienu mandātu.

Pēc «Attīstībai/Par!» otras lielākās izmaksas par vienu deputāta mandātu ir Latvijas Krievu savienībai (LKS), kas deklarējusi 110 165 eiro priekšvēlēšanu aģitācijas tēriņus un provizoriski ieguvusi vienu deputāta mandātu.

Trešās lielākās izmaksas par vienu mandātu bijušas «Saskaņai», kas deklarējusi 187 362 eiro priekšvēlēšanu aģitācijas tēriņus un provizoriski ieguvusi divus EP deputāta mandātus. Attiecīgi viens mandāts «Saskaņai» izmaksājis 93 681 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ikmēneša izdevumiem seko līdzi 93 % iedzīvotāju

,03.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd saviem ikmēneša izdevumiem līdzi seko 93 % iedzīvotāju, liecina Swedbank veiktais pētījums.

Rūpīgāk savu naudu plāno vīrieši – viņi biežāk nekā sievietes uzskaita gan savus ienākumus, gan izdevumus (42 % vīriešu un 30 % sieviešu). Savukārt sievietes biežāk nekā vīrieši norādījušas, ka saviem izdevumiem seko līdzi, taču īpašu uzskaiti neveic (45 % sieviešu pret 32 % vīriešu).

51 % aptaujāto iedzīvotāju norādījuši, ka saviem izdevumiem seko līdzi internetbankā. Nākamā populārākā metode izdevumu uzskaitei ir visu tēriņu pierakstīšana – to izmanto 25 % aptaujāto. 21 % respondentu norādījis, ka veic izdevumu uzskaiti, krājot pirkumu čekus.

Pētījums rāda, ka savu izdevumu kontrolēšanai iedzīvotāji mēdz izmantot arī visai radošus risinājumus – piemēram, sadala naudu pa vairākiem makiem, seko līdzi izdevumiem, rēķinot atlikumu, vai arī tērē naudu norēķinoties tikai ar elektronisko maksājumu karti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pētījums: sievietes biežāk nekā vīrieši atturas no kaitīgiem ieradumiem

Jānis Rancāns,26.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai uzturētu sevi veselīgā un labā formā, sievietes biežāk nekā vīrieši atturas no kaitīgiem ieradumiem (nesmēķē, mēreni lieto alkoholu), turklāt retāk nekā vīrieši uzskata, ka glāze sarkanvīna dienā ir ieteicama un nekaitē veselībai, secināts jaunākajā DNB Latvijas barometra pētījumā.

Savukārt vīrieši ievērojami biežāk veselīgu dzīvesveidu saista ar fiziskām aktivitātēm.

Sievietes daudz biežāk nekā vīrieši norādījušas, ka cenšas lietot pareizu uzturu un iespējami ekoloģiski tīru produkciju, lai uzturētu sevi veselīgā un labā formā. Atšķirībā no vīriešiem, sievietes daudz rūpīgāk seko līdzi savam veselības stāvoklim un biežāk atturas no kaitīgiem ieradumiem.

Tikmēr vīrieši biežāk nekā sievietes regulāri nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm, tomēr kopumā šis ir vienīgais veselīga dzīvesveida faktors, kuru vīrieši ievēro daudz nopietnāk nekā sievietes, secināts pētījumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

50% iedzīvotāju atbalsta elektroenerģijas tirgus atvēršanu

Žanete Hāka,25.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

50% Latvijas iedzīvotāju atbalsta elektroenerģijas tirgus pilnīgu atvēršanu, paužot gatavību izvērtēt elektroenerģijas tirgotāju piedāvājumu atbilstību saviem elektrības lietošanas paradumiem un izvēlēties sev izdevīgāko piedāvājumu, liecina SKDS aptaujas rezultāti.

Elektroenerģijas tirgus atvēršanu neatbalsta 17% Latvijas iedzīvotāju, 13% - drīzāk neatbalsta, savukārt 20% respondentu nav viedokļa šajā jautājumā.

Aptaujas laikā kopumā visās sociāldemogrāfiskajās grupās vērojams līdzīgs atbalsts elektroenerģijas tirgus atvēršanai, tomēr lielāks atbalsts vērojams respondentu vidū vecuma grupā no 25–34 gadiem, ar augstāko izglītību, augstākiem ienākumiem un Rīgā dzīvojošajiem.

Analizējot respondentu viedokli pēc nodarbošanās, secināms, ka lielāks atbalsts elektroenerģijas tirgus atvēršanai vērojams starp publiskajā sektorā strādājošajiem – 55% gadījumu, privātajā sektorā strādājošie – 54% gadījumu, savukārt nestrādājošo respondentu vidū ir vērojams vismazākais atbalsts – 42% gadījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Iegādājas uzņēmumus nolūkā transformēt esošo biznesu

Raimonds Dauksts, Darījumu un Vadības konsultāciju nodaļas direktors, PwC Latvija,26.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz ārkārtējām tirgus svārstībām, pandēmiju, ģeopolitiskajiem nemieriem un tehnoloģisko paātrinājumu, pēdējo trīs gadu laikā ir bijis vēsturiski augsts uzņēmumu apvienošanas vai iegādes darījumu (M&A) apjoms.

PwC veidotā 2023. gada M&A integrācijas aptauja* (aptaujāti 232 augstākā līmeņa vadītāji no “Fortune 1000” uzņēmumiem) liecina, ka kopumā M&A darījumi kļūst veiksmīgāki. Tai pat laikā, gandrīz visi aptaujātie uzņēmēji norāda uz pilnveides iespējām gan iegādātā uzņēmuma integrācijas procesā, gan sava uzņēmuma transformācijā.

Transformācija kā jauna iespēja

Būtiski pieaug tieši pircēju (nevis iegādājamo uzņēmumu) pārveidojošo darījumu skaits. 2022. gada aptaujas respondenti trīs gadu laikā saskārušies ar tikpat lielām pārmaiņām, kādas piedzīvotas iepriekšējos 15 gados kopā. Uz paplašināšanos vērstā politika un nepieredzētā ģeopolitiskā ietekme mainīja darījumu apjomu un veidu – tie kļuva apjomīgāki, drosmīgāki un riskantāki. Šajā kontekstā, aptuveni puse no visiem darījumiem bija vērsta uz pilnīgi jaunu tirgu, kanālu, produktu vai tehnoloģiju iegādi, kas būtiski mainīja pircēja operacionālās darbības modeli. Tai pat laikā, pircējam līdzīgu (piemēram, nozares konkurentu) vai būtiski mazāku uzņēmumu iegāde būtiski samazinājās.Tas noteikti nav pārsteigums, bet tieši uzņēmumiem ar vislielāko institucionālo un vadības M&A pieredzi ir vislielākās izredzes gūt panākumus, realizējot jaunus darījumus. Īpaši tas attiecas uz veiksmīgajiem M&A uzņēmumiem, no kuriem 75% bija iepriekšēja pieredze ar transformējoša rakstura M&A darījumiem (pārējiem uzņēmumiem šāda pieredze bija tikai 43%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gada laikā vide kļuvusi velosipēdistiem draudzīgāka, īpaši uzlabojoties situācijai velotūrisma nozarē – tā uzskata 82% tirdzniecības centra Galleria Riga aptaujāto.

Tajā pašā laikā 17% respondentu uzskata, ka velosipēdistiem draudzīgas vides sakarā gada laikā nekas būtiski nav mainījies, tomēr neviens no aptaujātajiem nav norādījis, ka situācija būtu pasliktinājusies.

Respondenti īpaši slavējuši velotūrisma attīstību, novērtējot to ar gandrīz maksimālo punktu skaitu. Savukārt situāciju par velosipēdu novietņu skaitu un drošumu, kā arī veloceliņu skaitu un seguma kvalitāti aptaujas dalībnieki novērtēja kā viduvēju.

Situāciju par velosipēdu zādzību skaitu aptaujas dalībnieki novērtēja drīzāk kā sliktu, liecina viektais pētījums. To apliecina arī statistika – 2011. gadā Rīgas reģionā tika nozagti 1442 divriteņi. Tāpat arī drīzāk kā sliktu aptaujas dalībnieki novērtēja velosipēdistu drošību satiksmē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā veiktais pētījums atklāj, ka latvieši par savām nākotnes finansēm ir optimistiskāki nekā igauņi vai lietuvieši – 41% no Latvijā aptaujātajiem iedzīvotājiem uzskata, ka viņu finansiālā situācija uzlabosies turpmākajos divos gados, ziņo tirgus izpētes kompānija Kantar Emor.

