Latvijas dabas takas var kļūt par ārvalstu tūristu magnētiem. Tās uztur kā publiskais, tā privātais sektors.
Aptuveni pirms trim gadiem dzimusi ideja par Gaujas Nacionālo parku (GNP) kā vienotu tūrisma galamērķi. Spēkus apvienojušas deviņas pašvaldības – Sigulda, Cēsis, Valmiera, Līgatne, Pārgauja, Amata, Priekuļi, Kocēni un Inčukalns. «Toreiz tika izsludināta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrētā Klasteru programma, kuras ietvaros kopā ar bijušo Siguldas reģiona tūrisma biedrību (tagad GNP tūrisma biedrību) iesniedzām pieteikumu un saņēmām atbalstu idejas tālākai virzīšanai,» atminas Siguldas Attīstības aģentūras direktore, Gaujas Nacionālā parka tūrisma klastera vadības grupas pārstāve Laura Konstante. Projekts tiek līdzfinansēts no ERAF, tā kopējās izmaksas ir ap 483,78 tūkst. eiro.
Kopā ar uzņēmējiem
Noteicošais arguments šāda līmeņa sadarbībai starp tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, dažādiem tūrisma apskates objektiem, kā arī GNP esošajām pašvaldībām bija izpratne, ka starptautiskajos tirgos nepieciešams palielināt mārketinga un tūristu piesaistes jaudu. «Pētījumi pierāda, ka labi atpazīstama ir tikai Baltija un Rīga, bet tikpat labi zināms, ka ārzemju tūristi brauc uz Latviju tieši ar mērķi apskatīt neskarto dabu, klusumu un mieru. Tieši to izcilā piedāvājumā varam nodrošināt visā Gaujas Nacionālā parka teritorijā,» uzsver L. Konstante. Klasterī piedalās arī apmēram 60 uzņēmēji un viņu galvenais ieguvums ir jauna līmeņa skatījums uz sadarbību ar pašvaldībām. Projektā iesaistīto pušu vīzija ir panākt konkurētspējīgāko tirgus pozīciju dabas tūrisma piedāvājumā Baltijā. «Kopīgajam mērķim vienojas gan viesnīcu īpašnieki, gan tūrisma objektu saimnieki, gan pašvaldības, izprotot, ka sadarbības rezultāts nav sasniedzams ne vienas, ne divu sezonu laikā. Citu Eiropas valstu pieredze liecina, ka sadarbība tūrisma jomā tiek veidota gadu desmitiem. Klastera ietvaros esam izstrādājuši galamērķim gan jaunu zīmolu Enter Gauja, gan mārketinga stratēģiju, kurā definēti mūsu mērķa tirgi un veidi, kā piesaistīsim ārzemju tūristus,» stāsta L. Konstante. Projekta rezultāts būs vienots tūrisma galamērķis – Gaujas Nacionālais parks, kas ir konkurētspējīgākais tūrisma galamērķis Latvijā ārpus galvaspilsētas ar kvalitatīvu un specializētu tūrismu precīzi segmentētā ārvalstu un vietējā tirgū visa gada garumā. Tas būs orientēts uz pieprasītu atpūtu un aktivitātēm dabā un vēsturiskā kultūrvidē. «Mūsu mērķis ir 8% eksporta tirgus daļas un 12% vietējā tūrisma tirgū. Šo mērķi plānojam sa- sniegt līdz 2018. gadam. Prioritāri ieguvēji ir tūrisma uzņēmēji, kā arī tie tirgotāji, kuru produkta un pakalpojuma lietotājs ir arī ceļotājs (degvielas uzpildes stacijas, pārtikas veikali utt.). Tomēr ļoti nozīmīga loma ir arī teritorijas attīstībā, jo tūrismam ir ļoti liela korelācija ar infrastruktūras sakārtošanu, sabiedriskā transporta jautājumu risināšanu, kā arī kopējās dzīves kvalitātes celšanu iedzīvotājiem visās pašvaldībās Gaujas Nacionālā parka teritorijā,» stāsta L. Konstante.
Vienotā tīklā
Neskartas dabas šarms apvienojumā ar bagātu kultūrvēsturi esot pievilcīgs tūrisma piedāvājums intelektuālai un maksātspējīgai auditorijai. Nodrošinot potenciālo tūristu informētību par galamērķi, varot panākt, ka plānotās vienas vai divu dienu vietā ceļotājs Gaujas Nacionālajā parkā pavada vismaz piecas dienas.
Tas nozīmē lielākus un stabilākus ieņēmumus uzņēmējiem, kā arī atbalsta jaunu produktu veidošanos. Tāpat vienotā galamērķa mārketings atvieglojot katra atsevišķā tūrisma uzņēmuma vai objekta mārketinga plānošanu un tam paredzētās finanses.
