Pasaulē

Rio Tinto izpilddirektors atkāpjas no amata vērienīgas līdzekļu norakstīšanas dēļ

Gunta Kursiša,17.01.2013

Jaunākais izdevums

Kalnrūpniecības uzņēmuma Rio Tinto izpilddirektors Toms Albanīss (Tom Albanese) ceturtdien atkāpies no amata. Tas noticis pēc paziņojuma, ka Rio Tinto 2012. gadā ir spiesti norakstīt aptuveni 14 miljardus ASV dolāru, ziņo Wall Street Jornal.

Rio Tinto 2012. gadā 10 līdz 11 miljardi ASV dolāru tika norakstīti saistībā ar neveiksmīgo alumīnija ieguves uzņēmuma atzaru un vēl trīs miljardi ASV dolāru – saistībā ar Mozambikas ogļu ieguvi.

Ogļu aktīvi Mozambikā tika iegādāti 2011. gadā par četriem miljardiem ASV dolāru, iegādājoties Sidnejā bāzēto kompāniju Riversdale Mining Ltd. No amata līdz ar Rio Tinto izpilddirektoru atkāpies arī Dags Ričijs (Doug Ritchie), kurš vadīja Riversdale iegādes procesu.

2011. gadā kompānijas peļņa saruka par 59%, un to lielā mērā ietekmēja 8,9 miljardus ASV dolāru norakstīšana saistībā ar alumīnija aktīviem.

T. Albanīsa vietā Rio Tinto izpilddirektora amatā stājies Sems Velšs (Sam Walsh), līdzšinējais kompānijas dzelzs rūdas ieguves nodaļas vadītājs.

Rio Tinto turpinās samazināt izmaksas un uzlabot konkurētspēju. Pašlaik uzņēmuma bilance ir labā stāvoklī, norādīja Rio Tinto priekšsēdētājs bez izpildtiesībām Jans du Plesis (Jan du Plessis).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Austrāļu britu ieguves kompānija bezvadītāja kravu pārvadājumus sāks nākamgad

Rio Tinto (RT) nule kā veikusi pirmo pilnībā autonomo dzelceļa kravu pārvadājumu Pilbaras reģionā Rietumaustrālijā, kur uzņēmums iegūst dzelzs rūdu. Teju 100 km garais testa brauciens tika veikts bez lokomotīves vadītāja un bija pirmais autonomais smagā dzelzeļa kravas vilciena pilnais reiss Austrālijas vēsturē RT AutoHaul projekta ietvaros, paziņojusi komopānija. Braucienu gan cieši vēroja RT komanda un Austrālijas Nacionālā dzelzceļa drošības regulatora darbinieki. Ieguves kompānija iecerējusi uzsākt pastāvīgus autonomus pārvadājumus 2018. gada nogalē, kad būs izpildītas visas drošības prasības un saņemta regulatora piekrišana. AutoHaul projekts koncentrējas uz vilcienu automatizāciju dzelzs rūdas pārvadāšanai uz Austrālijas ostām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kalnrūpniecības uzņēmumiem izdevies atkarot investoru mīlestību

Pēdējā laikā līdz ar metālu cenu atgūšanos investori labvēlīgāk raugās uz pasaules lielāko kalnrūpniecības uzņēmumu nākotni. Vēl nosacīti nesen (no 2014. gada otrās puses līdz 2016. gadam) šī sektora kompāniju vērtspapīri bija krituši pamatīgā investoru nežēlastībā. Daudzi kalnrūpniecības uzņēmumi tolaik, lai tie nepakļūtu pilnībā zem ūdens, bija spiesti ziņot par dažādiem investoriem parasti visai sāpīgiem pasākumiem. Tās, piemēram, lēma par dažādu aktīvu pārdošanu, naudas piesaisti no akcionāriem (papildu akciju emisijām), dividenžu izmaksas pārtraukšanu, darbinieku atlaišanu utt. Savukārt pašlaik pieņēmums ir, ka ļaunākais tām, globālajai tautsaimniecībai augot straujāk, palicis aiz muguras.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Acīmredzot neparedzēta blakne Baltā nama sankcijām pret Krievijas oligarhu Oļegu Deripasku ir neskaidrība par simtiem darba vietu Rusal piederošajā Aughinish Alumina netālu no Limerikas un par visa reģiona ekonomisko drošību.

