Papīrlietu un suvenīru ražotājs NicePlace un izdevniecība Mansards apvienojušies kopīgā projektā un izveidojuši veikalu un kultūrtelpu NicePlace Mansards.
NicePlace īpašnieki Zane un Valts Ernštreiti meklēja vietu sava firmas veikala izveidei, lai Rīgā kaut kur būtu iespējams nopirkt visu, ko uzņēmums ražo. Viņi uzzināja, ka arī izdevniecība Mansards meklē sev telpas veikalam, un saprata, ka abiem uzņēmumiem ir tematiski līdzīgi produkti – NicePlace ir papīrlietas un Latvijas suvenīri, Mansardam – grāmatas, turklāt, «sametoties» kopā, iespējas ir plašākas. «Galvenais arguments bija tas, ka mums bija vitāli nepieciešams savs veikals.
Negribējās nonākt situācijā, ka ir jāmaksā milzīga nomas maksa, un pelnām tikai tam, lai to nosegtu. Kad radās ideja veidot veikalu kopā ar Jāni Ogu un Mansardu, atvēziens kļuva lielāks,» stāsta Valts.
Kad Zane pirmo reizi atbrauca uz noskatītajām veikala telpām un ieraudzīja, cik tās ir lielas, viņai bija sajūta, ka stāv liela stadiona galā. «Puiši man saka, ka iekārtošanu uztic man. Bija panika – kā vispār to «stadionu» var piepildīt! Tagad jau esam tādā situācijā, ka tā tik vien ietilpstam – ir kafijas galdiņi, NicePlace lietas, Mansards grāmatas un daudz vietas vairs nav atlicis,» spriež Zane.
Vairāk vietējiem
Savulaik NicePlace jau bija izveidojuši veikalu Vecrīgā, ko pēc kāda laika nācās aizvērt, jo tā uzturēšana nebija finansiāli izdevīga. «Kad sākām ar pirmo veikalu Laipu ielā, mums bija 20 m2 liela telpa, no kuriem 4 m2 bija palīgtelpa, un mums nebija, ar ko to piepildīt. Tagad NicePlace sortiments ir nesalīdzināmi audzis, mums ir ap 500 dažādu nosaukumu preču. Cilvēki bieži raksta e-pastus, prasot, kur var redzēt visas NicePlace lietas. Lai gan mums ir daudz sadarbības partneru, katram veikala vadītājam ir sava izvēle. Sapratām, ka ir nepieciešams savs veikals,» saka Zane.
NicePlace tagad ir iekārtojušies Barona ielas sākumā. «Šoreiz mēs nemērķējām uz Vecrīgu. Sākotnēji bijām pozicionējušies kā suvenīru ražotāji un šķita, ka mums ir nepieciešami tūristi. Taču ātri vien sapratām, ka puse pircēju ir vietējie. Šajā gadījumā mums ir būtiski vairāk piesaistīt vietējo publiku un tad jau viņi saviem draugiem pastāstīs par mums,» spriež Zane.
Iestaigā taciņu
Vaicāti, vai nebija bail vēlreiz atvērt veikalu, Zane un Valts atzīst, ka bija gan. «Taču, sadarbojoties diviem uzņēmumiem, ir lielāka kapacitāte, arī finansiāli. Rēķināmies ar sliktāko scenāriju un pat tad varam izdzīvot, paturot prātā, ka šis ir arī mūsu birojs,» saka Valts. Ēka pieder valsts a/s Valsts nekustamie īpašumi, atrodas iekšpagalmā, tāpēc telpu nomas maksa esot adekvāta. Ja tādas pašas telpas būtu ielas mājā, nomas maksa būtu pārāk augsta. «Gribējām, lai būtu vieta, kur cilvēki var atnākt, un cenas ir tādas kā mūsu mājaslapā, nevis nomas maksas dēļ būtu tā jāliek dubultā. Sākotnēji man šķita, ka tas ir mīnuss, – būt pagalmā, bet tagad sākam izvērtēt plusus, jo cilvēkiem patīk šī nošķirtība. Redzot, kā trīs mēnešu laikā cilvēki ir iestaigājuši taciņu, mums ir ilgtermiņa iespēju sajūta. Mēs jau domās redzam, kā siltās dienās cilvēki sēdēs uz trepītēm un dzers kafiju,» saka Zane. Valts teic, ka viņiem ir nomas līgums uz pieciem gadiem ar tiesībām to pagarināt, un tas nodrošina stabilitāti, kas ļauj strādāt mierīgāk un plānot ilgtermiņā. Sākumā viņi apsvēruši alternatīvu telpām Miera ielā, bet tur jau pēc pirmās apskates nomas maksa tika paaugstināta. «Tā nevar strādāt. Ja domājam ilgtermiņā, nevaram rēķināties ar to, ka ik pēc trim mēnešiem tā leks uz augšu,» saka Valts.
Rīko arī pasākumus
Kopā ar veikalu uzņēmēji ir ieguvuši arī telpu pasākumu rīkošanai. Te notiek Mansarda grāmatu atvēršanas svētki, arī citi cilvēki interesējas par pasākumu rīkošanas iespējām. Zane par to ir pārsteigta, jo bija iedomājusies, ka šī niša Rīgā ir pilna. «Man tiešām likās, ka izstādēm un neformāliem pasākumiem ir daudz telpu, piemēram, Birojnīca, Kaņepes kultūras centrs utt. Izrādās, ne – daudzi interesējas par mūsu telpām pasākumiem. Iespējams, cilvēkiem patīk mainīt telpas un tad izvēle nav nemaz tik liela,» viņa spriež. Savukārt pagrabstāvs, ko uzņēmums bija iecerējis kā noliktavu, ir pārvērties izstāžu zālē. Šobrīd tur tekstgrupa Orbīta izveidojusi izstādi Rīgas dzejas karte, bet aprīlī ir plānota fotoizstāde. «Mēs te nevaram uztaisīt klasiskās mākslas izstādi, bet šāda veida projektiem telpas ir piemērotas,» saka Zane.
papīrlietu un grāmatu tirdzniecībai, NicePlace Mansards ierīkojuši nelielu kafejnīcu. Šobrīd te ir standarta kafijas piedāvājums, bet Valtam ir doma piedāvāt arī t.s. latviešu kafiju – krūzē aplietus kafijas biezumus, jo esot novērots, ka daudziem tāda garšo. «Kā mājās,» saka Valts. Tāpat ir doma piedāvāt turku kafiju, taizemiešu tēju. Savulaik Rīgā ir redzēti kafejnīcu un dažādu citu pakalpojumu apvienojumi, piemēram, bija lasītava-kafejnīca, bet šobrīd tādas vairs nav. Valts teic, ka atšķirībā no tādām vietām NicePlace Mansards pamats ir veikals, bet kafejnīca ir tikai bonuss, tā nekad nebūs pamatbizness. Turklāt tas, ka pašiem ir sava kafejnīca, ļauj samazināt pasākumu rīkošanas izmaksas.
Vai sava veikala dēļ nemainīsies attiecības ar citiem NicePlace lietu tirgotājiem? Uzņēmēji cer, ka tas nav iemesls, lai rastos problēmas. Viņi paredz, ka attiecības ar sadarbības partneriem – veikaliem, kur nopērkamas NicePlace lietas, nemainīsies un šis būs papildu pārdošanas kanāls. «Ar suvenīru veikaliem Vecrīgā, kuri tirgo mūsu lietas, mēs tiešā veidā nekonkurējam. Ar veikaliem reģionos vēl jo mazāk – nedomāju, ka jebkad būs tā, ka mums būs savs veikalu tīkls,» saka Zane.