Restorānu biznesā pamatlietas ir skaidras – garšīgs ēdiens, lieliska apkalpošana un labs interjers –, taču ne vienmēr, sakombinējot šos faktorus, tiek panākts vēlamais rezultāts
Īpaši grūti šo faktoru izpildi noturēt ilgtermiņā, nevis tikai rozā briļļu periodā. Nereti ir tādi spēlētāji, kuri atver kafejnīcu, bet jau pēc gada vai pat īsāka laika šajā vietā jau ir cita nosaukuma ēdinātājs. DB uzrunāja restorānu biznesa ekspertus, kam ir izdevies sevi pierādīt, esot tirgū ilgus gadus, spītējot krīzei un dažādiem pārmaiņu vējiem patērētāju garastāvoklī.
«Teorijas grāmatas saka, ka vari atvērt restorānu absolūti pareizi pēc visiem kritērijiem, bet tik un tā var gadīties, ka kaut kas neaiziet. Tāpat vari atvērt restorānu, pieļaujot kļūdas, bet cilvēkiem patīk, viņi iemīl un iet uz to.
Citās nozarēs nav tik plaši izplatīta netveramo faktoru ietekme, kas nosaka, vai restorāns būs veiksmīgs un ilglaicīgs.
Esmu analizējis netveramo faktoru kopumu. Reizēm gadās apmeklēt brīnišķīgu restorānu ar labu interjeru un garšīgu ēdienu, bet, iznākot ārā, ir sajūta, ka nebija tik labi, lai atgrieztos. Savukārt citā reizē, ejot ārā pa durvīm, jau plānoju nākamo apmeklējumu. Taču, kad runāju par to ar galdabiedriem, secinām, ka mums neatnesa ēdienu visiem reizē, kaut ko aizmirsa un bija ilgi bija jāgaida rēķins, bet viesmīlis tik forši pajokoja, ka tas izdzēsa visas pārdomas,» saka Jānis Jenzis, Latvijas Restorānu biedrības prezidents. Viņam ir plaša pieredze restorānu biznesā, attīstot dažādus projektus, starp kuriem ir gan veiksmīgi, gan mazāk sekmīgi piemēri (vīna bārs Garage, Ostas skati u.c.)
Restorāna Vincents direktors Raimonds Tomsons uzskata, ka spēja ilgi būt tirgū saistīta ar vairāku apstākļu sakritību vai kopumu. Pirmkārt, jebkura restorāna galvenais dzinējspēks ir šefpavārs. Tam jābūt cilvēkam ar ambīcijām, kurš daudz ceļo, nedzīvo komforta zonā, tiecas uz ko jaunu, seko līdzi tendencēm un ar savu harizmu un profesionalitāti spēj apburt ne vien viesus, bet arī iedvesmot un motivēt komandu. Otrkārt, komanda, kas kopā ar šefpavāru strādā ar viskvalitatīvākajiem produktiem, kā arī profesionāli darbinieki zālē, kuri spēj sniegt kvalitatīvu apkalpošanu. Treškārt, ne mazāk svarīgs apstāklis ir vieta, kur restorāns atrodas, kā arī interjers un dizains.
«Ir grūti atrast labu darbaspēku, jo īpaši motivētu, disciplinētu un profesionālu, kas būtu ieinteresēts strādāt, sniedzot augstvērtīgu pakalpojumu,» uzsver R. Tomsons.
Restorāni – ilgdzīvotāji
Atsevišķi piemēri
- Andalūzijas suns
- B-Bārs
- Café Osiris
- Čarlstons
- Da Sergio
- Ķiploku krogs
- Lidojošā varde
- Melnie mūki
- Monterosso
- Rozengrāls
- Vincents
- Paddy Whelans
- Pētergailis
- Lāsīte
Avots: DB
Plašāk par restorāniem - ilgdzīvotājiem lasiet 22. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!