Kompetentas institūcijas „Darba Vide” pārstāvjiem no citu darba devēju puses ir nācies dzirdēt dažādus jautājumus par darba aizsardzības ieviešanu uzņēmumos. Piemēram, vai uzņēmumā, kurā strādā 2 darbinieki, ir nepieciešams norīkot darba aizsardzības speciālistus? Un vai darba aizsardzības speciālistus ir jānorīko arī ārvalstu uzņēmumu pārstāvniecībās? Jā, ir nepieciešams norīkot, jo Darba aizsardzības likums nosaka, ka, neatkarīgi no darbinieku skaita, katram darba devējam ir pienākums organizēt darba aizsardzības sistēmu savā uzņēmumā.
Pareiza ugunsdzēsības iekārtu apkope un atbilstoša personāla apmācība palīdzēs izvairīties no situacijas, kad neliels ugunsgrēks pārvēršas par katastrofu.
Ja darba devējam nav iespēja norīkot un apmācīt darba aizsardzības speciālistus vai arī darba devējs veic kādu no komercdarbības veidiem, kuru ir noteicis Ministru kabinets, darba devējs darba aizsardzības sistēmas izveidē un uzturēšanā ir jāiesaista kompetenta institūcija.
Kādas ir priekšrocības, ja uzņēmumā ir savs darba aizsardzības speciālists, kurš ir apguvis darba aizsardzības pamatlīmeņa zināšanu programmu 160 stundu apjomā? Ņemiet vērā, ka savs uzņēmuma darbinieks labi pārzina uzņēmuma darbību, tādēļ darba aizsardzības sistēmu iespējams vieglāk integrēt uzņēmuma darbībā, kā arī savam darba aizsardzības speciālistam ir ciešāks kontakts ar uzņēmuma darbiniekiem, kā rezultātā vieglāk darba aizsardzības jautājumu risināšanā iesaistīt pašus attiecīgos darbu veicējus.
Apmācot savu darba aizsardzības speciālistu vai uzticības personu izglītības iestādē „Darba Vide” pēc licencētas un akreditētas profesionālās pilnveides izglītības programmas 160 stundu apjomā latviešu vai krievu valodā, Jūsu ieguvumi būs spēja sakārtot sava uzņēmuma darba aizsardzības sistēmu, mācību procesa laikā iegūt individuālas konsultācijas pie kompetentiem pasniedzējiem un kvalitatīvus uzskates līdzekļus, kā arī mācības beidzot, iegūt valsts atzītu apliecību par profesionālās pilnveides izglītību.
Drošības zīmes indormē gan darbinieku, gan uzņēmuma apmeklētājus par iespējamiem darba vides riska faktoriem un samazina nelaimes gadījuma iestāšanās varbūtību.
Kādas ir priekšrocības, ja Jūsu uzņēmuma darba aizsradzības sistēmas sakārtošanā un uzturēšanā tiek piesaistīta kompetenta institūcija? Kompetentas institūcijas pārstāvjiem ir zināšanas ne tikai par normatīvajiem aktiem, kas tieši reglamentē darba aizsardzības jautājumus uzņēmumā, bet arī par saistošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī par citu valstu praksi, pieredzi un metodēm problēmu risināšanā, dažādiem pētījumiem darba aizsardzības jomā. Tāpat kompetentas institūcijas pārstāvjiem ir praktiskas zināšanas par normatīvo aktu prasību īstenošanu dzīvē, piemēram, kādi tieši saraksti uzņēmumam ir nepieciešami un kāds ir šo sarakstu saturs. Darba aizsardzības jomā ir desmitiem normatīvo aktu un to izpēte var prasīt ļoti daudz laika, taču kompetento institūciju speciālisti ar šiem jautājumiem nodarbojas ikdienā un ātri spēs piedāvāt uzņēmuma atbildes uz konkrētiem jautājumiem un iespējamos risinājumus, tāpat kompetento institūciju rīcībā ir precīzi izstrādāta metodika un darbu veikšanas sistēma, kas ļauj nepieciešamos pasākumus veikt ātrāk un kvalitatīvāk, atklāt dažādas specifiskas nianses, kā arī bez papildus samaksas piesaistīt citus speciālistus, piemēram, arodslimību ārstu.
Darba aizsardzības speciālista apmācības. Darba aizsardzības likums nosaka, ka katrā uzņēmumā ir jānorīko darba aizsardzības specialists, kurš veic likumdošanā noteikto prasību izpildi darba aizsardzības jomā.
Kompetenta institūcija precīzi definē veicamo darbu termiņus un cenas, taču jāņem vērā, ka nav iespējams kvalitatīvi novērtēt darba vides riskus uzņēmumā pāris dienās un par dažiem latiem. Jūs riskējat nokļūt situācijā, ka kompetenta institūcija nav iedziļinājusies un atklājusi būtiskas Jūsu uzņēmuma darba vides problēmas! Nav iespējams sniegt kvalitatīvus pakalpojumus un nodrošināt minimālas izmaksas, tādēļ varbūt ne vienmēr ir vērts izvēlēties lētāko piedāvājumu, neizvērtējot pašu kompetento institūciju un tās piedāvāto pakalpojumu kvalitāti. Jebkurā gadījumā kompetentas institūcijas piesaite ir ekonomiski izdevīgāka, ja salīdzina ar variantu, kad uzņēmums nodarbina kvalificētu darba aizsardzības speciālistu.
Izdevumi darba aizsardzībai nav gluži lieki izsviesta nauda, jo pasaules prakse rāda, ka profesionāls un efektīvs līdzekļu ieguldījums darba aizsardzības sistēmas uzturēšanā atmaksājas un nes labumu gan darba devējam, gan darbiniekiem, jo uzlabojas gan paveiktā darba kvalitāte, gan produktivitāte.
Kompetenta institūcija darba aizsardzības jautājumos “Darba vide” piedāvā veikt darba aizsardzības sistēmas sakārtošanu un uzturēšanu atbilstoši likumdošanas prasībām Jūsu uzņēmumā, tai skaitā nepieciešamo darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības instrukciju izstrādi, strādājošo aptauju, darba vides risku novērtējumu un preventīvo pasākumu izstrādi risku samazināšanā un novēršanā, uzņemoties profesionālo atbildību par veiktā darba kvalitāti.
Vairumā uzņēmumu darba aizsardzības jautājumus sāk risināt tikai pēc Valsts darba inspekcijas inspektora vizītes un rīkojuma vai akta sastādīšanas. Līdz tam visi cer, ka pie viņiem Valsts darba inspekcijas inspektori neiegriezīsies. Tomēr uz to nevajadzētu paļauties, jo saskaņā ar “Valsts darba inspekcijas 2007. gada darbības programmu” ir paredzēts apsekot 15600 uzņēmumus visā Latvijā, tas ir, 30% no pašlaik aktīvajiem uzņēmumiem, līdz ar to, katrs trešais darba devējs var gaidīt apciemojumu.
Lai nodrošinātu likumdošanā noteikto darba tiesību un darba aizsardzības prasību efektīvāku ievērošanu, Labklājības ministrija plāno noteikt bargākus sodus darba devējiem par minētajās jomās atklātajiem pārkāpumiem. Vienlaikus likumprojekts papildināts arī ar pantu, kas paredz komersantu – darba aizsardzības pakalpojumu sniedzēju atbildību par neatbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Piemēram, sodot par darba aizsardzības normatīvajiem aktiem neatbilstošu darba aizsardzības pakalpojumu sniegšanu, t.sk. riska novērtēšanu, vai kompetentiem speciālistiem un kompetentām institūcijām noteikto prasību pārkāpšanu.