Sociālā biznesa jēdziens Latvijas tiesību aktos vēl nav definēts, nozare arvien gaida regulējumu
Šobrīd sociālā biznesa likums vēl joprojām ir tapšanas stadijā, notiek konsultācijas ar iesaistītajām pusēm un rudenī to plānots virzīt uz pirmo lasījumu Saeimā, un paredzēts, ka līdz gada beigām tas tiks pieņemts. «Sociālās uzņēmējdarbības jēdziens Latvijas tiesību aktos nav definēts, un šobrīd Latvijas sociālie uzņēmumi tiesiskā ietvara trūkuma dēļ sastopas ar būtiskiem šķēršļiem, kas kavē to darbību un attīstību. Piemēram, esot biedrības vai nodibinājuma statusā, sociālais uzņēmums nevar pilnā apmērā veikt saimniecisko darbību. Savukārt komersanta statusā nodokļu un administratīvais slogs nereti ir pārāk liels, turklāt uzņēmums nevar piesaistīt brīvprātīgos vai izmantot valsts un pašvaldības atbalsta sniegtās iespējas. Latvijas sociālie uzņēmēji ļoti gaida jauno likumu – tas beidzot skaidri iezīmēs spēles noteikumus, un atrisinās daudzas problēmas un neskaidrības,» saka Madara Peipiņa, Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas direktore.
Runājot par to, ko dos šāds likums, 3D drukai neredzīgo vajadzībām pielāgotu grāmatu un attēlu izstrādes uzņēmuma Tactile Eyesight idejas autors Mareks Matisons teic, ka galvenais ieguvums ir skaidrs spēles laukums un nepārprotama valsts pozīcija, iezīmējot sociālo uzņēmumu darbības ietvaru. «Ir desmitiem uzņēmumu, kuri jau šodien kvalificētos kā sociālās uzņēmējdarbības veicēji, un, ja uzsācējuzņēmumu vēl šobrīd ir nedaudz, līdz ar likuma spēkā stāšanos to skaits varētu pieaugt,» viņš spriež.
M. Peipiņa piebilst, ka sociālās uzņēmējdarbības likuma pieņemšana būs zaļā gaisma daudzām valsts un pašvaldības iestādēm sadarbībai ar sociālajiem uzņēmumiem, paverot iespējas kopā meklēt labākus risinājumus sabiedrības sasāpējušajiem jautājumiem sociālās atstumtības, integrācijas, izglītības, kultūras daudzveidības, vides aizsardzības un citās jomās.
Visu rakstu Gaida zaļo gaismu lasiet 15. augusta laikrakstā Dienas Bizness.