Digitālo maksājumu nākotne ir abonēšanas ekonomikā; pašreizējais jauninājums – bezkontakta maksājumi – strauji izplatās, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Biznesa stratēģijas maiņa Visa Europe ir motivējusi atjaunoti pievērsties arī Latvijai, ieskaitot interesi par jaunuzņēmumu attīstību, saka Visa Europe riska kapitāla un jaunuzņēmumu nodaļas vadītājs Entonijs Krofērds (Anthony Craufurd). Visa Europe ir viena no atbalstītājām organizācijas Junior Achievement (JA) rīkotajam Eiropas studentu jaunuzņēmumu konkursam Europe Enterprise Challenge 2018, kura fināls norisinājās Rīgā.
Vēl pirms dažiem gadiem Visa karšu lietojums Latvijā ruka (DB 29.10.2014.), mazinot kompānijas interesi par šo tirgu, bet tas mainījās 2016. gadā, līdz ar 16,5 miljardu eiro vērto globālās Visa Inc. un Visa Europe apvienošanos. «No sākotnējā modeļa, kur Visa Europe piederēja bankām, vienotajā kompānijā tā ir biržā kotēts uzņēmums. Kad mūsu īpašnieces bija bankas, mums bija spēcīgs dzinulis atbalstīt tieši tās, bet tagad uzsvars ir uz kopējā Visa biznesa tīkla vērtības celšanu,» skaidro E. Krofērds. «Sanfrancisko kolēģiem jau ir ilga pieredze, investējot jaunuzņēmumos un partnerībās ar citiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, piemēram, ar PayPal, kas ceļ kopējā tīkla iespējas un vērtību. Viņi ir mums, eiropiešiem, priekšā, un arī mūsu mērķis tagad ir aizvien vairāku pakalpojumu sniedzēju un lietotāju iesaiste Visa tīklojumā.»
Biznesa modeļa maiņas centrā ir Visa pāreja no centralizēta spēles noteikumu diktētāja elektronisko maksājumu industrijā uz atvērtu sadarbību ar inovatīviem šīs jomas spēlētājiem. Tas sevišķi vērojams «pēdējos pāris gados līdz ar finanšu jaunuzņēmumu jeb fintech bumu, tiem izsniedzot banku pakalpojumu licences, kas ļoti operatīvi notiek arī kaimiņos Lietuvā,» saka E. Krofērds. «Tie mums ir jauni klienti, par kuriem Visa Europe vēsturiski būtu teikusi – nē, mēs tajā neesam ieinteresēti, jo mums ir daudz lielo klientu. Šī stratēģija ir mainījusies, un mūsu mērķis ir audzēt savu tīklojumu ar maksimāli daudz spēlētāju un palīdzēt fintech jaunuzņēmumiem attīstīties un augt.»
Jaunā stratēģija pēc kompāniju transatlantiskās apvienošanās un maksājumu tehnoloģiju attīstība ir likusi Visa kopš 2016. gada atkal nopietni pievērsties arī Latvijai. «Pirms tam mēs fokusējāmies uz dažiem lielajiem klientiem, bet tagad uzsvars ir uz maksājumu pakalpojumu tīklojuma izplešanu visur,» raksturo E. Krofērds. «2016. gadā mēs Latvijā ieviesām bezkontakta maksājumus, un ir redzams šīs tehnoloģijas popularitātes pieaugums. 18 mēnešu laikā katrs desmitais Latvijā jau lieto bezkontakta maksājumus, un to izplatība strauji augs. Eiropā 2014. gadā bezkontakta maksājumu darījumi bija 214 miljardu eiro vērtībā, bet 2016. gadā jau 289 miljardu vērtībā, un pērn Eiropā bezkontakta maksājumu skaits pret gadu iepriekš ir pat trīskāršojies.»
Visu rakstu Neredzamo komerciju gaidot lasiet pirmdienas, 2.jūlija laikrakstā Dienas Bizness!