Rīdzinieku Ronalda Kreiļa un Loretas Birzules čili piparu audzēšanas un mājražošanas bizness Burka & Ledus izauga no vēlmes pašu spēkiem tikt pie tā, kas garšo, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Čili pastu, marinējumu un mērču gatavošana ne tikai pašu patēriņam izvērtusies pamazām. «Pagājušogad sapratām, ka varam iet tautās,» saka Ronalds. «Pacienātie un apdāvinātie draugi iedrošināja, un pirmais publiskais starts pēc Loretas ierosinājuma notika Čiekurkalna mājražotāju tirdziņā.»
Divu gadu laikā, kopš čili asās mērces un pastas izgājušas ārpus dzīvokļa virtuves, gūts arī samērā daudz atziņu. Lielākai daļai cilvēku ir pārsteigums, ka piparu asuma skala ir iedalāma līdz pat 2 miljoniem vienību, turklāt visiem zināmajai paprikai asuma skala ir 0 vienību, policijas arsenālā esošajai asaru gāzei – 1 miljons, bet asākajam pasaules piparam – pat 2 miljoni asuma skalas vienību. Garšas un smaržas produktiem ir dažādas. «Bija viena habanero chocolate – gan smaržoja, gan garšoja pēc šokolādes. Domāju, ka to nevienam nepārdošu, jo kas gan tādu pirks, bet ne – publikai patika,» atceras Ronalds.
Asums ir gaumes un pieraduma jautājums – vienam par maigu, otram šķiet neciešami ass. «Es nevaru pateikt, ka būtu kāda noteikta auditorija asajām garšām – ir gan vidusskolēni, gan seniori – nogaršo, iesaucas «sildošais!» un pērk,» dalās pieredzē Ronalds, gan pieļaujot, ka mūsdienu plašās iespējas ceļot visās nozīmēs, tostarp kulinārijā, un pasaules garšu pieejamība sekmē arī ziemeļnieku vēlmi pēc asās eksotikas.
Visu rakstu Asums ziemīgā nosaukumā lasiet 3. decembra laikrakstā Dienas Bizness.