Divdesmit jūdzes no Limerikas grāfistes centra esošajā Aughinišas alumīnija oksīda rūpnīcā 450 līdz šim stabilu darbavietu ir izrādījušās zem sitiena pret Rusal vērsto ASV sankciju dēļ, raksta vietējais izdevums Limerick Leader. No rūpnīcas pasūtījumiem ir atkarīgi vēl arī 250 apakšuzņēmēji.

Pirms nedēļas pasludinātās sankcijas, kas cita starpā liedz biznesa darījumus ASV dolāros ar septiņiem Krievijas oligarhiem un 12 viņu kontrolētām kompānijām, vissmagāk ir ķērušas tieši O. Deripasku un Rusal, kas ir otrā lielākā alumīnija ražotāja pasaulē pēc Ķīnas Hongqiao, liecina Financial Times dati. Līdzvērtīgas sankcijas ir pasludinātas pret 17 Krievijas valdības amatpersonām, valsts ieroču tirdzniecības uzņēmumu un tam piederošu banku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arī maija pirmajā pusē turpinās daudzu pasaulē visvairāk izmantoto izejvielu cenu pieaugums.

Piemēram, Ķīnai piegādājamās 62% dzelzs rūdas vērtība, kas ir šī tirgus etalons, maijā vien ir palēkusies par piekto daļu un sasniegusi 215 ASV dolārus par tonnu, kas ir jauns rekords. Savukārt kopš pagājušā gada sākuma dzelzs rūdas vērtība ir palēkusies jau par 135%, liecina pieejamie dati.

Visi apcer pasaules ekonomikas atveseļošanos pēc pandēmijas, kas sev komplektā jau nes un, visticamāk, turpinās nest milzīgu dažādu izejvielu patēriņu. Lai kaut ko saražotu, parasti nepieciešami metāli – straujāka pasaules ekonomika un, piemēram, infrastruktūras atjaunošana nozīmētu papildu pieprasījumu pēc tērauda, kam savukārt nepieciešama dzelzs rūda. Liela loma vispārējā cenu pieaugumā ir arī valdību un centrālo banku bezprecedenta stimulēšanās pasākumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos mēnešos strauji palielinājusies daudzu izejvielu cena. Pieprasījums pēc ekonomikas aktivitātei nepieciešamām izejvielām ir ļoti liels, kur savukārt to piedāvājums ne vienmēr tam ir spējis tikt līdzi.

Daļēji to nosaka tas, ka pēdējos gados dažādu iemeslu rezultātā nav pietiekami ieguldīts šādu izejvielu atradnēs. Turklāt tiek ziņots, ka vairāku izejvielu ieguvēji šobrīd nebūt arī neplāno būtisku daļu savus līdzekļus ieguldīt papildu izejvielu ražošanā. Sevišķi izteikts šis fenomens esot metālu tirgū, raksta, piemēram, The Wall Street Journal.