Igaunijas un Lietuvas iedzīvotāju prognozes par to, ka viņu finansiālā situācija nākotnē uzlabosies, būtiski neatšķiras – Igaunijā 37% ir noskaņoti optimistiski, savukārt Lietuvā 32%. Kantar Emor veiktajā aptaujā respondenti no visām trim Baltijas valstīm salīdzināja savus pašreizējos ekonomiskos apstākļus ar situāciju pirms gada, un aptuveni 30% no aptaujātajiem visās valstīs konstatēja, ka viņu situācija ir uzlabojusies. Progresu vairāk izjūt jauni cilvēki ar augstāku izglītības līmeni un lielākiem ienākumiem.

Kantar Emor pētījumu eksperts Aivars Voogs norāda, ka viedokļi ievērojami atšķiras jautājumā par to, vai pēdējā gada laikā ekonomiskā situācija ir pasliktinājusies. «Latvijā situācijas pasliktināšanos atzina 26% respondentu, Lietuvā – 28%, Igaunijā – 20% aptaujāto,» atklāj pētījumu eksperts. «Tajā pašā laikā 44% Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka viņu situācija nav mainījusies – tas ir vairāk nekā Lietuvā, bet mazāk nekā Igaunijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrības integrācijas fonda (SIF) šoruden veiktā Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju aptauja par dzimumu līdztiesības situāciju Latvijā un tās dinamiku pēdējo 13 gadu laikā apliecina, ka stereotipu maiņa par dzimumu līdzvērtību praksē notiek lēni. Lai arī vairāk kā puse (65%) aptaujāto Latvijas iedzīvotāju prasības darbavietās pret sievietēm un vīriešiem atzīst kā līdzvērtīgas, joprojām būtiska sabiedrības daļa uzskata, ka darba tirgū vīrietim ir izdevīgākas pozīcijas un lielākas iespējas nekā sievietei. Stereotipi, ar kuriem visvairāk tiek sasaistīta nevienlīdzīga attieksme, ir atalgojuma samērs par vienāda apjoma un satura darbu, kā arī sociālo lomu un pienākumu sadale ģimenē.

Vienlaikus interesanti – salīdzinot ar 2001. gada aptauju, gandrīz divkārt pieaudzis to respondentu skaits, kuri uzskata, ka ar lielākiem tiesību ierobežojumiem vairāk saskaras vīrieši – no 3,6% 2001. gadā līdz 6,5% šā gada aptaujā. Turklāt šādu uzskatu pauduši gan aptaujātie vīrieši, gan arī sievietes. Savā ziņā tas varētu būt labs signāls tam, ka dzimumu līdztiesības jomā Latvijā, lai arī ļoti lēni, tomēr sāk samazināties atšķirība starp vīriešu un sieviešu tiesībām. Vienlaikus – tas vairāk varētu liecināt par to, ka sabiedrība īsti negrib pieņemt situāciju, kad sieviešu loma darba tirgū un sadzīvē kopumā kļūst līdzvērtīga vīriešu lomai, jo pārējie aptaujas dati diezgan krasi iezīmē atšķirību starp vīriešu un sieviešu iespējām mūsu sabiedrībā – vēl joprojām par sliktu sievietēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Baltijas lielāko uzņēmumu Top50 reitingā Latvijas uzņēmums - peļņas līderis

Db.lv,13.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskās risku pārvaldības kompānijas “Coface” publicētajā Baltijas lielāko uzņēmumu Top50 reitingā šogad iekļauti 26 uzņēmumi no Lietuvas, 16 no Igaunijas un tikai astoņi no Latvijas.

Lai arī mūsu valsts uzņēmumu pārstāvniecība reitingā ir pieticīga, pelnošākā kompānija no visām reitingā iekļautajām ir tieši no Latvijas – “Latvenergo”. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, Latvijas uzņēmumu skaits reitingā pieaudzis no sešiem līdz astoņiem. Kopumā Latvijas uzņēmumi nodrošina 11,46% no reitingā iekļauto uzņēmumu kopējā apgrozījuma un 25,2% no peļņas.

Baltijas Top50 uzņēmumu kopējais apgrozījums 2023. gadā sasniedza teju 69,7 miljardus eiro, bet peļņa – 2,8 miljardus eiro. Pirmās piecas vietas šī gada reitingā ieņem Lietuvas uzņēmumi, pirmajā desmitniekā iekļuvuši arī divi Igaunijas un viens Latvijas uzņēmums.

