Fasētas svaigas maizes patēriņš Baltijā pamazām samazinās, savukārt saldētas maizes apjomi aug, līdz ar to jau tuvākajā laikā Lietuvas maizes ražotājs Fazer Lietuva UAB startēs šajā nišā.
Tā intervijā Dienas Bizness atklāj Fazer Lietuva UAB vadītājs un Baltijas organizācijas Fazer Bakery Baltic ģenerāldirektors Mindaugs Snarskis (Mindaugas Snarskis). Lietuvā Somijas uzņēmums Fazer nostiprinājās, 2001. gadā nopērkot maizes ceptuvi Gardėsis, kas dibināta 1995. gadā. 2001. gadā Fazer iegādājās arī Latvijas uzņēmumu Ogres maiznieks. Iepriekš Fazer Baltijā bija pazīstams kā saldumu zīmols.
Fazer ir starptautisks ģimenes uzņēmums no Somijas, kurš ražo un tirgo saldumus, maizi, kā arī nodrošina ēdināšanas pakalpojumus.
Izteikti sīva konkurence
Šobrīd Fazer Lithuania strādā 202 darbinieki. Fazer maizes ceptuvē Kauņā tiek izmantots samērā daudz roku darba. «Tas nozīmē, ka darbs ir sarežģītāks un grūtāks, taču tajā pašā laikā produktu ražošanā tas ļauj būt elastīgākiem un galu galā gūt labus rezultātus,» spriež M. Snarskis. Viņš lepojas, ka Fazer ražotā rudzu maize ar piedevām esot tirgus līderis Lietuvā, savukārt tradicionālā rudzu maize un tostermaize, kas Lietuvā nonāk no Ogres ceptuves Latvijā, esot otrajā vietā tirgū. Vaicāts par to, cik daudz uzņēmums eksportē, M. Snarskis uzsver, ka svaiga maize ir lokāls produkts, tāpēc uzņēmums galvenokārt fokusējas uz vietējo tirgu. «Mums ir t.s. iekšējais eksports Fazer grupas ietvaros, bet tas netiek uzskatīts par «tīru» eksportu. Mums ir neliels eksports uz Angliju, Īriju, pat ASV, kur dzīvo daudz lietuviešu, bet šie apjomi nav pārāk lieli,» viņš saka.
Ar lielāku vērtību
Runājot par tirgus izmaiņām, M. Snarskis stāsta, ka klasiskās klaipu baltmaizes patēriņš samazinās, un šajā segmentā uzņēmums arī neesot īpaši spēcīgs. Tā vietā kompānija fokusējas uz tiem segmentiem, kur pieaug pieprasījums un kur ir lielāka pievienotā vērtība. «Tradicionālās kviešu un rudzu maizes patēriņš kopumā samazinās, bet maizi ar dažādām veselīgām piedevām, piemēram, ar saulespuķu, magoņu un čia sēkiņām, pērk vairāk,» viņš teic.
«Tendence Eiropā un arī te ir tāda, ka fasētas svaigas maizes patēriņš pamazām samazinās, bet saldētas maizes apjomi aug par 7 līdz 10% gadā. Arī Kauņas ceptuve tuvākajā laikā apgūs šo segmentu,» atklāj M. Snarskis.
Visu rakstu Startēs saldētas maizes tirgū lasiet 4. marta laikrakstā Dienas Bizness.