PET iepakojumu ražotājs Retal Europe krīzes laikā pārkārtoja pārdošanu uz Eiropu un gada laikā Baltijas uzņēmumu topā spēja pakāpties par 42 vietām, trešdien vēsta laikraksts Dienas bizness.
Retal Europe tapšanas stāsts vienlaikus ir tradicionāls un pasakai līdzīgs. Izjūkot Padomju Savienībai, trīs draugi nolēmuši dibināt savu uzņēmumu Lietuvā. Daudzi brīnījušies un centušies atrunāt, jo visiem trim bijis labs darbs, bet viņi tomēr nodibinājuši savu uzņēmumu. Veiksmīgi sākuši ražot cigarešu filtrus. Uzņēmums paplašinājies, sadarbības partneri redzējuši, ka tam var uzticēties un 1997. gadā ierosinājuši minētajiem draugiem pārstrukturizēt uzņēmumu un sākt ražot plastmasas pudeļu sagataves. Viņi tā arī darījuši, un panākumu pamatā bija pirmais lielais klients - Pepsi-Cola Krievijā.
Kā jau tas gadās, kopīgs bizness draudzībai nav nācis par labu, draugi sastrīdējušies un pārdevuši uzņēmumu krievu investoriem. Darbinieki gan bijuši uztraukti - kā tad tā, izteikti lietuviskais uzņēmums tagad krievu paspārnē, bet viss nokārtojies, un pašlaik investori īpaši nejaucoties uzņēmuma darbībā, atbalstot ieceres. Tagad Retal Europe fabrika nelielajā pilsētiņā Lantvaris Traķu rajonā ir viena no lielākajām PET pudeļu sagatavju ražotnēm Eiropā, eksportējot lielāko daļu saražotās produkcijas. Tas ir viens no Baltijas Top uzņēmumiem, kam krīzes laikā nav bijuši zaudējumi un turpinājusies stabila izaugsme.
Savukārt viens no tās dibinātājiem turpinot cigarešu filtru ražošanu turpat blakus angārā. «Labi, ja ir zināmi un uzticami kaimiņi!» smej Retal Europe pārdošanas vadītāja Baltijas valstīs Aldona Zelioniene. Viņa uzņēmumā strādā jau 15 gadus.
Globalizācija pārņēmusi arī PET pudeļu sagatavju ražošanas biznesu un izdzīvojuši tikai paši lielākie un spēcīgākie klienti. «Tagad visa mūsu darbība un panākumi ir sadarbībā ar lielajiem klientiem, bet tas ir iespējams tikai tad, ja ir savstarpēja uzticēšanās. Baltijas reģionā bizness ir ļoti veiksmīgs. Palikušas lielās kompānijas, bet tādas, kas agrāk darbojās garāžās, pildīja dzērienus pudelēs, vairs nav. Izdzīvoja tie, kas pret biznesu attiecās nopietni, redzēja plašāk un tālāk,» gan par savu, gan klientu biznesu stāsta A. Zelioniene.