Rezultātā tuvākajos gados pasaulē var saglabāties visai ievērojams to metālu deficīts, kas lielā apmērā būs nepieciešami ekonomiku zaļināšanai, piemēram, varš, kobalts un litijs. Skaidrs ir tas, ka pasaules ekonomika darboties nepārstās – drīzāk būs otrādi - līdz ar gigantiskajiem valdību stimuliem un pandēmijas ierobežojumu beigām tautsaimniecībās strauji ieplūdis neiedomājami milzīga aizturētās naudas masa. Tāpat katra sevis cienoša lielvara šobrīd sasolījusi ambiciozus klimata un infrastruktūras uzlabošanas mērķus. Nu stiprinās pārliecība, ka šādai ekonomiku zaļināšanai blakusefekts būs milzīgs daudzu izejvielu patēriņš. Lielvarām mēģinot ierobežot naftas patēriņu, ievērojami augs pieprasījums, piemēram, pēc tiem elementiem, kas nepieciešami bateriju un jebkādas atjaunojamās enerģijas ražošanai (un arī visa elektrifikācijai).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmā gada bilance Krievijas dalībai Pasaules Tirdzniecības organizācijā – divas strīdu procedūras, ko ierosinājusi Eiropas Savienība un Japāna. Turpretī ietekmes uz investīciju pieplūdi un Krievijas ekonomikas stimulēšanu PTO praktiski nav nekādas.

Kad Krievija pērn 22. augustā pēc 19 gadu mēģinājumiem un vilcināšanās iestājās globālajā tirdzniecības klubā, pie valsts augstākās varas grožiem atpakaļ nākušais Vladimirs Putins bija uzstādījis 6% ekonomikas izaugsmes mērķi. Tomēr pat par spīti samērā augstajām naftas cenām Krievijas ekonomikas iekšējais spēks pasaules lielāko ekonomiku stagnācijas laikā nav izrādījies pietiekams, lai kaut tuvotos prezidenta uzstādītajam mērķim. Šā gada otrajā ceturksnī Krievijas ekonomika pret šo laika posmu pērn ir augusi vien par 1,2%, ziņo Bloomberg.

Lielākais klupšanas akmens sarunās par iestāšanos PTO Krievijai bija nesaprašanās ar Eiropas Savienību par ievedmuitas tarifiem automašīnām. Kad tas it kā tika atrisināts un Krievija apsolīja pazemināt iekasējamo ievedmuitu, vien dažas dienas pēc iekļūšanas PTO – 1. septembrī ‒ Maskava pieņēma it kā ekoloģiski motivētu likumprojektu par automašīnu utilizācijas nodokli importējamajām automašīnām. Muitas savienības piegādātāji – Baltkrievija un Kazahstāna – no tā gan ir atbrīvoti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Latvijā ražotie skreiperi apstrādā zemi Amerikā un Āfrikā

Elīna Pankovska,15.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amerikas specializētās tehnikas ražotāja IMC Scrapers pārstāvniecība Latvijā SIA Baltic Manufacturing Group 2013. gada sākumā sadarbībā ar mašīnbūves uzņēmumu SIA Tehnika Auce sākusi Latvijā ražot IMC Scrapers tehniku pasaules tirgum.

Skreiperi ir paredzēti reljefa veidošanai; pielietojums šai tehnikai ir gan ceļu būvē, gan kalnrūpniecībā, gan lauksaimniecībā. «Esam apkalpojuši visas minētās sfēras, bet uzmanību pievēršam lauksaimniecībai, jo šī nozare ir stabili augoša, kas saskan ar mūsu tirgus attīstības vīziju,» norāda SIA Baltic Manufacturing Group līdzīpašnieks Viktors Melbārdis, kurš pats ir dzimis Amerikā, bet kopš 1995. gada dzīvo Latvijā. Uzņēmējs uzsver, ka viņa mērķis ir kliedēt mītu, ka Latvijā nekas netiek ražots.

Uz Ameriku

«Pāris mūsu agregāti ir pārdoti vietējā tirgū zemnieku saimniecībām, bet galvenais uzsvars ir tehnikas ražošana ar augstu pievienotu vērtību un tās eksportēšana. Galvenais eksporta tirgus ir Amerika, bet šonedēļ tiks sūtīti pirmie skreiperi uz Austrumāfriku,» stāsta V. Melbārdis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Rietumu Asset Management dod iespēju ieguldīt luksusa zīmolos un dabas resursu kompānijās