Par Top50 reitinga līderi kļuva mazumtirdzniecības un aptieku tīklu pārvaldītājs “Vilniaus prekyba”, kura apgrozījums pieaudzis līdz teju 7,7 miljardiem eiro, bet peļņa – par 38%, sasniedzot teju 287 miljonus eiro. Otrajā vietā ierindojas enerģētikas uzņēmums “Orlen Lietuva”, kura peļņa pērn pieauga par iespaidīgiem 260%, sasniedzot 294 miljonus eiro. Trešajā vietā ir mazumtirdzniecības tīkla uzņēmumu grupa “Maxima grupė”, kuras apgrozījums pieaudzis līdz 5,8 miljardiem eiro, bet peļņa par 76,9%, sasniedzot 184 miljonus eiro. Ceturtie topā ir Lietuvas enerģētikas uzņēmumu grupas mātes uzņēmumam “Ignitis grupė", bet piektie - Lietuvas tirdzniecības uzņēmums “Maxima LT”.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

80,2% iedzīvotāju uzskata, ka galvenajam finansiālā atbalsta sniedzējam vecumdienās jābūt valstij

Žanete Hāka,22.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šī gada 1.janvāra Latvijas likumdošanā noteiktais pensijas vecums ir 62 gadi un 9 mēneši, tomēr dažkārt seniori turpina darbu arī pensijas vecumā. 86,3% iedzīvotāju uzskata, ka biežākais iemesls pensionēšanās atlikšanai ir nepietiekams pensijas uzkrājums, liecina pēc DNB bankas pasūtījuma īstenotās aptaujas dati.

Vienlaikus tikai 15,8% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka pensijas uzkrājuma veidošana ir ne tikai valsts, bet arī individuāla atbildība.

80,2% aptaujāto pauž pārliecinošu viedokli, ka galvenajam finansiālā atbalsta sniedzējam vecumdienās jābūt valstij. Valsts lomu pensiju kapitāla veidošanā kā būtiskāku saredz sievietes (87,1%, vīrieši – 72,6%), savukārt viedokli, ka katram pašam jāuzņemas atbildība par savu finansiālo drošību, vīrieši pauduši divas reizes biežāk nekā sievietes – attiecīgi katrs piektais vīrietis un katra desmitā sieviete. Itin neliela daļa – 2% norādījuši, ka galvenās rūpes par seniora finansiālo drošību vecumā jāuzņemas pensionāru bērniem un mazbērniem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Aptauja: dārzeņus ikdienā lieto mazāk

Sandra Dieziņa,31.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā puse jeb 52% Latvijas iedzīvotāju dārzeņu iegādei ik nedēļu atvēl ne vairāk kā četrus latus.

Par to liecina veikalu tīkla Maxima veiktās aptaujas rezultāti. Jaunākie dati rāda, ka ceturtā daļa aptaujas dalībnieku dārzeņus iegādājas četru līdz sešu latu robežās, savukārt vairāk par sešiem latiem dārzeņu iegādei ik nedēļu atvēl 22% respondentu. Ņemot vērā to, ka pavasarī iedzīvotāji pārsvarā iegādājas siltumnīcās audzētos dārzeņus, kas ir dārgāki un atšķiras no rudenī pieejamās ražas gan cenas, gan sortimenta ziņā, šopavasar par 11 procentpunktiem sarucis to iedzīvotāju īpatsvars, kuri dārzeņus uzturā lieto katru dienu, – ja pērn tādi bija 72%, tad šogad dārzeņus savā ikdienas ēdienkartē iekļauj 61% respondentu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kā kreditēšanas tendences vērtē uzņēmumi un kā - bankas?

Žanete Hāka,05.01.2018

1. attēls. MVU pieprasījums pēc kredītiem banku un uzņēmumu vērtējumā

(par pieprasījuma pieaugumu ziņojošo banku neto skaits un par finansējuma vajadzību pieaugumu ziņojošo uzņēmumu neto skaits, %)

Piezīmes:

1 – vidēji 1. un 2. gada ceturksnī;

2 – līdz 2014. gadam ir pieejami dati par banku vērtējumu par uzņēmumu pieprasījumu kopumā, neizdalot MVU sektoru;

3 – vidēji banku kredītiem un banku kredītlīnijām, overdraftiem, kredītkartēm 1. pusgadā;

4 – aptaujas dati par uzņēmumu finansējuma pieejamību publicēti par 2009., 2011. un 2013. - 2017. gadu Eiropas Komisijas mājas lapā.

