Vakantajam satiksmes ministra amatam tiks virzīts pašreizējais Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Anrijs Matīss.
Par šādu kandidatūru satiksmes ministra amatam vienojušies Vienotības pārstāvji un pie frakcijām nepiederošie deputāti, kuri, veidojot koalīciju, uzņēmušies politisko atbildību par šo ministriju.
Šonedēļ Matīss tiksies ar Saeimas frakcijām, un arī šonedēļ Saeima varētu lemt par uzticības izteikšanu šim kandidātam.
Premjers Valdis Dombrovskis (V) žurnālistiem pēc koalīcijas padomes sēdes skaidroja, ka par tālāko procesu šajā jautājumā varētu lemt trešdien, 27.februārī, proti, būs zināms, vai ir koalīcijas atbalsts Matīsam un jautājumu par kandidāta apstiprināšanu var virzīt šīsnedēļas Saeimas sēdē. Ja būs nepieciešamas papildu konsultācijas, jautājums Saeimā tiks skatīts pēc nedēļas, piebilda Dombrovskis.
Viņš arī uzsvēra, ka Matīsam ir liela pieredze satiksmes nozarē un arī valsts pārvaldē, viņš šajās jomās ir kompetents, turklāt viņš pats piekritis kļūt par kandidātu šim amatam.
Reformu partijas (RP) frakcijas vadītājs Vjačeslavs Dombrovskis norādīja, ka Matīss tiks aicināts uz frakcijas sēdi, lai viņu iztaujātu, un tad arī frakcija pieņems lēmumu par atbalstu viņa kandidatūrai. Patlaban gan nekādu būtisku iebildu pret šo kandidātu RP neesot.
Savukārt Nacionālās apvienības Visu Latvijai!-Tēvzemei un brīvībai/LNNK līdzpriekšsēdētājs Gaidis Bērziņš norādīja, ka, izvēloties ministru, svarīgi vērtēt ne tikai kandidātu, bet arī viņa redzējumu uz virkni būtisku jautājumu, kas ir nozares darba kārtībā. Piemēram, nacionālo apvienību interesē Matīsa redzējums par nacionālās aviokompānijas airBaltic tālāko situācijas risinājumu, kā arī par Rail Baltica projektu.
Savukārt uz valsts sekretāra amatu paredzēts izsludināt konkursu. Līdz jauna valsts sekretāra izraudzīšanas tiks iecelts valsts sekretāra pienākumu izpildītājs no SM augstākās ierēdniecības vidus. Tomēr lēmums par pienākumu izpildītāju būs jāpieņem satiksmes ministram, uzsvēra valdības vadītājs.
Par valsts sekretāra pienākumu izpildītāju varētu tikt iecelta pašreizējā valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa, liecina aģentūras LETA rīcībā esošā informācija.
Premjers arī apliecinājis, ka šim amatam bija uzrunājis vairākus kandidātus - bezpartejiskus profesionāļus. Viņš norādīja, ka daļa no kandidātiem jau sākotnēji atteikušies no šāda piedāvājuma.
Arī SM parlamentārais sekretārs deputāts Klāvs Olšteins norādīja, ka tika apspriesti vairāki kandidāti, tomēr kā kompromisa variants tika izvēlēta Matīsa kandidatūra. Viņš arī pauda viedokli, ka Matīsam ir pietiekamas profesionālās iemaņas, lai viņš varētu uzņemties ministra pienākumus.
Ja šonedēļ Saeima vēl nelems par uzticības izteikšanu satiksmes amata kandidātam, tad ministra pienākumus uz laiku piekritusi pildīt labklājības ministre Ilze Viņķele (V), norādīja Ministru prezidents.
Kā šodien norādīja Matīss, tagad ir nepieciešamas sarunas ar koalīcijā ietilpstošajām frakcijām, lai saprastu, vai ir atbalsts tiem lēmumiem, kas Satiksmes ministrijai tuvākajā laikā ir jāpieņem, jo nevarot strādāt, ja nav politiska atbalsta tiem lēmumiem, kas ir būtiski transporta nozarei.
Tāpat, ja nozares pārstāvji neatbalstītu bezpartejisku kandidātu, būšot ļoti grūti īstenot un pieņemt lēmumus. Matīss gan atzina, ka atsevišķi signāli jau esot saņemti un tie esot pozitīvi, tomēr diskusijas vēl esot priekšā.
Jautāts par prioritātēm ministra amatā, Matīss norādīja, ka jāstrādā visos segmentos, ne tikai pie lielajiem infrastruktūras projektiem. "Sākot ar to, kā šopavasar saremontēsim autoceļus, un beidzot ar to, ka jāsagatavojas jaunajai finanšu perspektīvai līdz 2020.gadam, lai Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus būtu iespējams apgūt no pirmās dienas, kad tie būs pieejami, un lai nebūtu pārtraukuma arī lielo projektu virzībai.
Vilcienu iepirkumu viņš neredz kā šķērsli ministra amatā. "Vilcienu iepirkuma pēdējais termiņš, kuru ir devusi valdība, ir 12.marts. Ja sarunas būs noritējušas tā, ka vilcienus varēs iepirkt par ES fonda naudu, tad vilcieni tiks pirkti, ja nē, - tad šis iepirkums nenotiks," uzsvēra Matīss.
Kā ziņots, satiksmes ministrs Aivis Ronis pirms mēneša paziņoja, ka viņam dažos jautājumos ir izveidojušās viedokļa atšķirības gan ar valdības koalīciju, gan opozīciju, un, lai noņemtu spriedzi koalīcijā, viņš pieņēmis lēmumu aiziet no darba valdībā.
Ronis turpinās strādāt līdz 1.martam.
"Vienotības" pārstāvji un neatkarīgie deputāti iepriekš vienojušies, ka satiksmes ministra amatam tiks virzīts bezpartejisks profesionālis, kas nodrošinās pēctecību ministrijas darbā.
Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, Matīss ieguvis inženierzinātņu bakalaura un maģistra grādu Rīgas Tehniskajā universitātē. Iepriekš strādājis arī dažādos amatos Ekonomikas ministrijā (EM), tad 2008.gada tika iecelts par EM valsts sekretāru, bet 2009.gadā tika pārcelts Satiksmes ministrijas valsts sekretāra amatā.
Par uzticības izteikšanu satiksmes ministra kandidātam vēl būs jālemj Saeimai.