Latvijas iedzīvotāji par populārākajiem pašmāju zīmoliem ārvalstīs uzskata saldumus Laima un alkoholisko dzērienu Rīgas Melnais balzams, bet par galveno Latvijas uzņēmēju priekšrocību eksporta tirgos dēvē produktu un pakalpojumu kvalitāti.
Tā secināts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) veiktajā iedzīvotāju aptaujā par Latvijas eksportu un eksportējošajiem uzņēmumiem. Aptaujas ietvaros respondenti tika aicināti atbildēt uz jautājumiem saistībā ar Latvijas eksporta ģeogrāfiju, nosaukt lielākos valsts eksportētājus, nozīmīgākās eksporta nozares utt. Respondentiem lūgts izteikt arī viedokli par populārākajiem Latvijas zīmoliem ārvalstīs, Latvijas uzņēmēju priekšrocībām eksporta tirgos un potenciāli eksportspējīgākajām nozarēm.
Par absolūti populārāko Latvijas zīmolu ārvalstīs aptaujātie uzskata Laimu, kuru norādījusi vairāk nekā puse respondentu (54%). Vēl pie populārākajiem zīmoliem nosaukti: Rīgas Melnais balzams (33,5%), Lauma (9,5%), Grindeks (8,1%), Dzintars (8,1%) un Aldaris (7,1%).
Latvijas lielāko eksportētāju vidū visbiežāk aptaujātie minējuši a/s Latvijas Finieris (35,1%), a/s Grindeks (20,5%) un a/s Liepājas Metalurgs. Saskaņā ar eksporta datiem šie uzņēmumi tiešām ir lielāko eksportējošo uzņēmumu vidū, kuru eksporta apgrozījums pārsniedz 50 miljonus eiro, norāda LIAA. Vienlaikus liels skaits respondentu uzskata, ka starp lielākajiem eksportētājiem ierindojami arī tādi uzņēmumi kā a/s Laima (34,3%), a/s Latvijas Balzams (27,6%), SIA Rīgas Piensaimnieks (11%) un a/s Aldaris (9,5%).
Lūgti atzīmēt Latvijas uzņēmumu galveno priekšrocību eksporta tirgos, respondenti visbiežāk (26%) norādījuši uz Latvijas produktu un pakalpojumu kvalitāti. 19% globālās konkurences cīņā par Latvijas uzņēmumu galveno priekšrocību nosaukuši produktu ekoloģiskās īpašības, 18% – izdevīgo ģeogrāfisko novietojumu, bet 16% izcēluši Latvijas uzņēmēju elastību jeb spēju pielāgoties dažādām tirgus situācijām.
Savukārt tikai 11% aptaujāto uzskata, ka Latvijas uzņēmumu galvenā priekšrocība ir cena. Tikmēr Latvijas uzņēmēju pārdošanas spējas un klientu servisa kvalitāti kā priekšrocību atzīmējuši tikai 0,4% respondentu. Arī valsts tēlu kā priekšrocību norādījuši tikai 0,8% aptaujāto.
Pētījuma rezultāti liecina, ka respondenti bijuši visai pieticīgi vērtējumos par Latvijas ārējo tirdzniecību. Lūgti nosaukt, uz cik pasaules valstīm Latvijas uzņēmumi eksportē savus produktus un pakalpojumus, vairāk nekā ceturtā daļa respondentu atzīmējusi 31-60 valstis, 19% respondentu uzskata, ka mūsu ražojumi un pakalpojumi pieejami tikai 1-30 valstīs, tikai 1% gadījumu atbildes bijušas vistuvāk reālajam valstu skaitam – 176. Lielākā daļa aptaujāto (37,6%) arī uzskata, ka Latvijas galvenais eksporta tirgus ir Krievija, otrajā vietā ierindojusies Lielbritānija, kuru norādījuši 35,6% aptaujāto. Savukārt Lietuvu, kas pēc statistikas datiem ir mūsu lielākais eksporta partneris, atzīmējuši vien 11,8% aptaujas respondentu.