Reinis Kļava,06.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arī ieguldījumiem ir vajadzīga tematiska ievirze, liecina Rietumu Bankas grupā ietilpstošā aktīvu pārvaldīšanas uzņēmuma Rietumu Asset Management (RAM) veiksmīgā pieredze ar jauna veida piedāvājumu investīciju izvietošanā. Divi tematiskie investīciju portfeļi, kas ļauj ieguldīt klientiem saprotamās biznesa idejās un pievilcīgos zīmolos, ir veidoti no tādu uzņēmumu akcijām, kas vēsturiski pierādījuši savu attīstības potenciālu, ir saglabājuši ilgtspēju un to produkti kļūst aizvien pieprasītāki visā pasaulē. Investīciju portfelis “Commodity Basket” veidots no izejvielu sektora un ar to saistīto nozaru publisko kompāniju akcijām (naftas un gāzes sektors, kalnrūpniecība, lauksaimniecība, ķīmiskie produkti, mašīnas iekārtas utml.) Savukārt portfelis „Brands & Luxury“ tapis no uzņēmumiem, kas ražo luksusa preces un ir pasaulē slavenu zīmolu īpašnieki.

“Abi tematiskie ieguldījumu portfeļi veidoti no tādiem uzņēmumiem, kuru ražotās preces vai sniegtie pakalpojumi ir un būs pieprasīti – tāda ir gan izejvielu nozare, gan arī mums visiem zināmo, vērtīgo zīmolu ražojumi. Turklāt, abos gadījumos investoriem ir skaidri definēts ieguldījuma modelis vai ideja, šajā gadījumā – modes un luksusa preces vai izejvielas,” stāsta Jurijs Moskaļuks, Rietumu Asset Management eksperts.

Tas gan nenozīmē, ka slavena zīmola īpašnieks vai naftas ražotājs RAM portfelī nonāk automātiski – katru uzņēmumu speciālisti vērtē atsevišķi, lai pārliecinātos, ka tas atbilst trim nozīmīgiem kritērijiem: emitenta kvalitāte (bilances, naudas plūsmas utml. dati), emitenta pašreizējā un prognozējamā tirgus vērtība (akciju cenas vēsturiskās izmaiņas, cenas attiecība pret dažādiem finanšu rādītājiem), emitenta izaugsmes potenciāls (t.sk. norises konkrētajā nozarē). Investīciju portfeļa uzbūvi nosaka RAM pārvaldnieki, dažādos laika periodos katrs no tiem iekļauj no 25 līdz 35 emitentu akcijām. Minimālais ieguldījuma apjoms šajos investīciju portfeļos ir 100 tūkstoši ASV dolāru, un pirmie darbības mēneši parādījuši, ka pieprasījums no klientu puses ir visai augsts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Rietumu Asset Management piedāvā ieguldīt obligācijās un rītdienas uzņēmumos

Reinis Kļava,26.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar diviem jauniem ieguldījumu piedāvājumiem klajā nācis Rietumu Bankas grupā ietilpstošais aktīvu pārvaldīšanas uzņēmums Rietumu Asset Management (RAM). Obligāciju portfelis Target Maturity Bonds ir paredzēts konservatīvākiem klientiem, jo tas fiksē noteiktu ienesīgumu un ienākuma izmaksas laiku. Investīciju portfelis Industry 4.0 orientēts uz klientiem, kuri tuvāku un tālāku nākotni neatraujami saista ar t.s. tehnoloģisko revolūciju un inovatīvus uzņēmumus redz kā rītdienas ekonomikas balstus.

Abi jaunie investīciju piedāvājumi turpina RAM tematisko ieguldījumu portfeļu sēriju.

Obligāciju portfelis - drošs un paredzams

Obligāciju portfelim Target Maturity Bonds ir konkrēts vērtspapīru dzēšanas termiņš (no 2018. līdz 2022. gadam), tā turētājam jau sākotnēji ir zināms sagaidāmais ienesīgums.