Ir veikts visu parka teritorijā un kopumā dabas taku tīklojums – kopējais garums ir vairāk nekā 1400 km. Tie ir ne tikai pārgājienu vai velobraukšanas maršruti, bet arī posmi, kurus pieveikt, laivojot vai jājot ar zirgu. Viens no galvenajiem rīkiem, kā piesaistīt tūristus tik plašam piedāvājumam, ir interneta vietnē izveidots rīks pārgājienu plānošanai. Līdz šim ceļotājam nāktos pavadīt laiku deviņu dažādu pašvaldību interneta lapās, kā arī vēl neskaitāmu tūrisma objektu un uzņēmumu lapās. Tagad plānots, ka visa informācija būs pieejama vienā vietnē (entergauja.com), tai gada beigās plānots pieslēgt arī rezervēšanas un apmaksas iespējas tiešsaistē. Tāpat plānotas gan lojalitātes kampaņas, gan arī jauno tūrisma produktu reklāmas atbalsts. «Mūsu noteiktajos mērķa tirgos, piemēram, Vācijā, pārgājieni vai riteņbraukšana ir viens no populārākajiem brīvā laika pavadīšanas veidiem. Cilvēki šiem mērķiem tērē līdzekļus, iegādājoties ekipējumu, kā arī dodoties uz dabas tūrisma vietām. Baltija jau ir pazīstama kā zaļas dabas un bagātas kultūras un vēstures vide. Pieslēdzot jaudīgu mārketingu, panāksim labu pozicionējumu GNP tūrisma piedāvājumam, īpaši individuālo ceļotāju jomā,» pārliecināta L. Konstante.
Ārvalstu tūristu piesaistīšana Latvijas dabas taku apmeklēšanai ietilpst Tūrisma attīstības valsts aģentūras uzdevumos, kas secinājusi, ka tūristi aizvien vairāk Latvijā izvēloties atpūsties pie dabas. «Regulāri veicam portāla latvia.travel.lv statistiku, apkopojot datus par tajā meklētajiem objektiem. Esam secinājuši, ka Vācijas un Somijas tūristus vairāk interesē kultūras mantojums, daba, pilsētas apskate, savukārt tūristi no Krievijas interesējas par Jūrmalu un atpūtas iespējām kopā ar ģimeni.
Ja analizējam dalību starptautiskajās tūrisma izstādēs un tūristu interesi par Latviju, tad esam novērojuši, ka Nīderlandē un Vācijā ir liela interese par dabas tūrismu Latvijā,» stāsta Tūrisma attīstības valsts aģentūras interaktīvo risinājumu satura speciāliste Linda Ziediņa-Ērgle.
Eiropas miljoni
Savukārt Dabas aizsardzības pārvalde (DAP) realizē Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansēto projektu «Antropogēno slodzi samazinošās un informatīvās infrastruktūras izveide Natura 2000 teritorijās». Projekta ietvaros tiek izbūvēta dabas tūrisma infrastruktūra dažādās Latvijas īpaši aizsargājamās dabas teritorijās (ĪADT), kas vienlaikus ir arī Eiropas nozīmes Natura 2000 teritorijas. Projekts sākts 2010.gadā un kā pirmais tika izbūvēts skatu tornis Lielajā liepu kalnā, kas atrodas Rāznas Nacionālā parka teritorijā. Projekts tiek realizēts trijās kārtās un to plānots pabeigt nākamgad oktobrī. Projekta laikā top jaunas takas, laipas, tiltiņi, kāpnes, skatu torņi, atpūtas vietas, skatu platformas, informācijas stendi un stāvlaukumi, kā arī tiek veidoti jauni maršruti un paredzētas takas velobraucējiem un atsevišķas takas cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Projekta realizācijas laikā bijuši arī nepatīkami starpgadījumi. «2013. gadā tika noslēgts līgums ar būvuzņēmēju par tūrisma infrastruktūras izbūvi Gaujas Nacionālajā parkā. Diemžēl DAP ar būvuzņēmēju līgumu ir lauzusi, jo darbi objektā veikti tikai 38% apjomā. Pašreiz tiek gatavoti dokumenti jauna iepirkuma izsludināšanai,» atklāj DAP sabiedrisko attiecību speciāliste Rita Jakovļeva. Projektu pilnībā finansē ES Kohēzijas fonds. Pirmajā kārtā atvēlēti 3,595 milj. eiro, otrajā kārtā – 2,676 milj. eiro, bet trešajā kārtā – 3,78 milj. eiro.