Amerikas specializētās tehnikas ražotāja IMC Scrapers pārstāvniecība Latvijā SIA Baltic Manufacturing Group 2013. gada sākumā sadarbībā ar mašīnbūves uzņēmumu SIA Tehnika Auce sākusi Latvijā ražot IMC Scrapers tehniku pasaules tirgum.
Skreiperi ir paredzēti reljefa veidošanai; pielietojums šai tehnikai ir gan ceļu būvē, gan kalnrūpniecībā, gan lauksaimniecībā. «Esam apkalpojuši visas minētās sfēras, bet uzmanību pievēršam lauksaimniecībai, jo šī nozare ir stabili augoša, kas saskan ar mūsu tirgus attīstības vīziju,» norāda SIA Baltic Manufacturing Group līdzīpašnieks Viktors Melbārdis, kurš pats ir dzimis Amerikā, bet kopš 1995. gada dzīvo Latvijā. Uzņēmējs uzsver, ka viņa mērķis ir kliedēt mītu, ka Latvijā nekas netiek ražots.
Uz Ameriku
«Pāris mūsu agregāti ir pārdoti vietējā tirgū zemnieku saimniecībām, bet galvenais uzsvars ir tehnikas ražošana ar augstu pievienotu vērtību un tās eksportēšana. Galvenais eksporta tirgus ir Amerika, bet šonedēļ tiks sūtīti pirmie skreiperi uz Austrumāfriku,» stāsta V. Melbārdis.
Projekta aizsākumi meklējami desmit gadus tālā pagātnē, kad viņš strādājis Latvijas Investīciju attīstības aģentūrā (LIAA), kur viņa pamadarbība bija saistīta ar mašīnbūves un metālapstrādes nozares eksporta veicināšanu. Šis darbs devis iespēju iepazīties ar Latvijas mašīnbūves uzņēmumiem. «Caur LIAA es uzzināju par IMC Scrapers. Sazinājos ar uzņēmuma īpašniekiem, lai uzzinātu, kādas varētu būt ražošanas iespējas Latvijā,» stāsta V. Melbārdis. Viena no šādām iespējām ir ražošana ārpakalpojumā. Tā bija ierasta prakse daudzviet pasaulē, bet Latvijā pirms desmit gadiem šis pakalpojums bija mazāk zināms.
Viņš pārliecinājis IMC Scrapers pārstāvjus atbraukt uz Latviju, lai iepazītos ar vairākiem nozares uzņēmumiem. Viens no tiem bija SIA Tehnika Auce, ar kuru vēlāk noslēgts sadarbības līgums par detaļu ražošanu agregātiem, kuras tika eksportētas uz Ameriku. Latvijā amerikāņi nodibināja SIA Baltic Manufacturing Group. Vēlāk V. Melbārdis saņēmis uzaicinājumu «pieskatīt» ražošanu un kļuva par SIA Baltic Manufacturing Group līdzīpašnieku.
V. Melbārdis stāsta: «Amerikā Latvijā ražotie skreiperi tiek izplatīti caur lauksaimniecības tehnikas dīleriem. Interesanti ir tas, ka no Latvijas tehnika nonāk Amerikā un tālāk tiek izplatīta uz dažādām pasaules valstīm. Viena no pirmajām, kur nonāca no Latvijas eksportētais skreiperis, bija Kvebeka. Tā ir Kanādas eiropeiskākā province; kad uzzināja, ka tehnika nāk no Eiropas, izplatītājiem tas patika vēl vairāk.»
Palielināt apjomus
Pagājušajā gadā Latvijā saražoti 17 skreiperi. Līdz janvāra beigām nākamie trīs tiks sūtīti uz Ameriku. «Kopš pērnā gada pavasara sanāk saražot aptuveni trīs agregātus mēnesī. Mūsu mērķis tuvākajā nākotnē ir kāpināt ražošanas apjomu līdz sešiem agregātiem mēnesī. Ražošanu attīstām soli pa solim, jo ir svarīgi, lai produkcijai būtu noiets,» norāda V. Melbārdis. Jautāts, vai nākotnē plānots sākt ražot arī kādu citu tehniku, viņš atbild noliedzoši; skreiperi ir nišas produkts, kas der globālam tirgum, produkcija jau guvusi atpazīstamību. Uz saražotās tehnikas vienībām ir atrodami burti LV, kas norāda uz izcelsmes vietu. Vienīgais, kas netiek ražots uz vietas Aucē, bet ir nepieciešams, – riepas, diski un asmeņi. Tie tiek iepirkti ārzemēs. Pavasarī uzņēmums ir plānojis piedalīties tehnikas izstādē Lietuvā, lai iegūtu kontaktus un paplašinātu tirgus.
Saliek paši
«Šī ir liela un smaga tehnika, transportējot to lielus attālumus, izmaksas ir lielas. Tāpēc skatījos uz citiem biznesa attīstības fenomeniem, un, manuprāt, viens no tādiem ir Zviedrijas IKEA. Domāju, kas ir viņu veiksmes atslēga? Kā viņi ieguva pasaules tirgu, jo arī viņiem ir lielu gabarītu preces? Viņi tās mācēja sadalīt un sapakot tā, ka, lai gan sadalītas, tās salikt pašam mājās nav problēma. Mums bija jādara kaut kas līdzīgs arī ar skreiperiem,» stāsta V. Melbārdis. Tā nav ārkārtīgi sarežģīta tehnika, drīzāk tie ir milzīgi un smagi «bleķi». Kāpēc arī tos nevar padarīt vieglāk transportējamus, prātojis uzņēmējs. «Bijām vieni no pirmajiem, kas sāka skreiperus pārvadāt konteineros. Sadarbojāmies ar konstruktoriem, lai rastu risinājumu, ka saņēmējs varētu pats agregātu saskrūvēt kopā, varbūt kaut ko piemetināt. Sūtīt no Amerikas uz Āfriku konteineru maksā vien pāris tūkstošus. Tā arī ir viena no mūsu veiksmes atslēgām,» atklāj uzņēmuma vadītājs. Runājot par konkurenci specializētās tehnikas jomā, viņš piebilst, ka konkurence ir sīva, tāpēc uzņēmums tik ļoti nefokusējas uz ceļu būvi un kalnrūpniecību, jo tur konkurence ir pārāk liela.
IMC Scrapers pasaulē kopumā ir trīs ražotnes: Latvijā, Turcijā, Meksikā.