Kurzemes apgabaltiesa piektdien noraidīja Norvēģijas investora Rixport prasību pret starptautisko lidostu Rīga par gandrīz 24 miljonu eiro zaudējumu piedziņu, apmierinot atbildētāja pretprasību par 3,704 miljonu eiro piedziņu no Rixport, aģentūrai BNS pastāstīja tiesas pārstāve Marika Jankovska.
Lidostas Rīga pārstāvis zvērināts advokāts Uģis Zeltiņš aģentūrai BNS pastāstīja, ka pretprasība tika iesniegta par Rixport nesamaksātiem rēķiniem. Šo nesamaksāto rēķinu pamatparāda summa veidoja 3,228 miljonus eiro un līgumsods ir 476,13 tūkstoši eiro.
Viņš paskaidroja, ka Rixport nebija norēķinājies par tā saukto zemes infrastruktūras maksu, nomas maksu, kā arī nekustamā īpašuma nodokli.
Rēķini par kuriem Rixport nav norēķinājies, izrakstīti laika periodā no 2007.gada 28.novembra līdz pērnā gada 16.maijam.
«2007.gadā ir tikai viens rēķins, līgumisku nianšu dēļ šis arīdzan ir pie nesamaksātiem rēķiniem, bet principiāli un tā patstāvīgi Rixport pārtrauca maksāt 2012.gadā. Un visi pārējie rēķini izrakstīti laika periodā no 2012.gada 31.jūlija līdz (..) 2014.gada 16.maijam,» Zeltiņš atzīmēja.
Ar Rixport pārstāvi zvērinātu advokāti Agnesi Medni, lai noskaidrotu, va Rixport atzīst iesniegto pretprasību, kā arī, vai pārsūdzēs Kurzemes apgabaltiesas spriedumu, aģentūrai BNS pagaidām nav izdevies sazināties.
Tomēr, kā atzīmēja Zeltiņš: «Rixport pozīcija bija tāda, ka viņi uztur argumentāciju par savu prasību un viņi sacīja, ja prasība tiek apmierināta, no tā automātiski izriet, ka jānoraida pretprasība».
Pilns tiesas spriedums būs pieejams 31.martā.
Medne aģentūrai BNS iepriekš skaidroja, ka strīds starp Rixport un lidostu Rīga saistīts ar teritorijas attīstīšanu ap lidostu.
«Kopš 2006.un 2007.gada Rixport ir mēģinājusi attīstīt zemi ap lidostu, bet tas nav bijis iespējams, jo nepārtraukti mainījušies plāni, prasības un noteikumi. Saistībā ar konkrēto strīdu ir noticis acīmredzams līguma pārkāpums, kas Rixport un tā īpašniekiem izmaksājis daudz naudas. [..] Tajā pašā laikā starptautiskā lidosta Rīga ir prasījusi nomas maksu un maksājumus, kas saistīti ar infrastruktūru, kā arī palielinājusi maksājumus par nomu. Rixport cerēja, ka šī situācija tiks atrisināta, bet, tā kā tas nav noticis, nav citas iespējas kā tiesāties,» teica Medne.
Viņa piebilda, ka Rixport lūdz tiesu piedzīt no starptautiskās lidostas Rīga tai samaksāto naudu, kā arī procentus un zaudējumus par negūto peļņu.
Vienlaikus Medne atzīmēja, ka Rixport ir bijis un joprojām ir gatavs apspriest saprātīgus risinājumus strīda atrisināšanai ārpus tiesas ceļā. «Diemžēl, lidosta līdz šim nav bijusi ieinteresēta attiecībā uz šādu strīda atrisinājumu, tāpēc tagad notiek tiesvedība un gatavošanās starptautiskajai šķīrējtiesai,» viņa sacīja.
Aģentūra BNS jau rakstīja, ka Rixport plānoja veidot vērienīgu biznesa parku pie lidostas. Sākotnēji bija paredzēts, ka ilgtermiņā projekta investīcijas sasniegs pusmiljardu eiro, un projektu bija paredzēts pabeigt līdz 2020.gadam, taču 2010.gadā kompānija informēja, ka saistībā ar finanšu krīzi atliek pirmās biroja ēkas celtniecību.
Lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Andris Liepiņš intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service iepriekš sacīja, ka minētajā strīdā abas puses līdz šim nav mēģinājušas rast optimālākos risinājumus. «Situāciju šajās sarunās ir grūti raksturot kā normālu. Abas puses nav mēģinājušas meklēt optimālos risinājumus,» viņš teica.
Liepiņš arī atzina - izskatās, ka Rixport īpašnieki vairāk sliecas darbību Latvijā beigt, nevis attīstīt projektu. «Es nevaru runāt viņu vārdā. Ir arī skaidrs, ka viņu īpašnieki iepriekš nav novērtējuši visu situāciju un, iespējams, šis projekts iepriekš netika pietiekami vadīts no pašu īpašnieku puses. Izskatās, ka viņi savas pozīcijas Latvijā drīzāk grib slēgt, nevis attīstīt projektu,» teica lidostas vadītājs.
Starptautiskā lidosta Rīga ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs.