Mazinās lauksaimnieku iebildumi pret pretrunīgi vērtētajiem grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, šodien pēc OCTA konsultatīvās padomes sēdes žurnālistiem sacīja Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs.
Finanšu ministrijas (FM) parlamentārais sekretārs Edgars Putra (ZZS) šodien žurnālistiem atzina, ka iepriekš problēmas ar likuma grozījumu tālāku virzību radās tāpēc, ka nenotika viedokļu apmaiņa un trūka informācijas. Tomēr šodien FM, apdrošinātāji un lauksaimnieki vienojās likuma grozījumus turpināt skatīt darba grupā, kas vērtēs OCTA polises nepieciešamības principus lauksaimniecības, mežsaimniecības u.c. tehnikai, kas nepiedalās autoceļu satiksmē.
LOSP vadītājs pauda nožēlu, ka līdzīgas sanāksmes nenotika pirms likuma grozījumu izskatīšanas valdībā, tāpēc lauksaimniekiem nebija izpratne par likuma grozījumu piemērošanu. Tomēr pēc šodien sanāksmes lauksaimnieku iebildumi pret OCTA grozījumiem esot mazinājušies.
«Šodienas sēdē pārliecinājāmies, ka apdrošinātāji ir pretimnākoši, un jau nākamajā sanāksmē varēsim runāt par mums svarīgiem jautājumiem, piemēram, apdrošināšanas termiņiem, apdrošināmajām tehnikas vienībām, iespējams, varētu ar vienu polisi apdrošināt vairākas tehnikas vienības, tāpat vēl jādiskutē par OCTA polises cenu utt.,» stāstīja Treibergs.
«Esam par to, ka ir jāapdrošina visa lauksaimniecības tehnika, kas pārvietojas pa autoceļiem. Bet atlicis vien vienoties par niansēm,» sacīja LOSP pārstāvis.
Savukārt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins informēja, ka šodien tikšanās laikā izskanējušie priekšlikumi un idejas vēl tiks apspriestas. «Pagaidām gan nav parādījušies konkrēti priekšlikumi, bet tikai pirmās idejas, kas vēl būs jānoslīpē,» piebilda Abāšins.
LTAB vadītājs apliecināja, ka apdrošināti izprot lauksaimnieku vēlmes, tāpēc turpmākajās sarunās tiks meklēts kompromiss, lai lauksaimniecības tehnika būtu apdrošināta, tiktu ievērotas Eiropas Savienības prasības un zemnieki būtu konkurētspējīgi.
Turpmāk par OCTA likuma grozījumiem diskutēs darba grupā, kurā darbosies FM, Satiksmes ministrijas, Zemkopības ministrijas, apdrošinātāju un lauksaimnieku pārstāvji.
«Katrā ziņā likumprojekts tiks virzīts atkārtotai izskatīšanai valdībā, bet nevaru prognozēt, kad tas varētu notikt. Patlaban daudzas lietas ir skaidras, tāpēc strādāsim pie tā, lai likumprojekts Ministru kabinetā nonāktu visu pušu saskaņots,» uzsvēra FM parlamentārais sekretārs.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka attiecīgo grozījumu mērķis ir nodrošināt satiksmes negadījumos cietušo personu aizsardzību arī tādos gadījumos, kad negadījums ir noticis ārpus publiskiem ceļiem. taču pret likuma grozījumiem iebilda lauksaimniecības pārstāvji.
Pēc LTAB iepriekš skaidrotā, grozījumi likumā attiektos uz tehniku, kas tiek izmantota darbam slēgtās teritorijās, pagalmos, pļavās, tīrumos, mežos, piemēram, lauksaimniecības tehnika, piekabes un citi transportlīdzekļi. Taču arī turpmāk OCTA apdrošināšana Latvijā nebūs jāiegādājas gadījumos, ja automašīna netiek izmantota.
FM aģentūrai LETA skaidroja, ka atbilstoši 2014.gada 4.septembra Eiropas Savienības (ES) Tiesa spriedumam direktīvā minētais jēdziens «transportlīdzekļu lietošana» aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties arī uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots.
ES Tiesa secināja, ka OCTA apdrošināšanai ir jāsedz zaudējumi, kurus ir izraisījis transportlīdzeklis, to lietojot, ciktāl tā lietošana atbilst transportlīdzekļa dabiskajai funkcijai. Ņemot vērā ES spriedumu, Finanšu ministrija izstrādāja atbilstošus grozījumus likumā.