Datu avots: Latvijas Bankas dati, Eiropas Komisijas mājas lapa, autora aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās spēcīga tautsaimniecības attīstība nav iedomājama bez finanšu sektora līdzdalības. Lai tautsaimniecība varētu sekmīgi attīstīties, uzņēmumiem, jo īpaši maziem un vidējiem (MVU), nepieciešamas ārējais finansējums. Lai gan pieejami dažādi alternatīvi finansējuma avoti, Latvijā ierastākā uzņēmumu finansējuma forma ir banku kredīti, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Vija Mičūne.

Latvijā uzņēmumu kreditēšana pēdējo gadu laikā pakāpeniski atkopjas, taču vienmēr var vēlēties ko labāku. Tajā pašā laikā vairākās eiro zonas valstīs uzņēmumu kredītu procentu likmes ir zemākas un kredītu atlikuma pieaugums straujāks. Kas nosaka Latvijas uzņēmumu kreditēšana attīstības tendences?

Vairāki avoti sniedz atbildi uz jautājumiem par uzņēmumu kredītu pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī tos iespaidojošiem faktoriem. Viens no šādiem avotiem ir eiro zonas banku kreditēšanas aptauja, kurā sniegts banku viedoklis par dažādiem kredītu veidiem, tostarp aizdevumiem uzņēmumiem. Eiro zonas bankas jau kopš 2003. gada katru ceturksni novērtē uzņēmumu kredītu piedāvājuma un pieprasījuma pārmaiņu virzienu un relatīvo lielumu, kā arī šīs pārmaiņas ietekmējošus faktorus [1]. Raksturojot kredītu standartus, kā arī piedāvājumu, bankas sniedz viedokli arī par kredītiem MVU.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Investori vēl gadu prognozē lejupslīdi nekustamā īpašuma tirgū Baltijā

Ingrīda Drazdovska,29.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstu nekustamā īpašuma tirgus ir tuvu zemākajam punktam, izriet no Colliers International veiktā Globālā investoru noskaņojuma pētījuma 2010.

Tas veikts, izmantojot t.s. globālajā īpašumu tirgus pulksteni, kur tirgus cikli pielīdzināti pulksteņa ciparnīcas gaitai. Pulkstenis iedala tirgus ciklus laika posmos: 12:00 nozīmē tirgus aktivitāšu augstāko punktu, bet 6:00 – zemāko punktu. Katrs sešu stundu laika intervāls starp šiem laikiem apzīmē augšupeju (no 6:00 līdz 12:00), vai lejupslīdi (no 12:00 līdz 6:00).

Respondenti no Baltijas valstīm norādījuši, ka tirgus ir tuvu zemākajai atzīmei (plkst. 5:00), bet prognozēja tirgus atveseļošanos starp plkst. 7:00 un 8:00. Respondenti prognozē lejupslīdošas tendences turpinājumu Baltijas valstu tirgū nākamos 12 mēnešus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Iedzīvotāji par populārākajiem zīmoliem ārzemēs uzskata Laimu un Rīgas Melno balzamu

Dienas Bizness,29.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji par populārākajiem pašmāju zīmoliem ārvalstīs uzskata saldumus Laima un alkoholisko dzērienu Rīgas Melnais balzams, bet par galveno Latvijas uzņēmēju priekšrocību eksporta tirgos dēvē produktu un pakalpojumu kvalitāti.

Tā secināts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) veiktajā iedzīvotāju aptaujā par Latvijas eksportu un eksportējošajiem uzņēmumiem. Aptaujas ietvaros respondenti tika aicināti atbildēt uz jautājumiem saistībā ar Latvijas eksporta ģeogrāfiju, nosaukt lielākos valsts eksportētājus, nozīmīgākās eksporta nozares utt. Respondentiem lūgts izteikt arī viedokli par populārākajiem Latvijas zīmoliem ārvalstīs, Latvijas uzņēmēju priekšrocībām eksporta tirgos un potenciāli eksportspējīgākajām nozarēm.

Par absolūti populārāko Latvijas zīmolu ārvalstīs aptaujātie uzskata Laimu, kuru norādījusi vairāk nekā puse respondentu (54%). Vēl pie populārākajiem zīmoliem nosaukti: Rīgas Melnais balzams (33,5%), Lauma (9,5%), Grindeks (8,1%), Dzintars (8,1%) un Aldaris (7,1%).

Komentāri

Pievienot komentāru