„Būtiskākā šī portfeļa atšķirība no investīcijām akciju tirgū, ir fiksēts ieguldījuma beigu termiņš un fiksēts ienesīgums. Klientam ir skaidri zināms arī naudas plūsmas plāns, to iespējams pieskaņot klienta vajadzībām. Šīs priekšrocības padara šo ieguldījumu viegli caurskatāmu, saprotamu un īpaši drošu tiem klientiem, kuri riskus vēlas samazināt līdz viszemākajam līmenim,“ saka RAM eksperts Jurijs Moskaļuks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltic International Bank SE dibinātāji un ilggadējie vairākuma akciju īpašnieki Valērijs Belokoņs un Vilorijs Belokoņs vienojušies par daļu akciju pārdošanas darījumu ar šeihu Hamadu Bin Khalifu Bin Muhamedu al Nahjanu, kā rezultātā, viņš kļūs par bankas lielāko akcionāru.

Darījums tiks pabeigts pēc Eiropas Centrālās bankas un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas apstiprinājuma.

Kā ziņots iepriekš, 2021.gada novembrī Baltic International Bank SE veiksmīgi emitēja jaunas akcijas, lai piesaistītu pamatkapitālam 12 miljonu eiro. Akcionāru sarakstam pievienojušies trīs jauni investori, kuru mērķis ir attīstīt un audzēt bankas kapacitāti gan vietējā tirgū, gan arī Eiropas Savienībā un pasaulē.

Šeihs Hamads Bin Khalifa Bin Muhammed al Nahyan no Apvienotajiem Arābu Emirātiem bija viens no trim investoriem, kas 2021. gada novembrī ieguldīja līdzekļus bankas kapitālā un kopš tā laika izvērtēja banku, kā arī tās lomu un iespējas pašreiz mainīgajā pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Savvaļas ugunsgrēkiem Kanādā būs īslaicīga ietekme uz IKP izaugsmi

Žanete Hāka,22.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc plašajiem mežu ugunsgrēkiem, kas aizvadītajā mēnesī plosījās Kanādā, valsts ekonomika otrajā ceturksnī var piedzīvot sarukumu, prognozē Coface direktors Latvijā Arnis Blūmfelds.

Dabas katastrofa atstājusi būtisku negatīvu iespaidu uz naftas kompāniju biznesu laikā, kad nozare piedzīvo grūtības zemo naftas cenu dēļ. Tomēr ugunsgrēku ietekme uz Kanādas ekonomiku paredzama īslaicīga.

Kanāda ir piektā lielākā naftas ražotāja pasaulē, un nafta veido 3% no valsts IKP. Ugunsgrēku laikā naftas kompānijām drošības pasākumu ietvaros bija uz laiku jāpārtrauc darbība, kā rezultātā melnā zelta ieguves apjomi būtiski samazinājās. Arī kopumā šis laiks enerģētikas sektoram bijis sarežģīts. Februārī bankrotu skaits nozarē pieauga teju par 10 % gada griezumā, un bankroti bija vērojami gan naftas un gāzes ieguvē, gan kalnrūpniecībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Ceļojums: Tuvāk dabai otrpus zemeslodei

Sagatavojusi Linda Zalāne,25.08.2017

Vieta, kur satiku sevi, jo 216 m brīvā kritiena laikā paspēju visu apdomāt un saprast, cik labi būt šeit un tagad un dzīvot.

Foto no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iesaka Anete Bilzena, Porsche automašīnu tirdzniecības pārstāvniecības Latvijā vadītāja

Uz Dienvidāfriku devos kopā ar vīru un Latvijas Alpīnistu savienību, lai sasniegtu šīs valsts augstāko virsotni Mafadi. Vēl viens pamudinājums apmeklēt šo zemi bija vēlme savām acīm apskatīt vēsturisko Keiptaunu, Labās Cerības ragu un vienuviet sastapt Āfrikas lielo dzīvnieku piecinieku – ziloni, degunradzi, lauvu, leopardu un bifeli.

