Tūrisma jomas uzņēmumi pēdējā laikā var uzgavilēt – mūsu valsts un galvaspilsētas gudrās galvas ir sapratuši tūrisma jomas nozīmīgumu ekonomikā! Pēdējā gada laikā esam piedzīvojuši visai daudz aktivitāšu, kas vērstas uz tūrisma jomas attīstību. Arī statistikas skaitļi par jūliju dod iemeslu optimismam – tā, saskaņā ar Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas apkopoto informāciju, vidējais Rīgas viesnīcu aizpildījums jūlijā sasniedz 70%, lidosta Rīga svin rekordaugstu pasažieru skaitu (tas pārsniedzis 0,5 milj.), Rīgas ostā iebraukuši 20 kruīzu kuģi, bet airBaltic jūlijā apkalpojis par 22% pasažieru vairāk, nekā pērn tajā pašā periodā.
Vai tie būtu pareizi plānotas rīcības augļi, vai vienkārši – veiksmīga sakritība? Es sliecos domāt, ka gan viens, gan otrs. Nevar noliegt, ka tūristu pieplūdumu ir ietekmējuši dažādi blakus faktori (piemēram, mežu ugunsgrēki Krievijā), savukārt, kruīzu kuģu piesaiste un pasažieru pieaugums airBaltic lielā mērā būtu «pierakstāms» nozares uzņēmumu prasmīgai darbībai. Tomēr, arī Rīgas pilsētas veiktās aktivitātes kļūst arvien pamanāmākas, kas, savukārt, veicina papildus tūristu interesi.
Visiem skaidrs, ka internets ir lētākais un efektīvākais mārketinga instruments ātra rezultāta sasniegšanai. Tieši tāpēc nolēmu veikt nelielu analīzi par mūsu pilsētas interneta mārketingu. Ievadīju google.com meklētājā vārdu «Rīga» – urrā, tiek atrastas ļoti daudzas saites, kuras tik tiešām ved mūs uz informācijas avotiem par mūsu brīnišķīgo pilsētu! Bet te es sāku apmulst - biju gaidījis, ka pirmā atrastā saite vedīs mani uz jauno un moderno lielbudžeta portālu LIVERIGA. Diemžēl LIVERIGA mājas lapa netiek piedāvāta vispār, vismaz izšķirstot pirmās piecas Google piedāvāto rezultātu lapas. Taču, nevajag nokārt degunu, jo ir uzmeklētas daudzas citas, pēc visa spriežot, lielākoties, oficiālu resursu saites: rigatourism.com, riga.com, riga.lv, inspiration.riga.com, latviatourism.com. Aplūkojot tās, ir grūti saprast, kāda ir katra atsevišķā resursa misija un koncepcija.
Manis kā iedomāta tūrista secinājums ir – jāplāno dažas papildus atvaļinājuma dienas, lai rastu laiku visu šo neorganizēto informācijas gūzmu izpētīt... Turklāt, daži no šiem resursiem šķiet, maigi izsakoties, morāli novecojuši. Nirstu dziļāk vienā no tiem: rigatourism.com notikumu katalogs tiek piedāvāts PDF dokumenta formā par visu 2010.gadu, lai nonāktu līdz mūs interesējošai šodienai, dūšīgi jārullē pele pa garo tabulu uz leju. Dizains? – spartisks... Iedvesmai, kā to izdarīt labāk, varētu ieteikt iegriezties LIVE RIGA notikumu kalendārā. Vairākas oficiālo lapu apakšnodaļas un saites nestrādā vai ir neeksistējošas. Sakiet, kādam mērķim kalpo neizteiksmīgā, bezpersoniskā un patukšā inspirationriga.com? Ja organizācija vairs neeksistē, vai ir neaktīva, tad arī tās interneta lapa jāver ciet. Vairākas Rīgu popularizējošas lapas šķiet esam privātās rokās – virtualriga.com, rigaguide.com, rigalatvia.net, inforiga.com, riga-life.com, riga.ru(!!?), utt. Ja es būtu visvarens interneta burvis, liktu dažām no tām nekavējoties pazust no globālā tīmekļa uz visiem laikiem, jo tās patiešām nedara godu mūsu pilsētai...
Ko no tā visa secināt? Manuprāt, ir jāatrod veids, kā strukturēt un kontrolēt tīmeklī sastopamo informāciju par Rīgu. Šobrīd nav saprotams, kāpēc Rīgas pašvaldība konkurē pati ar sevi tūristiem adresētajos interneta resursos (LIVERIGA.COM un Rigatourism.lv). Turklāt ir acīmredzami, ka oficiālajām par tūrismu atbildīgajām iestādēm trūkst resursu vai gribas pilnvērtīgi uzturēt un atjaunot savus mārketinga(!) informācijas kanālus internetā, kaut vai vienā strukturētā mājas lapā. Varbūt tad tomēr viens, bet kārtīgs portāls? Arī privātie Rīgas vārda nesēji tīmeklī būtu jākoordinē, piemēram, LIVERIGA birojam. Vai domēnu «riga» var ekspluatēt jebkurš, kas to ir pasteidzies kādreiz piereģistrēt, turklāt, uzturēt savas privātās inteliģences ietvaros? Paskatieties riga.ru – pirmais un vienīgais rezultāts pirmajā lapā, kas atrodas uz pieprasījumu «Rīga» Krievijā populārā meklētājā yandex.ru.
Man šī «analīze» prasīja dažas stundas, tātad, šāds tūrisma resursu internetā audits tik nepaveicams vis nav...