Ar šo kompāniju ceļā esam devušies jau iepriekš un zinājām, ka gaidāms vidējas intensitātes piedzīvojums. Ceļojām, nevis meklējot komfortu, bet dabu, tādēļ ar mugursomām plecos metām līkumu pilsētām, lai atpūtinātu prātu no ikdienas rūpēm.

Kad turp labāk braukt?

Uz Dienvidāfriku devāmies īsi pirms Ziemassvētkiem, tur pavadījām trīs nedēļas. Laikā, kad pie mums ir rudens un ziema, Dienvidāfrikā ir pavasaris un vasara, kas ir piemērotākais laiks ceļojumam uz šo zemi. Mūs sagaidīja sauss, saulains laiks un ziedoša, pilnbriedā esoša daba. Gaisa temperatūra bija + 30 grādi pie okeāna, sniegs un dzestrums, sasniedzot aptuveni 4000 m augsto Mafadi virsotni. Kāpjot kalnos, ar katru kilometru, ko cilvēks paceļas augšup, gaisa temperatūra zaudē vidēji septiņus grādus. Kalna galā mūs sagaidīja arī milzīga krusa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Krievijas bagātākais cilvēks pametīs uzņēmējdarbību

Jānis Rancāns,01.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas bagātākais cilvēks Ališers Usmanovs nākamā pusgada laikā iecerējis apvienot visus sev piederošos aktīvus vienā holdinga kompānijā ar apgrozījumu 25 miljardu ASV dolāru apmērā un aiziet no biznesa.

«Atklāti sakot, es vairs nevēlos nodarboties ar uzņēmējdarbību, tomēr man ir arī atbildība pret izveidoto biznesu,» sarunā ar aģentūru Reuters sacījis A. Usmanovs. «Mums ir mērķis – izvedot lielu holdingu, kurš konsolidēs visus mūsu daudznozaru aktīvus – gan kalnrūpniecībā, gan telekomunikācijās un medijos,» klāstīja bagātākais Krievijas iedzīvotājs.

A. Usmanovs norādīja, ka katru aktīvu pārvalda atsevišķa menedžeru komanda, kurai jābūt neatkarīgai no akcionāriem. «Es kā akcionārs nevēlos iedziļināties vadības darbā,» sacīja A. Usmanovs.

A. Usmanovs jau iepriekš ir izteicies, ka vēlas pamest uzņēmējdarbību. Šā gada sākumā sarunā ar Forbes 59 gadus vecais Krievijas uzņēmējs atzina, ka, sasniedzot 63 gadus, beigs nodarboties ar biznesu un pievērsīsies filantropijai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Titānika II projekta autors turpina ar vērienu tērēt savus miljardus

Lelde Petrāne,02.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klaivs Palmers (Clive Palmer), kurš februārī Ņujorkā nāca klajā ar ambiciozu plānu uzbūvet un kuģot ar Titāniku II, pavēstījis, ka ir no Ķīnas pasūtījis vairāk nekā 100 dabīgā lieluma dinozauru robotu, kas «apdzīvos» viņa Austrālijas kūrortu, ziņo AFP.

«Mums būs pasaulē lielākā dinozauru izstāde ar 165 animatroniskiem dinozauriem,» teicis Palmers.

Austrālijas miljardierim kūrortā Palmer Coolum Resort, kas atrodas Kvīnslendā, jau ir divas šādas «radības» vārdā Jefs un Kauli.

Roboti - dažu svars pārsniegs 1,2 tonnas - kustināšot astes un krūškurvjus un mirkšķināšot acis. Sagaidāms, ka tie pie miljardiera ieradīsies līdz aprīļa beigām.

Palmers, kura bagātības pamatā ir kalnrūpniecība, nesen paziņoja, ka finansē Titānika II būvniecību, jo «man jāiztērē nauda, kas man ir, pirms es nomirstu». Pasaules jūrās un okeānos Titāniks II kuģošanu uzsākt varētu jau 2016. gada otrajā pusē.

Komentāri

Pievienot komentāru